Språkfältet vägrar dyka upp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2010

Språkfältet vägrar dyka upp

Hej på er,

Såhär ligger det till, jag försöker att få fram språkfältet på (rätt så) avancerade datorinstallationer. Spelar ingen roll om jag går in via kontrollpanelen, regedit eller försöker lägga till manuellt, hur jag än gör så kan jag inte lägga till språkfältet.

Syftet med att få fram språkfältet är i det här fallet att lärare ska kunna byta från olika språk som de lär ut, och i det är rätt många språk, så shortcuts är inget alternativ.

Kan det vara så att det är en policy som lagts på under installationen? Det är nämligen så på alla anställdas datorer.

Språkfältet i aktivitetsfältet måste fram, några idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Kommer inte det av sig själv när man installerar flera tangentbordsuppsättningar? Du säger inte vilka OS det handlar om men på Windows är det väl det normala, installera en ny layout och språkfältet kommer automatiskt. Sen kan man förstås stänga av/dölja det också.

För närvarande sitter jag vid W7 Eng, men här ser det ut på följande sätt: Går man till "Region and language" fliken "Keyboards and Languages" och sen trycker på "Change Keyboards" så får du upp fönstret med en ruta med de layouter som är installerade, här tror jag man måste ha mer än ett för att man ska kunna få fram språkfältet. Sen får du gå till fliken "Language bar" och välja "Docked in taskbar".

Detta är dock serverforumet så det kanske inte är vanliga Windows utan WS, någon form av tunna klienter eller så. I så fall kanske detta inte alls fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av snajk:

Kommer inte det av sig själv när man installerar flera tangentbordsuppsättningar? Du säger inte vilka OS det handlar om men på Windows är det väl det normala, installera en ny layout och språkfältet kommer automatiskt. Sen kan man förstås stänga av/dölja det också.

För närvarande sitter jag vid W7 Eng, men här ser det ut på följande sätt: Går man till "Region and language" fliken "Keyboards and Languages" och sen trycker på "Change Keyboards" så får du upp fönstret med en ruta med de layouter som är installerade, här tror jag man måste ha mer än ett för att man ska kunna få fram språkfältet. Sen får du gå till fliken "Language bar" och välja "Docked in taskbar".

Detta är dock serverforumet så det kanske inte är vanliga Windows utan WS, någon form av tunna klienter eller så. I så fall kanske detta inte alls fungerar.

Det gäller Windows XP SP 1,2, och 3.

Har varit ute på plats och installerat både Arabiska och Ryska, utan att få upp språkfältet. Har även bockat i de alternativ som du nämnde.

La den på server eftersom jag har mina aningar om att det är en GP eller ett script på AD-servern som sätter stopp för det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Då är det förstås värre. Jag har ingen aning om vad problemet kan vara. AD borde inte påverka detta lokalt på arbetsstationerna tycker jag men det beror förstås på hur man satt upp det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006

Kolla i AD vilka GPOer som slåt på OU:t datorn är i, användaren är i, samt de grupper användare/datorn är i.

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.