Vilken processor för att maxa Xsplit/Obs ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Vilken processor för att maxa Xsplit/Obs ?

Hej,

Min tanke var att bygga en dedikerad dator för just streaming/server användning.
Så jag kommer att ha en dator som enbart behöver arbeta med spelet jag sitter på, och den andra
datorn kommer att ha ett capture card (Avermedia live gamer hd) och enbart fokusera på encoding och streaming.

Är där någon som vet vilken processor som klarar av att maxa inställningarna i xsplit/obs med inställningarna,

Resolution : 1080p+
Quality : 10
x264 Cpu Preset : slow, eller medium ifall slow kräver monster cpu
Fps : 60

Skulle möjligtvis en i7 2500k/3770k klara av detta eller krävs 2011 socket som har mer cache minne och fler kärnor.
Samt hur ligger det till på Amd sidan, deras priser är lite mer vänliga än intels.. 8350 verkar vara stark på papper, men hur ligger det till när det kommer till encoding jämfört med intel för streaming ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Tror inte du behöver någon värsting-processor då arbetet sköts av capture cardet? Vad annars ska man ha processorkraften till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Det går att ställa in i xsplit så att encodingen sköts utav avermedia kortet.. men då försvinner alla inställningsmöjligheter på kvalite för det kommer nån standard setting av nån anledning.. så streamen blir helt blurry och dålig. kortet är skit bra när det gäller lokal inspelning då tar den hand om all encoding, till streaming är det inte bra om man vill ha bra kvalite.. men i 2 pc setupen så kommer kortet enbart ta emot signalen från den andra datorn, sen får datorn ta hand om all encoding.