Permalänk
Medlem

Nya ram-minnen... måste det vara samma?

Hejsan. Tänkte inhandla ett par nya ram minnen till dator och undrar om de måste vara exakt likadana som de jag redan har?

Jag har just nu Corsair vengeance 8gigabyte (Ett sådant kit). Jag tänkte alltså inhandla ett par nya men måste de också vara corsair vengeance 8gig? Eller kan jag ta t.ex G.skills eller något annat märke? Tacksam för svar!

Mitt moderkort är ett Asrock z77 extreme4!

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Medlem

Hastigheten kommer att justeras efter de långsammaste av dom.
Det finns en liten chans att det kan strula, men oftast fungerar det utan problem

Permalänk
99:e percentilen

Om du bryr dig om det estetiska kan det nog se väldigt fult ut med minnen som ser helt olika ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För att det garanterat ska funka skulle jag ta samma men generellt sett så går det att blanda.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Så om man har 2x2GB 1333 MHz gör det inget om man stoppar i t.ex 2x2GB eller 2x4GB för totalt 8 eller 12 GB? Och om man sätter i 1600MHz kommer allt minne ändå köras på 1333MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eurythmech:

Så om man har 2x2GB 1333 MHz gör det inget om man stoppar i t.ex 2x2GB eller 2x4GB för totalt 8 eller 12 GB? Och om man sätter i 1600MHz kommer allt minne ändå köras på 1333MHz?

Japp så är det.
Och inte bara frekvensen utan även timings justeras efter de långsammaste stickorna.
Och utöver det så kan 4 stickor skapa instabilitet och aningens lägre prestanda, inte så vanligt men det förekommer.

Personligen så tycker jag att med dagens minnespriser så ska man inte ens snegla på 4gb moduler.
Så sitter man på 2x2gb plocka ur dom och ersätt med 2x8gb.