Permalänk
Medlem

NAS?

vad har man en nas till och hur kan man bygga den? och kan man bygga den billigt? Inga dumma svar tack!

Permalänk

En nas är en lagringsserver mer eller mindre som man kopplar in till routern så kommer alla i huset åt denna.

att bygga en nas är väl egentligen ganska simpelt men det är lika billigt att köpa en färdig.
Då det bara är att köpa chassi, styrkrets och hårddisk. Man kan köpa chassit och styrkretsen färdig och sedan köpa till hårddiskar som du bara trycker in

Permalänk
Medlem

Network Attached Storage eller NAS är en enhet som fungerar som lagringsenhet när den kopplas till ett nätverk. En typisk NAS kan vara en enkel dator med ett antal hårddiskar ofta i RAID och ett eller flera nätverkskort.

Hur man bygger en? Ja det beror helt på vad du har för krav.

Vad är billigt?

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

En NAS fungerar lite som en extern hårddisk, enkelt uttryckt, men vanligtvis har den många fler finesser. Det är en "dator" vanligtvis konstruerad för att dra så lite ström som möjligt. På NASen lagrar du dina filer (precis som en extern hårddisk), men kan kanske också sätta upp en webserver, databasserver, wordpressblogg etc etc.
Visst kan du bygga en egen NAS, finns nog massor med folk här i forumet som gjort det som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag köpte en färdig (well, hårddiskarna fick jag köpa till) NAS från Synology. De gör riktigt grymma produkter (är min erfarenhet) som dessutom är ganska enkla att konfigurera.
På min NAS lagrar jag familjens foton, hemvideos, film, backup på mina filer. Jag har även konfigurerat den så jag kommer åt filerna från vilken internetansluten dator som helst. Jag kör även en webbserver, och Synology har även en egen "dropbox"-liknande applikation kallad "cloudstation" (dock ej lika avancerad men iaf), som jag använder.
QNAP gör även de NAS:ar, har haft några av deras modeller tidigare men föredrar Synology.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeteg:

Network Attached Storage eller NAS är en enhet som fungerar som lagringsenhet när den kopplas till ett nätverk. En typisk NAS kan vara en enkel dator med ett antal hårddiskar ofta i RAID och ett eller flera nätverkskort.

Hur man bygger en? Ja det beror helt på vad du har för krav.

Vad är billigt?

den ska lagra film och bilder och ska kosta max 2500kr med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammpa09:

den ska lagra film och bilder och ska kosta max 2500kr med allt

Det var en imponerande kravspec... Inget om hur stor disk du vill ha? Då disk är ganska dyrt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det var en imponerande kravspec... Inget om hur stor disk du vill ha? Då disk är ganska dyrt.

typ 500-1000gb

Permalänk
Medlem

Med så begränsade kunskaper rekommenderar jag en NAS av märket Synology. Det fina med den är att operativsystemet i den är på svenska och manualen finns på svenska!

Här är typ den billigare NASen med säkerhets spegling av disken jag kunde hitta på en minut:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009780/billig-nas

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennix:

Med så begränsade kunskaper rekommenderar jag en NAS av märket Synology. Det fina med den är att operativsystemet i den är på svenska och manualen finns på svenska!

Här är typ den billigare NASen med säkerhets spegling av disken jag kunde hitta på en minut:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3009780/billig-nas

kopplar man in en skärm eller kan man se operativsystemet på en annan dator via nätverket? är helt ny på sånthär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammpa09:

kopplar man in en skärm eller kan man se operativsystemet på en annan dator via nätverket? är helt ny på sånthär

Nej ingen skärm till dem.

Du styr allt genom ett webbgränsnitt över nätverket

En fråga.

Du vet inte vad en NAS är, men skall köpa/bygga en?
Känns som du börjar i fel ände här.
Får känslan att någon sagt åt dig att köpa en NAS men du vet inte varför.

Anledningen till att jag frågar är att det kanske finns bättre lösningar för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//Axeteg