I7 3,4 ghz Sandy Bridge ostabil över 4 ghz?

Permalänk
Medlem

I7 3,4 ghz Sandy Bridge ostabil över 4 ghz?

Tjena!

Satt och lekte lite med en vän tidigare idag, lyckades klocka upp hans cpu till 4 ghz (40 multiplier) med en vcore ökning på bara 0,01 volt.
Men efter det blev den instabil? Vi lyckades få windows att bota även med en multiplier på 50, men efter 4 ghz blev den ständigt ostabil i Prime och visade bluescreen? Prövade med varierande Vcore, och prövade även att höja & sänka multipliern..

några idéer?

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk

För låg spänning, så enkelt är det. Vad hade ni när ni försökte efter 4 ghz?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Oj..var nära att skriva en hel drös om ivy bridge..bra att jag läste 2 gånger..det här är ett komplett meninglöst inlägg , då jag är hjärndöd när det gäller överklocknings sidan..av dator.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

För låg spänning, så enkelt är det. Vad hade ni när ni försökte efter 4 ghz?

Skrivet av Xenoz:

Oj..var nära att skriva en hel drös om ivy bridge..bra att jag läste 2 gånger..det här är ett komplett meninglöst inlägg , då jag är hjärndöd när det gäller överklocknings sidan..av dator.

Låter ganska otroligt, vi var uppe på 1,48 Vcore med en Multip på 44?
Folk brukar ju närma sig 5 ghz vid den volten.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

1,48 skulle jag inte testa med ens, visst det går nog inte upp i rök, men är ohälsosam volt i längden.

Nu väntar vi ivrigt på alla delar du har i den här datorn, så kanske vi kan komma med nått matnyttigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

1,48 skulle jag inte testa med ens, visst det går nog inte upp i rök, men är ohälsosam volt i längden.

Nu väntar vi ivrigt på alla delar du har i den här datorn, så kanske vi kan komma med nått matnyttigt.

FX ska klara 1,5V utan större problem och oroligheter.

Jag borde skaffa glasögon. Wait, jag har ju redan det...
Aja fail av mig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

FX ska klara 1,5V utan större problem och oroligheter.

Jo det gör dom men nu var det ju sandy det handlade om. Men helt rätt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

FX ska klara 1,5V utan större problem och oroligheter.

"I7 3,4 ghz Sandy Bridge" hur kan man missa detta?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

FX ska klara 1,5V utan större problem och oroligheter.

Dagens fail.

Permalänk
Medlem

Oklart vad det är för övriga delar!
Ett år gammalt ATX kort från Asus med lite klockmöjligheter (Inget offsetmode eller Turbo Voltage)
Vi gick bara dit upp för att pröva om vi fick datorn stabil..

Jag ska snart börja klocka min cpu som är bestäld (I7 3770 Ivy) och jag blev orolig att jag skulle behöva gå upp såhär högt för att inte ens gå över 4,5ghz

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas