Permalänk

Ni med h100i va har ni för fläktar?

som titeln säger, va har ni för fläktar i h100i? själv kör ja med sp120 high performance ända minus är att corsair själva inte stödjer sina egna fläktar vilket betyder att dom fan inte kan gå över 2000 rpm när man ska ställa in dom, grejen är den att dom ska kunna gå ända upp till 2350 rpm:s

skriv gärna om ni kör med push pull eller vanlig;)

Permalänk
Entusiast

Kör du inte dom som kom med kylaren?
Såvitt jag vet så är det en bättre version än SP120, som dessutom är PWM styrda.

Jag har den vanliga H100an och körde SP120 high preformance innan, vilket är totalt värdelöst i och med att det blir väldigt högljutt. Dessutom är det ingen skillnad när man sänker RPMen, dom är overkill för kylaren.
Nu kör jag 1,5 180mm Air penetrators istället, mycket tystare men klassisk ghetto montering ^^

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag kör med 2 Cougar Vortex CF-V12S i push. ville prova push/pull men fläkten tar emot mina ramminnen eftersom att dom är för höga...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Kör du inte dom som kom med kylaren?
Såvitt jag vet så är det en bättre version än SP120, som dessutom är PWM styrda.

Jag har den vanliga H100an och körde SP120 high preformance innan, vilket är totalt värdelöst i och med att det blir väldigt högljutt. Dessutom är det ingen skillnad när man sänker RPMen, dom är overkill för kylaren.
Nu kör jag 1,5 180mm Air penetrators istället, mycket tystare men klassisk ghetto montering ^^

ne kör faktiskt inte med dom, jag byte ut dom ihop om att sp120 var bättre... vilket dom kanske inte var ..

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med Noctua, lite olika beroende på vilka som är lediga för tillfället. Orginalfläktarna till H100i år 3pin
Till H60 kommer det en PWM, H80 vet jag inte.
Till min andra H100 ska jag pröva de Corsair SP120 Quiet Edition 3pin som följde med min H70 Core.
Den tredje H100an som jag har kör jag FD 120mm fläktar, jag märker inte så mycket av vilka fläktar som är bäst, Men FD & Noctua är ju tystare än Corsairs orginalfläktar iallafall, SP-serien låter mycket om man kör löst med ett 9v batteri, men det blåser bra iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slashnixx:

som titeln säger, va har ni för fläktar i h100i? själv kör ja med sp120 high performance ända minus är att corsair själva inte stödjer sina egna fläktar vilket betyder att dom fan inte kan gå över 2000 rpm när man ska ställa in dom, grejen är den att dom ska kunna gå ända upp till 2350 rpm:s

skriv gärna om ni kör med push pull eller vanlig;)

Jag kör med dem som levererades med kylaren, de är ju asgrymma, bland marknadens bästa just nu. Vet inte varför man skulle vilja byta ut dem.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon200213:

Jag kör med dem som levererades med kylaren, de är ju asgrymma, bland marknadens bästa just nu. Vet inte varför man skulle vilja byta ut dem.

För att vissa av de där fläktarna har motorljud eller coilwhine ;)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trisse23:

För att vissa av de där fläktarna har motorljud eller coilwhine ;)!

Det har jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem

Fungerar ju typ bara med originalfläktarna, åtminstone med firmware 1.0.4
Prövade att koppla in både Noctua & Corsairs egna retail fläktar, men dom gick inte styra genom link.

Nu har jag installerat 1.0.5 och datorn är betydligt tystare...
Kanske man ska ge sig på att pröva igen

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

Kör med Corsair AF120 quiet edition, kyler bra och går tyst

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Inaktiv

Kör med 2 stycken Gentle Typhoon 800 rpm

Permalänk

Kör med originalfläktarna till mitt H100i och upplever irriterande ljud. Något man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem

Har just nu 4 st Noctua NF-F12 fläktar och de gör jobbet bra är väldigt premium med gummidämpning och sleeving samt mycket bra tillbehör, anledningen: 4 fläktar kan pusha med bra statiskt tryck vid lägre hastighet än 2 st. Men de bästa fläktarna jag testat är helt klart Gentle typhoon 1850 rpm, de är så in i helvete bra på radiatorer så man tror inte det är sant, men de är varken sleevade eller har gummidämpning men för priset finns knappast något bättre, de medföljande SP fläktarna är bra men de hade BÅDA något fruktansvärt med missljud och var dåligt balanserade för lägre hastigheter.

Permalänk
Medlem

En fråga när vi ändå pratar H100i, måste man köra med mjukvaran, eller sköter sig kylaren själv om man inte kopplar in den.
Jag kan inte se varvtalet på mina fläktar, har kopplat in 3pin sladden som man fick med till moderkortets CPU pin.
Den andra till SATA power, H50/H70 mfl tar ju sin ström från moderkortet och visar där varvtalet på pumpen.
Jag har hört att Mjukvaran Link buggar, hur gör ni?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Dom medföljande fläktarna är ju ett stort skämt, dom har inget på en radiator att göra då dom inte tätar mot radiatorn, dvs. stor del av luftflödet kommer ta den enkla vägen ut på sidorna och inte genom radiatorn. Dessutom låter dom ju nåt fruktansvärt, mina har nåt brummande ljud utöver själva orkan-ljudet från fläkten. Det är en skit-budget version av Sp120, inte PWM heller som någon skrev.

Kör ALLTID med gummi tätning mellan radiator och fläkt, i synnerhet om ni använder fläktar som tex SP120 som inte har traditionell ram. Det blir både tystare och effektivare på så sätt.

Fö. Schyte GT 1850Rpm, push eller pull spelar ingen större roll.

Testar NB E-loop 2000rpm PWM för närvarnde, verkar klart lovande so far..

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

En fråga när vi ändå pratar H100i, måste man köra med mjukvaran, eller sköter sig kylaren själv om man inte kopplar in den.
Jag kan inte se varvtalet på mina fläktar, har kopplat in 3pin sladden som man fick med till moderkortets CPU pin.
Den andra till SATA power, H50/H70 mfl tar ju sin ström från moderkortet och visar där varvtalet på pumpen.
Jag har hört att Mjukvaran Link buggar, hur gör ni?

Jag har helt slopat Link, kör fläktarna direkt på moderkortet och styr dom på så sätt. Bara jobbigt med ytterligare ett fläktkontroll program, föredrar att ha allt i ett och samma program.

Permalänk
Medlem

Hade från start inga problem med Link, men på sistone har jag märkt att den inte alltid är helt 100. De medföljande fläktarna och FD Define XL:s chassifläktar fungerade att styra bra, men vare sig mina Gentle Typhoon eller NF-P12 går för sig alls. Ligger och maxar hela tiden.

Kommer förmodligen köpa ett gäng Noctua NF-F12 och köra in med PWM på moderkortet mha en splitter.

Dessutom verkar inte Corsair göra särskilt mycket för att ens deras egna SP120 ska fungera att styras genom Link. Det har varit tal om att de medföljande fläktarna ska gå att köpas sepparat för de som vill köra Push/Pull lite senare i vår.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag har helt slopat Link, kör fläktarna direkt på moderkortet och styr dom på så sätt. Bara jobbigt med ytterligare ett fläktkontroll program, föredrar att ha allt i ett och samma program.

Jag brukar köra mina H50/60/70 p/p med manuell styrning men med en splitter, men på mina H100 har jag fyra fläktar...
Ioförsig så har jag 2 CPU power på moderkortet, då kan man kanske köra två fläktar på varje...
Jag bytte från H100 pga att den inte reglerade farten, utan sprutade på full sprutt...Fyndvara så det är inget att skicka tillbaks...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonge:

Kör med Corsair AF120 quiet edition, kyler bra och går tyst

Har du dom som pull då?

Skrivet av thereal_twisted:

Dom medföljande fläktarna är ju ett stort skämt, dom har inget på en radiator att göra då dom inte tätar mot radiatorn, dvs. stor del av luftflödet kommer ta den enkla vägen ut på sidorna och inte genom radiatorn. Dessutom låter dom ju nåt fruktansvärt, mina har nåt brummande ljud utöver själva orkan-ljudet från fläkten. Det är en skit-budget version av Sp120, inte PWM heller som någon skrev.

Kör ALLTID med gummi tätning mellan radiator och fläkt, i synnerhet om ni använder fläktar som tex SP120 som inte har traditionell ram. Det blir både tystare och effektivare på så sätt.

Fö. Schyte GT 1850Rpm, push eller pull spelar ingen större roll.

Testar NB E-loop 2000rpm PWM för närvarnde, verkar klart lovande so far..

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Vad är det för gummi tätning du pratar om?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Kör med Corsair SP120 Performence Edition och motståndet så dom funkar i Link2 funkar bra tycker jag.
riggen är knäpp tyst för dom ligger på idle i 800rpm och går upp till 1650rpm vid behov i min fläcktkurva

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har du dom som pull då?

Kör dom faktiskt push

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag brukar köra mina H50/60/70 p/p med manuell styrning men med en splitter, men på mina H100 har jag fyra fläktar...
Ioförsig så har jag 2 CPU power på moderkortet, då kan man kanske köra två fläktar på varje...
Jag bytte från H100 pga att den inte reglerade farten, utan sprutade på full sprutt...Fyndvara så det är inget att skicka tillbaks...

Det finns PWM splitter som du kan köra mer än 4 fläktar på. Den tar då ström från en molex annars skulle det nog bli svettigt för moderkortet att leverera kräm Kostar inte mkt heller, finns billigare än denna men då är det ingen sleeving osv.

Notera att du bara kan köra 4pin/PWM på dessa, kopplar du in en 3pin så kommer den gå på fullt ös. Men lär finnas likadana som denna fast 3 pin. Eller så moddar du själv om den.

https://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4...

Permalänk
Skrivet av Orici:

Har du dom som pull då?

Vad är det för gummi tätning du pratar om?

https://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120...

Dämpar ju då även vibrationer Ska man va riktigt optimal så bör man ju även ha lite avstånd mellan fläkt och radiator. Eftersom trycket är mkt högre 3cm från fläkten jämfört med helt nära, tex en tom fläktram som mellanrum. Det skulle dock bli liiite klumpigt i praktiken

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Hade från start inga problem med Link, men på sistone har jag märkt att den inte alltid är helt 100. De medföljande fläktarna och FD Define XL:s chassifläktar fungerade att styra bra, men vare sig mina Gentle Typhoon eller NF-P12 går för sig alls. Ligger och maxar hela tiden.

Kommer förmodligen köpa ett gäng Noctua NF-F12 och köra in med PWM på moderkortet mha en splitter.

Dessutom verkar inte Corsair göra särskilt mycket för att ens deras egna SP120 ska fungera att styras genom Link. Det har varit tal om att de medföljande fläktarna ska gå att köpas sepparat för de som vill köra Push/Pull lite senare i vår.

Hmm, 3pins reagerar så om man kör dom på en riktig PWM kontakt(alla 4-pin är inte PWM, oftast bara cpu kontakten på MB som är riktig PWM).

NF-F12 funkar bra i push, dock inte i pull. Dom ger ifrån sig ett jobbigt turbulens ljud på utblås sidan. Push-pull är dock ganska så onödigt på en radiator som den som H100i har, det gör 1-2grader på sin höjd. Detta förutsatt att man har bra tryckoptimerade fläktar, korrekt monterade med bra tärning mod rad.

Schyte GT's high speed modeller, dvs. 3000rpm och uppåt har riktig PWM motor/IC, så dom är lätta att modda till PWM. Bara att löda dit en fjärde kabel på IC'n och byta till 4 pins kontakt.

Har ett par GT 3000rpm och dom går klart tystare än H100i original fläktarna, vid max fart. Ganska imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

https://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120...

https://www.inet.se/files/img/medium/5322190_0.png

Dämpar ju då även vibrationer Ska man va riktigt optimal så bör man ju även ha lite avstånd mellan fläkt och radiator. Eftersom trycket är mkt högre 3cm från fläkten jämfört med helt nära, tex en tom fläktram som mellanrum. Det skulle dock bli liiite klumpigt i praktiken

Okej, sånna ingick med SP120 fläktarna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Okej, sånna ingick med SP120 fläktarna.

Menar du dom runda i olika färger?

Detta är nåt helt annat, det är mkt tjockare gummipackningar. Men det kanske ingick såna också? Var isf en nyhet för mig, aldrig sett faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

https://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120...

https://www.inet.se/files/img/medium/5322190_0.png

Dämpar ju då även vibrationer Ska man va riktigt optimal så bör man ju även ha lite avstånd mellan fläkt och radiator. Eftersom trycket är mkt högre 3cm från fläkten jämfört med helt nära, tex en tom fläktram som mellanrum. Det skulle dock bli liiite klumpigt i praktiken

En extra fläktram mellan pushfläkten och radiatorn kör jag ofta med, med gott resultat. har dock inte prövat på H100 pga att det blir så klumpigt med 4 fläktar och ramar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

En extra fläktram mellan pushfläkten och radiatorn kör jag ofta med, med gott resultat. har dock inte prövat på H100 pga att det blir så klumpigt med 4 fläktar och ramar...

Skulle tro att bara push med extra ram ger minst lika bra resultat. Det blir ju även klart mindre turbulens-oljud med extra ram, det är bara rent luft-tryck så att säga. Hmm ska nog banne mig prova, kanske med Schyte Gt 3000rpm, hmm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Jag har helt slopat Link, kör fläktarna direkt på moderkortet och styr dom på så sätt. Bara jobbigt med ytterligare ett fläktkontroll program, föredrar att ha allt i ett och samma program.

kommer den ihåg led inställningarna när man kopplar ur usb kabeln?

alltså koppla in den kör link sätt inställningar på att byta färg beroende på temp

(går det att välja vilka färger man vill ska vara varm kall medium?)

och när man kopplar ur usb kabeln tar bort corsair link kommer ledn att komma ihåg inställningen man satte på den?

eller försvinner allt det utan link

isåfall vilken färg har den då?

Permalänk
Medlem

Läste i en annan H100 tråd att det var bättre med pull, för att det var lättare att rensa radiatorn från damm och det gav inte så många grader mot push. och p/p skulle inte ge så mycket mera...
Men det är maffigt med 4 fläktar, Mina Noctua NF-P12 som jag har på nu är bara 3pin, men jag har 4st Noctua NF-F12 som är PWM, men de sitter i två andra burkar, lite jobbigt att riva ner bara för att prova.
Jag ska prova link nu, det känns ju lite overkill med en H100i om man inte använder styrningen, då kan jag ju sätta tillbaks den Gammla H100an som styrenheten var paj på...
Problemet är att dottern ska ha burken och då måste den vara pålitlig, så link måste funka perfekt, då hon kanske inte alltid kollar att alla temps är ok hela tiden.
i värsta fall så får jag köra hennes gammla H100 i den nya lådan, men meningen var att bara lyfta över HDDarna och köra.
Min egen låda är en R4 och där går det inte med H100i hur man än vill, möjligtvis passivt, men det går ju inte

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...