Permalänk
Medlem

Persona tråden

Kunde inte hitta en tråd om denna spelserie så tänkte skapa en då jag precis påbörjat mitt första Persona spel.
Då vad jag förstått det som så är persona spelen överlag riktigt stora (ca 100-120h på en genomspelning) och innehåller så mycket material per spelomgång så kan disskutioner samt rådgivning osv vara riktigt kul eller kanske bara att prata med andra spelare till serien överlag. Kanske tipsa om "hemligheter" i spelen för nya spelare i serien osv.

Personligen så spelar jag sen igår då Persona 4 the golden till PS Vita vilket ska vara en remake på persona 4 som först var utvecklat för PS2 -08 om jag inte är ute och cyklar utav spelutvecklarna ATLUS. Spelet är utav klassiska skolan JRPG med turordningsbaserade strider. Striderna tar hänsyn endast på dina stats och ingen aktiv combat som FF spelen eller liknande.
Spelet är annars även där väldigt japanskt av sig då du är ett gäng highschool ungdomar som är lite nyfikna efter några mord har hänt i staden och de "råkar" upptäcka det verkar vara sammankopplat med TV apparaterna i stan.

Jag har bokat spelet för vitat som släpps idag, 22 feb men eftersom spelet inte kommit den 21 feb till min brevlåda och det kom till ps store den 21feb så köpte jag det även där då jag helt enkelt inte ville vänta. Så idag eller på måndag kommer jag ha en fysisk kopia med men det gör inget, vill visa mitt stöd för dessa spel så har gärna en kopia för hyllan och framtiden då nätet stängs ner(skämt åsido):D Då spelet hypats så av en polare och alla som spelat det i USA samt Japan där det redan haft realese.
Är nu snart 3 timmar in i spelet och börjat min första strid och gillar spelet skarpt såhär långt, spelet innehåller inte drakar och prinsessor utan helt enkelt du får gå i skolan vilket känns så stört men ändå kul.
Jag köpte dessutom kaffe igår för första gången i mitt liv då jag ville kunna sova någon timme mindre igår kväll.

Vad tycker ni andra om P4 eller tidigare spel i serien? Eller finns det några sweclockare precis som jag tar sina första staplande steg just nu typ? Vore riktigt kul att skriva lite med andra som kanske t.om går igenom samma spel just nu.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

babbys first SMT. Misstolka mig rätt, persona är ganska kul med hela grejen att du måste bli bästa kompis med alla, men digital devil saga är mycket roligare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

babbys first SMT. Misstolka mig rätt, persona är ganska kul med hela grejen att du måste bli bästa kompis med alla, men digital devil saga är mycket roligare.

Vet inte exakt hur jag ska tolka ditt inlägg tyvärr så omformulera dig gärna om du orkar.
Är rätt så ny för JRPG och japanska kulturen om man ska säga så då som många andra vart rätt amerikaniserad så ber om ursäkt om jag inte är jätteinsatt, men lär mig gärna och vill gärna fördjupa mig osv, därav bl.a. tråden då det inte fanns någon man vara kunde ta del utav direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Persona 4 är mitt favorit rpg på denna sida årtusendet.
I början finns det inte mycket val, men när man kört igenom "tutorial" så kommer man först bli helt överväldigad av allt man kan göra efter skolan.
Spelade spelat ~15 år efter man själv gick på högstadiet, fick en del roliga "flashbacks" från sina egna dagar.
Det är relativt viktigt att bli bra vän med sina kompisar så att de kan hjälpa dig på diverse sätt i strider. Senare i spelet kommer du även kunna få tillbaka mp/hp efter var strid om du är tillräckligt bra vän med rätt person. Det är mycket bra då du vill minimera antalet dagar som krävs för att cleara en ny dungeon.

Digital devil saga är också ett oerhört bra spel, men mer av dungeon crawler typ.

Permalänk

Funderar på att köpa en Vita pga Persona 4. Borde jag köra trean före? De har inget med varandra att göra som jag förstått det, men någon på internet tyckte att jag borde köra trean ändå, och det funkar tydligen på Vitan också, enligt youtube.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Funderar på att köpa en Vita pga Persona 4. Borde jag köra trean före? De har inget med varandra att göra som jag förstått det, men någon på internet tyckte att jag borde köra trean ändå, och det funkar tydligen på Vitan också, enligt youtube.

Har inte hunnit köra igenom 3:an själv, men vad jag förstått så är den största skillnaden att i P3 så styr du bara din mainchar i strider, de andra "konfigueras" till en roll där "datorn" styr dem.

Permalänk

nyaste alltid bäst

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har inte hunnit köra igenom 3:an själv, men vad jag förstått så är den största skillnaden att i P3 så styr du bara din mainchar i strider, de andra "konfigueras" till en roll där "datorn" styr dem.

Inte i Persona 3: Portable, där har man tagit med alla bra features från 4'an.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Funderar på att köpa en Vita pga Persona 4. Borde jag köra trean före? De har inget med varandra att göra som jag förstått det, men någon på internet tyckte att jag borde köra trean ändå, och det funkar tydligen på Vitan också, enligt youtube.

Du kan skaffa Persona 1,2, 3 & 4 till Vita'n så du kan spela alla på den. Persona 1-3 är dock PSP spel och du kan skaffa dom genom PSN.

Persona 3 är dock inte en lika bra portning åt andra sidan som 4an, då du nu inte kan gå runt fritt utan mer som ett äventyr spel när man rör sig runt i städer, Åt andra sidan själva dungen biten och storyn o.s.v. är precis som 3an.

Finns dessutom många fler bra PSP spel att skaffa genom PSN till Vita'n dock inte alla tyvärr, så har man inte ägt en PSP innan så har du ett väldigt stort och bra spelutbud extra som bonus.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Du kan skaffa Persona 1,2, 3 & 4 till Vita'n så du kan spela alla på den. Persona 1-3 är dock PSP spel och du kan skaffa dom genom PSN.

Persona 3 är dock inte en lika bra portning åt andra sidan som 4an, då du nu inte kan gå runt fritt utan mer som ett äventyr spel när man rör sig runt i städer, Åt andra sidan själva dungen biten och storyn o.s.v. är precis som 3an.

Finns dessutom många fler bra PSP spel att skaffa genom PSN till Vita'n dock inte alla tyvärr, så har man inte ägt en PSP innan så har du ett väldigt stort och bra spelutbud extra som bonus.

Ok, nice. 3an, 4an och Gravity Rush vet jag att jag kommer köra än så länge iaf. Bara att vänta på att priset dippar ner nu då.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Funderar på att köpa en Vita pga Persona 4. Borde jag köra trean före? De har inget med varandra att göra som jag förstått det, men någon på internet tyckte att jag borde köra trean ändå, och det funkar tydligen på Vitan också, enligt youtube.

Jag är ca 18 timmar in i P4G nu och detta är mitt första persona spel och jag har inte märkt ännu att jag missat något.
Gillar du spela handhållet så köp en vita, har du missar något stort PSX titel så blir det mer värt då många äldre spel finns på PSN bl.a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||