Permalänk

Jag tror båda 2 kommer hålla lika länge. Ta AMD om du vill tjäna ett par hundra eller köp intel om du vill ha kvalitet. Ett tips är denna VLOG:

http://www.youtube.com/watch?v=rIVGwj1_Qno

http://www.youtube.com/watch?v=4et7kDGSRfc

Nu vet jag att dom bara benchmarkar spel för idag och går ingenting in på framtiden, framtiden är osäker just nu vänta kanske till konsollerna släpps och se om spelen kommer som 1,2,4 eller 8 kärnig funktion eller inte ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

De fuskar inte. Det är 4 moduler med 2 st heltalskärnor i varje som delar flyttalskärnor. Du skall inte tro allt du läser på internet. Som vanligt en massa experter som tror sig veta allt och överhuvudtaget inte alls suttit bakom en dator med en FX cpu. Kan sätta tusen spänn på att du inte skulle kunna tala om vilken cpu som sitter i en burk om du inte visste.

Jag tror jag läste det här någonstans på SweC. Har jag någonsin nämnt att jag skulle kunna se vilken cpu det sitter i en dator utan att vet om det?

Vad är "Heltalskärnor" samt "Flyttalskärnor"?

Edit: Hur som helst så brukar det stå på AMD cpuer att det är t.ex. 8 kärnor fast det inte är det.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Konqer:

Jag tror jag läste det här någonstans på SweC. Har jag någonsin nämnt att jag skulle kunna se vilken cpu det sitter i en dator utan att vet om det?

Enkelt:
Windows: Via enhetshanteraren. Högerklicka på "Dator" och välj "Hantera". Sedan väljer du "Enhetshanteraren" i den vänstra listan i fönstret som dyker upp.
Linux: Kör följande kommando i en terminal:

cat /proc/cpuinfo | grep "model name"

Skrivet av Konqer:

Vad är "Heltalskärnor" samt "Flyttalskärnor"?

På den gamla goda tiden, då allt fungerade, hade processorerna ingen flyttals-processor (Processor som sköter beräkning av decimaltal. Datorer sköter deciimaltal på ett lite speciellt sätt.). Det var sällan man behövde detta. Flyttalsprocessor fanns att köpa som extra tillbehör och installerades bredvid den ordinarie processorn i en speciell sockel för ändamålet.
Till exempel om man hade en Intel 80386 processor utan inbyggd flyttalsenhet, kunde man köpa till en 80387 Co-processor.
Detta accelererade flyttals-beräkningar markant.

Att kalla huvud-processorn för "heltalsprocessor är nog inte helt korrekt. Visst, den sköter heltalsberäkningar, men den gör också så mycket mer än det. En mer korrekt term vore "huvud-processor"

Sedan 386an, så integrerade flyttals-processorn som en del av huvud-processorn, och är idag en självklar del av processorn.

Skrivet av Konqer:

Edit: Hur som helst så brukar det stå på AMD cpuer att det är t.ex. 8 kärnor fast det inte är det.

Vad har du fått detta ifrån? AMD för sig inte med falsk marknadsföring såvitt jag vet. Med AMD får man alltid det antal kärnor som utlovas när man köper den.
Tänker du på HyperThreading nu?
I så fall är det Intel och inte AMD detta gäller. Där syns varje kärnas Hyperthreading-funktion som en extra kärna. Det är inte för att indikera att det är en kärna, utan för att kunna kontrollera att hypoerthreading-funktionen används, och till vilken utsträckning det används.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)