Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2012

ip/port failover

jag sitter och letar efter nån lösning på en ip/port failover .
har kollat lite på de olika router os som finns att tanka ner och kikat lite på dom men blir inte riktigt klokare mer än att jag klarar att köra igenom nätet på en av de labb burkarna som jag testat på.

det som jag försöker med är att byta ut min nuvarande trötta router mot en os router med nån form av failover inbyggt då jag har en backup server redo om main burken skulle gå ner .
men genom att få detta att funka nu så blir allt ett långt och manuelt jobb.

script biten har jag kollat på och har sagt nej till det då blir bara krångel och vad jag tror ha en dedikerad vm eller burk för den biten .

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Skynet-IRC:

jag sitter och letar efter nån lösning på en ip/port failover .
har kollat lite på de olika router os som finns att tanka ner och kikat lite på dom men blir inte riktigt klokare mer än att jag klarar att köra igenom nätet på en av de labb burkarna som jag testat på.

det som jag försöker med är att byta ut min nuvarande trötta router mot en os router med nån form av failover inbyggt då jag har en backup server redo om main burken skulle gå ner .
men genom att få detta att funka nu så blir allt ett långt och manuelt jobb.

script biten har jag kollat på och har sagt nej till det då blir bara krångel och vad jag tror ha en dedikerad vm eller burk för den biten .

Vad har du för server då? Det vanligaste så vitt jag vet är ju att du har failoverkluster på servrarna så att IP-adressen flyttas över till backuppen om den första dör.. eller har du servrarna på olika nät/fysiska adresser?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Vad är det för tjänst du har på servern? finns femtielva olika saker man kan göra men vilken metod som passar bäst beror ju på vad som snurrar på maskinen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2012

viste att jag glömde nått .
blir lite seg i skallen feter jobbet .

Main burken är en Esxi burk som har web/mumble/minecraft/Filserver och 4-5 shootmania servrar .

backup burken kör bara vanlig windows 7 då nästan all hårdvara i den inte funkar i esxi .

det jag är ute efter är att när nån vm får försig att gå ner eller att hela main burken går ner så ska antingen ip eller porten till web/mumble gå till bakup burken och sedan då gå tillbaka till main efter den kommit upp igen .

hoppas jag fick med att

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Dec 2005

pfSense med CARP påslaget så har du failover, i dagsläget kör jag två pfSense på samma maskin virtuellt.
Bara för att testa att de gick för att sedan bara flytta över configen till en ny fysisk burk senare.

Kan säga att när jag släcker ena brandväggen då tappar man inte ett enda paket, rätt gött

Underhållning: MBPr 15"
Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1
Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Skynet-IRC:

viste att jag glömde nått .
blir lite seg i skallen feter jobbet .

Main burken är en Esxi burk som har web/mumble/minecraft/Filserver och 4-5 shootmania servrar .

backup burken kör bara vanlig windows 7 då nästan all hårdvara i den inte funkar i esxi .

det jag är ute efter är att när nån vm får försig att gå ner eller att hela main burken går ner så ska antingen ip eller porten till web/mumble gå till bakup burken och sedan då gå tillbaka till main efter den kommit upp igen.

hoppas jag fick med att

Är inte så enkelt som du tror. Ett alternativ är en L4 lastbalanserare som kan detektera när en host är nere och då faila över tiill en host som redan har alla tjänster igång. Eller en klustrad hypervisor som startar upp samma VM när den märker att den gick ner, gratisversionen av esxi stödjer inte det.
Att göra något av alternativen är inte speciellt rimligt med tanke på vad du kör för mjukvara nu. Det kommer inte heller vara någon sorts seamless övergång utan alla kommer bli disconnectade.

Skrivet av Ufoeke:

pfSense med CARP påslaget så har du failover, i dagsläget kör jag två pfSense på samma maskin virtuellt.
Bara för att testa att de gick för att sedan bara flytta över configen till en ny fysisk burk senare.

Kan säga att när jag släcker ena brandväggen då tappar man inte ett enda paket, rätt gött

Är failover åt andra hållet han vill ha. Ett antal paket tappar du iaf, men behöver inte synas med en enda pingsnurra igång.

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2012

min esxi har license i sig
moderkortet har stöd för HA enligt esxi då det går att ställa in för det .
minns att det inte gick att nå inställningarna på förra kortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av maniak:

Är inte så enkelt som du tror. Ett alternativ är en L4 lastbalanserare som kan detektera när en host är nere och då faila över tiill en host som redan har alla tjänster igång. Eller en klustrad hypervisor som startar upp samma VM när den märker att den gick ner, gratisversionen av esxi stödjer inte det.
Att göra något av alternativen är inte speciellt rimligt med tanke på vad du kör för mjukvara nu. Det kommer inte heller vara någon sorts seamless övergång utan alla kommer bli disconnectade.

Är failover åt andra hållet han vill ha. Ett antal paket tappar du iaf, men behöver inte synas med en enda pingsnurra igång.

I fet stil tror jag att du har "bästa" lösningen, köra HA på ESXi så kommer den virtuella maskninen att ha minimal downtime (förutsatt att du har en gemensam lagringsyta att ha maskinerna på.)

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Skynet-IRC:

min esxi har license i sig
moderkortet har stöd för HA enligt esxi då det går att ställa in för det .
minns att det inte gick att nå inställningarna på förra kortet

Esxi stödjer inte det med gratislicensen.

Hyper-v och proxmox ve stödjer det och är gratis.

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2012

fick min nyckel från en arbets kamrat .

så detta är en gratis llicens?

Product: VMware vSphere 5 Hypervisor Licensed for 1 physical CPUs (unlimited cores per CPU)
License Key: ******
Expires: Never

Product Features:
Up to 32 GB of memory
Up to 8-way virtual SMP