Min i3 heatsink låter som en dammsugare. Vad göra?

Permalänk

Min i3 heatsink låter som en dammsugare. Vad göra?

Hejsan. Ny här och inte så värst insatt i datorer, men tillräckligt för att tycka att min heatsink-fläkt låter lite väl högt? Kanske borde ha sagt något i videon så ni fick något att jämföra med..

Permalänk
Medlem

Köp en bättre kylare. Tex H100(i), Silver Arrow eller NH-D14.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den låter högre än den brukar...
tycker du ska köpa en sån här istället då den sägs vara bra: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
eftersom du har en I3 och stock kylare antar jag att du inte hade den bästa budgeten och därför tycker jag att denna passar bättre än H100i och andra lite dyrare kylare.

EDIT: kan vara som han säger och att du har kopplat in fläkten fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannasanna:

Hejsan. Ny här och inte så värst insatt i datorer, men tillräckligt för att tycka att min heatsink-fläkt låter lite väl högt? Kanske borde ha sagt något i videon så ni fick något att jämföra med..

http://www.youtube.com/watch?v=cD7yPTpEVMY

Originalfläktarna brukar låta ordentligt, fast min bekantas i5:a låter inte alls i den kalibern. Låter det mer vid spel, etc?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

fläkten kör på 100%, koppla in den i "CPU fan", då kan du reglera hastigheterna!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av LemonIllusion:

Köp en bättre kylare. Tex H100(i), Silver Arrow eller NH-D14.

varför ska man köpa en H100i, silver arrow eller NH-D14? han har en i3 och behöver inte så dyra kylare. det räcker med en EVO.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

varför ska man köpa en H100i, silver arrow eller NH-D14? han har en i3 och behöver inte så dyra kylare. det räcker med en EVO.

Precis... Helt vansinnigt att rekommendera dessa monsterkylare som dessutom är riktigt dyra till en i3 som antagligen inte skall klockas. Går det ens klocka i3 eller andra icke K-modeller?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Standardkylaren duger gott och väl till stock och svag överklockning.

Allt du behöver göra är att koppla in fläkten i cpufan-kontakten på moderkortet och leta runt bland moderkortets inställningar. Ställde in min fläkt att den ska hålla min 3570K på 45C med en minimumhastighet på 20%, har inte hört fläkten sedan dess trots att min dator har en relativt låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxy:

Standardkylaren duger gott och väl till stock och svag överklockning.

Allt du behöver göra är att koppla in fläkten i cpufan-kontakten på moderkortet och leta runt bland moderkortets inställningar. Ställde in min fläkt att den ska hålla min 3570K på 45C med en minimumhastighet på 20%, har inte hört fläkten sedan dess trots att min dator har en relativt låg ljudnivå.

Kan ju faktiskt vara så att den sitter i fel port, överklockningen håller jag dock inte med om att man ska leka med.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har en Arctic Cooling Freezer 7 Pro på min andra dator med i3 och man måste lägga örat mot burken för att höra fläkten.

Har även byggt en dator till en arbetskamrat med den kylaren och en i3, funkar kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

varför ska man köpa en H100i, silver arrow eller NH-D14? han har en i3 och behöver inte så dyra kylare. det räcker med en EVO.

För att det blir VÄLDIGT tyst då? TS klagar på ljudnivå. High-end-kylare som kör långsamt kyler bra och är tysta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att det blir VÄLDIGT tyst då? TS klagar på ljudnivå. High-end-kylare som kör långsamt kyler bra och är tysta.

Slänga ut ca 200 kr eller runt 800-900 kr för att få en tyst dator? Inte så svårt val för mig!

Permalänk

Tack allihopa för så snabba svar!

Skrivet av simon253:

Den låter högre än den brukar...
tycker du ska köpa en sån här istället då den sägs vara bra: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
eftersom du har en I3 och stock kylare antar jag att du inte hade den bästa budgeten och därför tycker jag att denna passar bättre än H100i och andra lite dyrare kylare.

EDIT: kan vara som han säger och att du har kopplat in fläkten fel.

Tack för tips på fläktar. Den är rättkopplad i CPU fan-porten: bild

Skrivet av sj6:

Originalfläktarna brukar låta ordentligt, fast min bekantas i5:a låter inte alls i den kalibern. Låter det mer vid spel, etc?

Nej, låter lika mycket hela tiden.

Skrivet av Woxy:

Standardkylaren duger gott och väl till stock och svag överklockning.

Allt du behöver göra är att koppla in fläkten i cpufan-kontakten på moderkortet och leta runt bland moderkortets inställningar. Ställde in min fläkt att den ska hålla min 3570K på 45C med en minimumhastighet på 20%, har inte hört fläkten sedan dess trots att min dator har en relativt låg ljudnivå.

Vet inte hur eller vad jag bör ställa in min på, lyckades precis ladda hem moderkortets control center (MSI H55M-E33), vilka inställningar ska man pilla på?

Mainboard
CPU
Overclocking - basic
Green power - advanced - mainboard

Skrivet av LemonIllusion:

För att det blir VÄLDIGT tyst då? TS klagar på ljudnivå. High-end-kylare som kör långsamt kyler bra och är tysta.

Bara det blir lite tystare så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannasanna:

Tack allihopa för så snabba svar!

Tack för tips på fläktar. Den är rättkopplad i CPU fan-porten: bild

Nej, låter lika mycket hela tiden.

Vet inte hur eller vad jag bör ställa in min på, lyckades precis ladda hem moderkortets control center (MSI H55M-E33), vilka inställningar ska man pilla på?

Mainboard
CPU
Overclocking - basic
Green power - advanced - mainboard

Bara det blir lite tystare så är jag nöjd

Under Green power kan justera cpu fan.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Under Green power kan justera cpu fan.

Testade precis, gick att sätta på 75% och 50% – man hör att fläkten saktar ner men det är fortfarande lika hög ljudnivå! Om det inte finns några mer inställningar att ändra på tror jag jag köper en ny fläkt. (ska jag köra på Cooler Master Hyper 212 EVO ?)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av LemonIllusion:

För att det blir VÄLDIGT tyst då? TS klagar på ljudnivå. High-end-kylare som kör långsamt kyler bra och är tysta.

men H100i fläktarna låter mycket. är det inte bättre om TS köper en billig men ändå tyst kylare? dom som du säger att TS ska köpa ligger på minst 650kr och uppåt. varför inte bara köpa en kylare som ligger på 200-300 kr istället?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannasanna:

Testade precis, gick att sätta på 75% och 50% – man hör att fläkten saktar ner men det är fortfarande lika hög ljudnivå! Om det inte finns några mer inställningar att ändra på tror jag jag köper en ny fläkt. (ska jag köra på Cooler Master Hyper 212 EVO ?)

Javisst, kanonfin kylare för pengarna!

Väldigt många som har den och jag har aldrig hört nån klaga på den faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Javisst, kanonfin kylare för pengarna!

Väldigt många som har den och jag har aldrig hört nån klaga på den faktiskt.

This. Köp hyper 212 evo.

Som sagt, många har den och även jag har den. Det enda jag kan klaga på är att fläkten låter mycket över 50%, men den kyler så pass bra att du inte behöver ha fläkten högre ändå.

Slå till bara, finfin kylare för pengarna!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

This. Köp hyper 212 evo.

Som sagt, många har den och även jag har den. Det enda jag kan klaga på är att fläkten låter mycket över 50%, men den kyler så pass bra att du inte behöver ha fläkten högre ändå.

Slå till bara, finfin kylare för pengarna!

Fördel är också att man kan byta fläktarna vilket man inte kan på originalet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold