Hur bygger man en server?

Permalänk

Hur bygger man en server?

fundera på vad man behöver veta för att bygga en bra server hårdvarumässsigt?
Är det bara att köpa hem en burk och sen dra ner någon linux version och bara köra i gång?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Jo i princip. Men skall den jobba hårt 24/7 med mycket last så se till att köra bra fart på fläktarna så att allt går svalt (håller längre då), kör gärna Xeon-propp, ECC-minne och Intel NICar så blir det stabilare.

Permalänk
Medlem

En bra server hårdvarumässigt kommer väl lämpligen från någon av de större datortillverkarna tillsammans med bra garantiavtal

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad den skall användas till...

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på Torrent-Filserver och Server-Server

En hemmaburk duger för hemmabruk.
En proffsserver krävs för proffsbruk.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

också bra att ha en hårddisk som klarar av att stå på hålla 24/7 och skriva/läsa stora delar av tiden, t.ex en RE4 eller en RED.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Server? Det är för generellt, vad ska du ha den till? Fildelning, webbsida?

En server är ett program på en dator.
Datorn kan vara en serverdator som då är specialbyggd för att utföra många processer samtidigt. Eller en vanlig burk för en som bara håller på med fildelning eller liknande hemma.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Server? Det är för generellt, vad ska du ha den till? Fildelning, webbsida?

En server är ett program på en dator.
Datorn kan vara en serverdator som då är specialbyggd för att utföra många processer samtidigt. Eller en vanlig burk för en som bara håller på med fildelning eller liknande hemma.

Vet inte riktigt fantasin flödar men server sätter sina gränser som esportare.
Hadde varit kul och dragit ihop några klienter och haft serven som en gaming central där man spela i från serven.
Men antar att det ren fantasi.
Ärligt tala har ingen hemsida och har svårt att hitta använingsområde som en server kan ersätta en vanlig hemma pc förmågor.
Tanken med göra en server är för jag ska lära mig mer om server linux är jag lite nyfiken på men vet inte.
Men ny börja funktion hadde ju varit att gjort en server där man sen logga in som klient och fått upp ett skrivbordsläge
som man sedan kan utveckla mera.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Varför inte bara börja leka i en virtuell maskin som du kör på din vanliga dator. Om det nu bara är för att leka och testa. Sen när du känner att det inte räcker så vet du lite mer vad du behöver. Eller så använder du en gammal dator som du inte vet vad du ska göra med och leker på den. Det finns ingen skillnad mellan en server och en vanlig dator när det kommer till hårdvara (så länge det är för hemmabruk och för att lära sig) det handlar mer om mjukvaran du kör på den.

Permalänk
Medlem

Då är svaret så här;
Inga krav på stabilitet: vad som helst som passar.
Stabilitetskrav: riktig server.

Du klarar dig med i princip vad som helst, en dator som är kraftfull nog för vad du ska göra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av reconnnn:

Varför inte bara börja leka i en virtuell maskin som du kör på din vanliga dator. Om det nu bara är för att leka och testa. Sen när du känner att det inte räcker så vet du lite mer vad du behöver. Eller så använder du en gammal dator som du inte vet vad du ska göra med och leker på den. Det finns ingen skillnad mellan en server och en vanlig dator när det kommer till hårdvara (så länge det är för hemmabruk och för att lära sig) det handlar mer om mjukvaran du kör på den.

provade faktist det la ner 4timma på ubuntu med med youtube klipp m.m
gick igenom någon form av istallation där jag skulle konfiguera en server drog igenom gjorde några såna i en virtuelenehet.

följde en riktigt seriösa guid där man skulle konfiguera nätverket fungerade inte kunde inte spara o.s.v hela konseptet kände så jäkla stenålden.
Det var mins 15år års sen jag höll på i något i dos väg så när man installerade detta fick man en wtf upplevelse om man ska jämföra med windows 2003 server och 2008 server. Så i morgon bli det att windows 2008 server och se hur den är att labba med.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Tja är man inte Linux/Unix van så är det ganska klart man tycker terminalhackande är stenålder.
Kan ju bero på det är stenålder

Inte kunna spara är troligtvis för du inte körde med sudo.

Annars är det ju så att man har mycket bättre kontroll på vad som händer i ett Linux system än i ett Windows baserat.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tja är man inte Linux/Unix van så är det ganska klart man tycker terminalhackande är stenålder.
Kan ju bero på det är stenålder

Inte kunna spara är troligtvis för du inte körde med sudo.

Annars är det ju så att man har mycket bättre kontroll på vad som händer i ett Linux system än i ett Windows baserat.

Kul att även windows återkommit till stenåldern och införlivat en riktig terminal

Varför göra något med 27 musklick i olika fönster när man kan göra det med ett par tangenttryck i terminalen.
(förutsatt att man behärskar det vsa )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Terminalhackande tar ett tag att lära sig behärska, men det sparar mycket besvär och tid i längden. Sen är det kanske inte gjort för alla, men personligen blir jag mest bara irriterad när jag försöker göra något i nåt klumpigt gui och längtar tillbaka till terminalen.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

Vet inte riktigt fantasin flödar men server sätter sina gränser som esportare.
Hadde varit kul och dragit ihop några klienter och haft serven som en gaming central där man spela i från serven.
Men antar att det ren fantasi.
Ärligt tala har ingen hemsida och har svårt att hitta använingsområde som en server kan ersätta en vanlig hemma pc förmågor.
Tanken med göra en server är för jag ska lära mig mer om server linux är jag lite nyfiken på men vet inte.
Men ny börja funktion hadde ju varit att gjort en server där man sen logga in som klient och fått upp ett skrivbordsläge
som man sedan kan utveckla mera.

Vad som skall prioriteras i en server beror på vad du skall ha den till:
* Filserver, NAS, backupmaskin, webserver, nerladdningsmaskin, torrenthanterare
- Behöver inte vara kraftfull, bättre att den är strömsnål då den skall stå på 24/7
- Stabila nätverkskretsar är bra, tex från Intel
- Många SATA-portar om den skall hantera stora mängder data
- Ofta kan det vara bra att stoppa in relativt mycket RAM
- Grafikkort helt oväsentligt, helst integrerad (strömsnålt)

* Spelserver
- Prestanda är viktigare är strömsnålhet.
- Kanske är det så att den inte skall stå på 24/7?
- Bra nätverkskretsar, Intel
- Kraffulla kretsar överlag, CPU, RAM, SSD
- En alternativ spelserver kan vara din speldator. Stoppa in mer RAM i den, se till att du har en bra NIC så kan den duga som spelserver (så har vi gjort med CS 1.6)

* Hobby, "pilla och pula"-server
- Huvudsyftet är inte riktigt klart, denna typen server används då man vill lära sig något
- Totalkostnaden prioriteras, dvs använda gamla saker du har liggande i garderpden
- När du vet vad du vill ha, blir det antabligen nämt ovan

* Utvecklingsserver
- En plats där du lägger all din kod, kompilerar etc
- Ingetting jag tror många har, den egna datorn duger fullt ut.

Jag skall bygga en liten prototyp-NAS. Jag vill lära mig mer on NAS4Free och dess olika ZFS (RAIDZ). Innan jag köper något tar jag diverse äldre delar jag har liggande här hemma, snickrar ihop en maskin. Sedan kommer jag att börja experimentera med SWn för att lära mig det.

Det verkar nästan som att det du egentligen vill göra är att prova på linux. Ta lite gamla delar, bygg en bordsdator, installera motsvarigheterna till de program du har på din windowsmaskin. Bär sedan ner din windowsmaskin i källaren och använd bara din linuxmaskin i 4 veckor.
Voila!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kul att även windows återkommit till stenåldern och införlivat en riktig terminal

Varför göra något med 27 musklick i olika fönster när man kan göra det med ett par tangenttryck i terminalen.
(förutsatt att man behärskar det vsa )

De saknar jag mest saknar i Windows, jämfört med UNIX är
* Sant multitaskande OS, Windows är inte multitaskande, vete f-n vad det är men det blir supersegt när datorn gör två saker samtidigt
* Du aktiverar fönstrena genom att dra muspekaren över det, inget klickade i fönstret innan man kan skriva något i det, samt att fönstret inte ligger sig överst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

* Du aktiverar fönstrena genom att dra muspekaren över det, inget klickade i fönstret innan man kan skriva något i det, samt att fönstret inte ligger sig överst

Detta är ju inget *nix-specifikt utan snarare specifikt till den fönsterhanterare man valt att använda samt hur man konfiguerat den. Det är ju också den stora styrkan med linux-system, dom går att bygga och anpassa precis som man själv vill.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

en server... första gången jag frågade vad det var fick jag höra att man måste ha serverhårddiskar och rack mm.
sen fattade jag att en server kan vara ett program också. WTF?
och slutligen insåg jag att man kan göra en gammal skräpdator till server. Mjo, om man bara t ex har en filserver som mest samlar damm så behöver den väl inte kosta multum.

Edit: back to topic.

jo, det är en bra idé att köra ett *nix operativ t ex, och konfigurera det en del.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Ja man ska nog inte kasta sten på linux. Jag var lite irriterad satt uppe ganska så länge till ingen som hälst nytta.
det är ju lättare att sätta sig in server arbetet om man har en målsättnig över att men vet inte riktigt vad jag ska ha min server till igentligen.
Någon som har ide vad en vanlig hemma användare kan ha sin server till?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

Ja man ska nog inte kasta sten på linux. Jag var lite irriterad satt uppe ganska så länge till ingen som hälst nytta.
det är ju lättare att sätta sig in server arbetet om man har en målsättnig över att men vet inte riktigt vad jag ska ha min server till igentligen.
Någon som har ide vad en vanlig hemma användare kan ha sin server till?

Spelserver, FreeNAS elr liknande ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad som skall prioriteras i en server beror på vad du skall ha den till:
* Filserver, NAS, backupmaskin, webserver, nerladdningsmaskin, torrenthanterare
- Behöver inte vara kraftfull, bättre att den är strömsnål då den skall stå på 24/7
- Stabila nätverkskretsar är bra, tex från Intel
- Många SATA-portar om den skall hantera stora mängder data
- Ofta kan det vara bra att stoppa in relativt mycket RAM
- Grafikkort helt oväsentligt, helst integrerad (strömsnålt)

* Spelserver
- Prestanda är viktigare är strömsnålhet.
- Kanske är det så att den inte skall stå på 24/7?
- Bra nätverkskretsar, Intel
- Kraffulla kretsar överlag, CPU, RAM, SSD
- En alternativ spelserver kan vara din speldator. Stoppa in mer RAM i den, se till att du har en bra NIC så kan den duga som spelserver (så har vi gjort med CS 1.6)

* Hobby, "pilla och pula"-server
- Huvudsyftet är inte riktigt klart, denna typen server används då man vill lära sig något
- Totalkostnaden prioriteras, dvs använda gamla saker du har liggande i garderpden
- När du vet vad du vill ha, blir det antabligen nämt ovan

* Utvecklingsserver
- En plats där du lägger all din kod, kompilerar etc
- Ingetting jag tror många har, den egna datorn duger fullt ut.

Jag skall bygga en liten prototyp-NAS. Jag vill lära mig mer on NAS4Free och dess olika ZFS (RAIDZ). Innan jag köper något tar jag diverse äldre delar jag har liggande här hemma, snickrar ihop en maskin. Sedan kommer jag att börja experimentera med SWn för att lära mig det.

Det verkar nästan som att det du egentligen vill göra är att prova på linux. Ta lite gamla delar, bygg en bordsdator, installera motsvarigheterna till de program du har på din windowsmaskin. Bär sedan ner din windowsmaskin i källaren och använd bara din linuxmaskin i 4 veckor.
Voila!

Tacka för tipsen det har gett mig lite att fundera på hadde varit kul och kanske gjort en spel server. men vet inte hur man gör för att komma igång med en sådan. allternativ hadde jag tänkt ha "Multimedia server" där var och en har en client med eget skrivbord som där ligger mappar till olika filmer musik m.m vet inte om det funkar? linux ubuntu hem laddat men har svårt att väkligen inse vad jag gör när jag skriver in dom koderna. Windows har jag fått liten över blick men inte mycket.

Idag har jag även gjort som så att jag har in handlat 2 stycken datorer relativt gamla klenoder men båda fungera bra trots sin ålder. båda 2 har xp pro
för till fället fuska jag lite med dom för att under lätta arbetet till dom då så jag använder mig av team wiever för att fjärrstyra dom båda via min laptop.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Det funka vell lika bra att köra vmware för att köra serverprogrammen eller måste jag installer om maskinerna med serverprogrammen?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

en server... första gången jag frågade vad det var fick jag höra att man måste ha serverhårddiskar och rack mm.
sen fattade jag att en server kan vara ett program också. WTF?
och slutligen insåg jag att man kan göra en gammal skräpdator till server. Mjo, om man bara t ex har en filserver som mest samlar damm så behöver den väl inte kosta multum.

Edit: back to topic.

jo, det är en bra idé att köra ett *nix operativ t ex, och konfigurera det en del.

En server är helt enkelt en enhet som levererar tjänster till andra enheter (klienter). Det spelar ingen roll vad det är för dator som det körs på; det beror ju givetvis på vad ändamålet är. För en mailserver funkar nästan vad som helst, men för de flesta behov beror det ju på hur mång klienter och hur mycket trafik du ska behandla. Tänk även på att om du ska servera många klienter behöver du också ganska bra internetuppkoppling. Minecraft eller CS? Leta rätt på nån dual-core burk med ett par gb ram och gärna en billig SSD (skillnaden är avsevärd mot mekaniska hårddiskar när det gäller spelservrar, och du behöver inte mycket utrymme).

Skrivet av GrymmeMannen:

Ja man ska nog inte kasta sten på linux. Jag var lite irriterad satt uppe ganska så länge till ingen som hälst nytta.
det är ju lättare att sätta sig in server arbetet om man har en målsättnig över att men vet inte riktigt vad jag ska ha min server till igentligen.
Någon som har ide vad en vanlig hemma användare kan ha sin server till?

Mailserver (kul grej om man inte vill använda någon annans tjänt), spelserver och webbsideserver som nämnts, IRC-server, mumble/teamspeak/ventrilo-server, BBS, FTP-server (dela helt lagligt insamlat material med dina vänner)... det är bara fantasin som sätter stopp.

Skrivet av GrymmeMannen:

Det funka vell lika bra att köra vmware för att köra serverprogrammen eller måste jag installer om maskinerna med serverprogrammen?

Nja, det är ingen vidare idé om du vill få ut någon prestanda att tala om. Klart det funkar till en mailserver eller filserver kanske, men om jag bara slänger ur mig arbiträra siffror skulle jag vilja säga att du kanske får ut hälften av den potentiella prestandan i en virtuell maskin. Sedan leder det ofta till en del krångel eftersom virtuella maskiner ofta inte kan kommunicera ordentligt med all hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Valvar:

En server är helt enkelt en enhet som levererar tjänster till andra enheter (klienter). Det spelar ingen roll vad det är för dator som det körs på; det beror ju givetvis på vad ändamålet är. För en mailserver funkar nästan vad som helst, men för de flesta behov beror det ju på hur mång klienter och hur mycket trafik du ska behandla. Tänk även på att om du ska servera många klienter behöver du också ganska bra internetuppkoppling. Minecraft eller CS? Leta rätt på nån dual-core burk med ett par gb ram och gärna en billig SSD (skillnaden är avsevärd mot mekaniska hårddiskar när det gäller spelservrar, och du behöver inte mycket utrymme).
Ja jo det hadde kanske gjort lite skillnad med lite regälare grejer. men om man ska gör en spel server på prov bara testa hur rigga man en sådan server t.e.x i cs??

Mailserver (kul grej om man inte vill använda någon annans tjänt), spelserver och webbsideserver som nämnts, IRC-server, mumble/teamspeak/ventrilo-server, BBS, FTP-server (dela helt lagligt insamlat material med dina vänner)... det är bara fantasin som sätter stopp.

Nja, det är ingen vidare idé om du vill få ut någon prestanda att tala om. Klart det funkar till en mailserver eller filserver kanske, men om jag bara slänger ur mig arbiträra siffror skulle jag vilja säga att du kanske får ut hälften av den potentiella prestandan i en virtuell maskin. Sedan leder det ofta till en del krångel eftersom virtuella maskiner ofta inte kan kommunicera ordentligt med all hårdvara.

Ja det krånglade regäl precis min virtuella programvara stödjer inte min gamla cpu så det har krånglat regält nu

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Nä nu har det krånglat tillräkligt bli nog att sumera denna lördagskvällen med 2 kalla öl och lite tv i stället

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Nja, det är ingen vidare idé om du vill få ut någon prestanda att tala om. Klart det funkar till en mailserver eller filserver kanske, men om jag bara slänger ur mig arbiträra siffror skulle jag vilja säga att du kanske får ut hälften av den potentiella prestandan i en virtuell maskin. Sedan leder det ofta till en del krångel eftersom virtuella maskiner ofta inte kan kommunicera ordentligt med all hårdvara.

Det låter väldigt godtyckligt, om man kör t.ex. ESXI skulle jag säga att man snarare får ut 95% eller mer av prestandan hos hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad som skall prioriteras i en server beror på vad du skall ha den till:

* Filserver, NAS, backupmaskin, webserver, nerladdningsmaskin, torrenthanterare
- Behöver inte vara kraftfull, bättre att den är strömsnål då den skall stå på 24/7
- Stabila nätverkskretsar är bra, tex från Intel
- Många SATA-portar om den skall hantera stora mängder data
- Ofta kan det vara bra att stoppa in relativt mycket RAM
- Grafikkort helt oväsentligt, helst integrerad (strömsnålt)

* Spelserver
- Prestanda är viktigare är strömsnålhet.
- Kanske är det så att den inte skall stå på 24/7?
- Bra nätverkskretsar, Intel
- Kraffulla kretsar överlag, CPU, RAM, SSD
- En alternativ spelserver kan vara din speldator. Stoppa in mer RAM i den, se till att du har en bra NIC så kan den duga som spelserver (så har vi gjort med CS 1.6)

* Hobby, "pilla och pula"-server
- Huvudsyftet är inte riktigt klart, denna typen server används då man vill lära sig något
- Totalkostnaden prioriteras, dvs använda gamla saker du har liggande i garderpden
- När du vet vad du vill ha, blir det antabligen nämt ovan

* Utvecklingsserver
- En plats där du lägger all din kod, kompilerar etc
- Ingetting jag tror många har, den egna datorn duger fullt ut.

Dold text

Snygg lista. Hur prioriterar man om man vill ha 1-3 i samma burk?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

fundera på vad man behöver veta för att bygga en bra server hårdvarumässsigt?
Är det bara att köpa hem en burk och sen dra ner någon linux version och bara köra i gång?

Om du bara ska ha en server för att leka lite med, då kanske en Raspberry Pi räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Snygg lista. Hur prioriterar man om man vill ha 1-3 i samma burk?

Då skulle jag säga en schysst CPU, 16+GB ram, en mindre SSD för "snabb datastore" och en HDD för "stor datastore"

Du installerar ESXi på en USB sticka, bootar från denna, kör spelservervrar o.s.v. mot "snabb datastore" medans filservern kanske du kör passthrough till några stora HDD(virtuella os:et får direkt tillgång till diskarna, och känner av dem som en fysisk maskin hade gjort)
sedan labbservern kan du göra lite som du vill med, kanske lägga 20gb OS disk på "snabb datastore" och en 320gb lagringsdisk på "stor datastore" så kan du även labba med att mounta, alternativt köra med 3st 120gb virtuella diskar på en "stor datastore" så kan du testa lite mjukvaruraid och liknande.

Möjligheterna är stora när man har ESXi i grunden och kan köra flera virtuella maskiner.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av olol:

Då skulle jag säga en schysst CPU, 16+GB ram, en mindre SSD för "snabb datastore" och en HDD för "stor datastore"

Du installerar ESXi på en USB sticka, bootar från denna, kör spelservervrar o.s.v. mot "snabb datastore" medans filservern kanske du kör passthrough till några stora HDD(virtuella os:et får direkt tillgång till diskarna, och känner av dem som en fysisk maskin hade gjort)
sedan labbservern kan du göra lite som du vill med, kanske lägga 20gb OS disk på "snabb datastore" och en 320gb lagringsdisk på "stor datastore" så kan du även labba med att mounta, alternativt köra med 3st 120gb virtuella diskar på en "stor datastore" så kan du testa lite mjukvaruraid och liknande.

Möjligheterna är stora när man har ESXi i grunden och kan köra flera virtuella maskiner.

Mvh

Mjo, jag har faktiskt funderat lite på ESXi, mest för att testa på kul tror jag.
Men jag vet ärligt talat inte vad jag skulle använda det till, skulle nog sluta med att jag enbart sitter med en VM igång ändå. Möjligtvis en minecraftserver på ett eget OS
Och sen lyckas jag inte greppa hårdvarukraven. Enligt deras lista är det mest Opteron och Xeon som gäller, och en handfull annat, men folk på forumet verkar ju köra det på lite vad som.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*