Permalänk
Medlem

Jag ångrar också mitt köp av H60 nu när jag blivit efterklok. Har funderat på att byta den till något bättre, men med tanke på att min cpu ligger på 4.8ghz/1.42v/80c så känns det ändå inte lönt då jag inte vill gå högre.
Btw. att säga att en fet luftkylare är "maffigare" är typ som att säga att en vattenkylare är stilrenare

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag ångrar också mitt köp av H60 nu när jag blivit efterklok. Har funderat på att byta den till något bättre, men med tanke på att min cpu ligger på 4.8ghz/1.42v/80c så känns det ändå inte lönt då jag inte vill gå högre.
Btw. att säga att en fet luftkylare är "maffigare" är typ som att säga att en vattenkylare är stilrenare

On topic: Jag tror, som en del sagt tidigare, att det handlar om kylpastan. Antingen för mycket eller för lite, eller dålig kontakt mellan cpun och kylaren.

Ang vattenkylning tycker jag det kan se relativt maffigt ut också. Men ni kan ju avgöra själva vad ni tycker. Detta är min första vattenloop som jag gjorde nyligen. Fick skära en hel del med dremeln för att få plats med 200mm rad i toppen och poppa en del nitar för 240mm i fronten.

Tempsen är iaf för cpu/gpu:
idle: ca 25/23
load: max 40/40

Permalänk
Medlem
Skrivet av wihlke:

On topic: Jag tror, som en del sagt tidigare, att det handlar om kylpastan. Antingen för mycket eller för lite, eller dålig kontakt mellan cpun och kylaren.

Ang vattenkylning tycker jag det kan se relativt maffigt ut också. Men ni kan ju avgöra själva vad ni tycker. Detta är min första vattenloop som jag gjorde nyligen. Fick skära en hel del med dremeln för att få plats med 200mm rad i toppen och poppa en del nitar för 240mm i fronten.

Tempsen är iaf för cpu/gpu:
idle: ca 25/23
load: max 40/40

http://i1287.photobucket.com/albums/a634/wihlke/vattenloopen_...

du har ju ett rejält vattenkylningssystem, det är dessa 120mm radiatorer som presterar kasst jämfört med en stor towerkylare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du har ju ett rejält vattenkylningssystem, det är dessa 120mm radiatorer som presterar kasst jämfört med en stor towerkylare

Jag förstår. Såna kylare är perfekta för kompakta mITX-byggen. Annars instämmer jag med att tornkylare både är bättre, billigare och mycket maffigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wihlke:

Jag förstår. Såna kylare är perfekta för kompakta mITX-byggen. Annars instämmer jag med att tornkylare både är bättre, billigare och mycket maffigare.

där gör de nytta ja speciellt H60 med smalare radiator och bara 1 fläkt på det så blir det bra med utrymme i en mITX burk med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

75 grader är ingenting, processorn throttlar ju inte förrän över 100 grader.
Däremot är det inte något jag rekommenderar, försök hålla dig under 70 grader

I7 med stock kylare ligger ju på nästan 80 grader vid full load (Prime 95)

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk

Red: Hittat svar i guiden...

guid = svar =)
Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

Jag hatar er alla som kan ha så låga volts. Jag behöver 1.3911 för 4.6ghz, 70c i prime. Riktig otur med min prolle. Den är lätt att få stabil även vid högre ghz, men vill hålla mig under 1.4 iaf.

80c ska inte vara farligt, så varma blir ju prollarna mef orginalkylarna typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag hatar er alla som kan ha så låga volts. Jag behöver 1.3911 för 4.6ghz, 70c i prime. Riktig otur med min prolle. Den är lätt att få stabil även vid högre ghz, men vill hålla mig under 1.4 iaf.

80c ska inte vara farligt, så varma blir ju prollarna mef orginalkylarna typ

Skickades från m.sweclockers.com

jag kan inte komma över 4.6, även med 1.4volt, processorn är instabil med oavset volt..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!