Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

4-pin fläkt i 3-pin?

Tjena!

Fläkten till min CPU kylare (se sign) låter alldeles för mycket så det tänkte jag lösa.
Problemet är att det är en 4-pin som just nu sitter i moderkortet. Som tur är så har jag en fläktkontroller men den tar bara 3-pin kontakter.

Har kikat runt lite på nätet och det verkar som att det ska gå ändå men vill vara på säkra sidan så jag frågar här också.

CPU: Intel 6600K | CPU kylning: Noctua NH-D15 | GPU: Sapphire Radeon RX 470 Nitro+ | RAM: 16GB Crucial Ballistix Sport 2400MHz | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: 2TB Seagate | Mobo: Asus Z170 Pro Gaming | Nätagg: Be Quiet! Pure Power 9 600W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: BENQ G2420HD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
visby
Registrerad
Apr 2012

ja det går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

det ska gå att koppla en 4 pin till en 3 pin bara att datorn kanske inte vill starta om du gör det för att då tror moderkortet att det är ingen kylare på processorn. men du kan avaktivera det i BIOS och få det att boota upp utan att kolla efter CPU FAN.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
visby
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av EvilWord:

det ska gå att koppla en 4 pin till en 3 pin bara att datorn kanske inte vill starta om du gör det för att då tror moderkortet att det är ingen kylare på processorn. men du kan avaktivera det i BIOS och få det att boota upp utan att kolla efter CPU FAN.

man brukar bara få ett meddelande där det står tex "No CPU fan detected press F1 to start" Får detta konstant