Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

NAS?

vad har man en nas till och hur kan man bygga den? och kan man bygga den billigt? Inga dumma svar tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

En nas är en lagringsserver mer eller mindre som man kopplar in till routern så kommer alla i huset åt denna.

att bygga en nas är väl egentligen ganska simpelt men det är lika billigt att köpa en färdig.
Då det bara är att köpa chassi, styrkrets och hårddisk. Man kan köpa chassit och styrkretsen färdig och sedan köpa till hårddiskar som du bara trycker in

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Apr 2003

Network Attached Storage eller NAS är en enhet som fungerar som lagringsenhet när den kopplas till ett nätverk. En typisk NAS kan vara en enkel dator med ett antal hårddiskar ofta i RAID och ett eller flera nätverkskort.

Hur man bygger en? Ja det beror helt på vad du har för krav.

Vad är billigt?

//Axeteg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

En NAS fungerar lite som en extern hårddisk, enkelt uttryckt, men vanligtvis har den många fler finesser. Det är en "dator" vanligtvis konstruerad för att dra så lite ström som möjligt. På NASen lagrar du dina filer (precis som en extern hårddisk), men kan kanske också sätta upp en webserver, databasserver, wordpressblogg etc etc.
Visst kan du bygga en egen NAS, finns nog massor med folk här i forumet som gjort det som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag köpte en färdig (well, hårddiskarna fick jag köpa till) NAS från Synology. De gör riktigt grymma produkter (är min erfarenhet) som dessutom är ganska enkla att konfigurera.
På min NAS lagrar jag familjens foton, hemvideos, film, backup på mina filer. Jag har även konfigurerat den så jag kommer åt filerna från vilken internetansluten dator som helst. Jag kör även en webbserver, och Synology har även en egen "dropbox"-liknande applikation kallad "cloudstation" (dock ej lika avancerad men iaf), som jag använder.
QNAP gör även de NAS:ar, har haft några av deras modeller tidigare men föredrar Synology.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo WiiU, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV4, Synology NAS DS415+, iPhoneSE 64GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Axeteg:

Network Attached Storage eller NAS är en enhet som fungerar som lagringsenhet när den kopplas till ett nätverk. En typisk NAS kan vara en enkel dator med ett antal hårddiskar ofta i RAID och ett eller flera nätverkskort.

Hur man bygger en? Ja det beror helt på vad du har för krav.

Vad är billigt?

den ska lagra film och bilder och ska kosta max 2500kr med allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London / Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av sammpa09:

den ska lagra film och bilder och ska kosta max 2500kr med allt

Det var en imponerande kravspec... Inget om hur stor disk du vill ha? Då disk är ganska dyrt.

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 16GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Nokia Lumia 925, OnePlus Two
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av zyberzero:

Det var en imponerande kravspec... Inget om hur stor disk du vill ha? Då disk är ganska dyrt.

typ 500-1000gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Med så begränsade kunskaper rekommenderar jag en NAS av märket Synology. Det fina med den är att operativsystemet i den är på svenska och manualen finns på svenska!

Här är typ den billigare NASen med säkerhets spegling av disken jag kunde hitta på en minut:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009780/billig-nas

i5 2500K @ 4,0 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 8GB RAM | ASRock Z87M Extreme4 | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DiskStation DS413 | 4x WD red 4TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Tennix:

Med så begränsade kunskaper rekommenderar jag en NAS av märket Synology. Det fina med den är att operativsystemet i den är på svenska och manualen finns på svenska!

Här är typ den billigare NASen med säkerhets spegling av disken jag kunde hitta på en minut:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009780/billig-nas

kopplar man in en skärm eller kan man se operativsystemet på en annan dator via nätverket? är helt ny på sånthär

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av sammpa09:

kopplar man in en skärm eller kan man se operativsystemet på en annan dator via nätverket? är helt ny på sånthär

Nej ingen skärm till dem.

Du styr allt genom ett webbgränsnitt över nätverket

En fråga.

Du vet inte vad en NAS är, men skall köpa/bygga en?
Känns som du börjar i fel ände här.
Får känslan att någon sagt åt dig att köpa en NAS men du vet inte varför.

Anledningen till att jag frågar är att det kanske finns bättre lösningar för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

//Axeteg