Apple och Microsofts surfplattor svårast att reparera

Permalänk
Melding Plague

Apple och Microsofts surfplattor svårast att reparera

Ömtåliga fästen, lim och udda skruvar är bara några av alla designval som sätter käppar i hjulen för hemmafixare. Nu släpper Ifixit en topplista över de mest reparerbara surfplattorna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde vara självklart att man ska kunna laga eller byta saker i produkter man köper.
Vem skulle köpa en bil där man inte ens kan byta torkarblad själv utan bara tanka och köra?
Tycker det är vansinne som denna industrin håller på och att kunder accepterar det!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Var väl Surface Pro som innehöll nära 90 skruvar om jag inte minns fel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle väl tycka det vore skönt med att kunna byta batteri, men på senare dagar är jag för lat... Jag har inte heller varit tvungen att göra det!

Om man däremot skulle råkat tappa en enhet i marken eller att den gått sönder skulle jag självklart vilja kunna reparera den och slippa öppna den alltid så belastade plånboken!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tycker iPad/Surface är bra när det kommer till hårdvara, inget som knakar och inga batteriluckor som kommer börja sladdra.
Hatar luckor och plast på all elektronik.

Sen så är det en tablet så jag förväntar mig inte att kunna laga den om jag förstör den.

Permalänk
Medlem

Spelar mig ingen större roll ändå, skulle aldrig orka med att skruva i min surfplatta. Går den sönder så låter jag någon annan laga den alternativt köper en ny. Fördelen med att allt är fastlimmat/skruvat in absurdum är att de kan få den tätare/stabilare.

Permalänk
Medlem

Frågan för mig är väl inte vad jag vill kunna reparera, utan snarare vad jag borde pilla på

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad är inte mer irriterande än när man sparat ihop till någon pryl och någonting går sönder som verkligen bör vara "enkelt" att fixa, och den inte går på garantin av någon anledning. Resulterar i att antingen slänger du den och köper en ny eller har du den som dekoration. Men folk konsumerar ju som galningar imo så förståeligt om Apple, Microsoft osv väljer att göra så den inte går att reparera så man köper ny = mer pengar till företaget.

Vet inte hur många gånger jag behövt öppna och laga tjejens bärbara dator t ex.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag skulle väl tycka det vore skönt med att kunna byta batteri, men på senare dagar är jag för lat... Jag har inte heller varit tvungen att göra det!

Om man däremot skulle råkat tappa en enhet i marken eller att den gått sönder skulle jag självklart vilja kunna reparera den och slippa öppna den alltid så belastade plånboken!

Men även om du inte orkar själv så blir det ju billigare att lämna in den om teknikern som ska utföra batteribytet inte behöver löda om 10 komponenter och smälta bort ett halvt-kg lim för att komma åt batteriet.

Det finns inget positivt med svårservade produkter.

Permalänk

Då batteri är lite av en färskvara tycker jag man borde kunna byta batteriet i vart fall.

Permalänk
Medlem

Nä usch blir bara massa äckliga luckor och grejer när man ska kunna pilla själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Hade definitivt varit trevligt med en mer modulär standard för surfplattor. Men samtidigt gillar jag när plattorna är tunna och små och jag kan förstå att en "moddvänlig" platta kanske skulle behöva vara tjockare till den punkt då jag inte vill skaffa en. Men i framtiden kanske det går

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det här ett stort problem. Potentiellt skulle man vilja byta batteriet efter ett eller två år beroende på kvalitén på det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bristen på ansvarstagande från elektroniktillverkare vad gäller Eco-design och design for recycling har eskalerat det senaste decenniet. Jag uppskattar verkligen att iFixit belyser detta. Det är något som även återvinningsindustrin tampas med. För er som inte känner till producentansvaret för elektriska och elektroniska produkter kan jag meddela att kostnaden för svåråtervunna och svårreparerbara produkter hamnar på konsument, eftersom återvinningskostnaden inkluderas i produkterna.

Läs mer om producentansvar på www.elektronikatervinning.com eller fråga mig!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Bara batteriet går byta är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanso:

Nä usch blir bara massa äckliga luckor och grejer när man ska kunna pilla själv.

Sant

Permalänk
Medlem

~74% har röstat "ja". Har väääääldigt svårt att tro att 74% av alla här på Sweclockers verkligen skulle sätta sig ner och plocka isär en surfplatta om den gick sönder(inte ens om det var så lätt som de vill att det ska vara). Jag har t.o.m. väldigt svårt att tro att 74% här på Sweclockers ens monterar ihop sina egna datorer själv, eller att de ens öppnat en bärbar dator för att byta HDD eller ram själva.

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Alla hoppas nog att man slipper laga något. Men det är väl bättre att kunna laga den än att inte kunna det?

Permalänk
Medlem

Microsoft jagar efter att bli som Apple, har jag sagt i ett par år och alla bevis pekar fortfarande emot det.

Saknar den tiden då Microsoft och Windows stod för använderen och produktion i fokus, istället för surfplattor och konsumption.

Personligen skulle jag dock aldrig ens skaffa en sådan surfplatta då i mina ögon är dom något helt onödigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

~74% har röstat "ja". Har väääääldigt svårt att tro att 74% av alla här på Sweclockers verkligen skulle sätta sig ner och plocka isär en surfplatta om den gick sönder(inte ens om det var så lätt som de vill att det ska vara). Jag har t.o.m. väldigt svårt att tro att 74% här på Sweclockers ens monterar ihop sina egna datorer själv, eller att de ens öppnat en bärbar dator för att byta HDD eller ram själva.

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Jag tippar att folk skriver ja helt enkelt för att de menar ja här på sweclockers. Det varierar dock säker hur mycket folk vill kunna pilla i sin platta (allt ifrån bara byta batteri till kanske lite mer avancerade saker) De som inte bryr sig svarar väl förmodligen inte ens på undersökningen. Folk på detta forumet har nog lite mer intresse för ämnet än snittet i landet och även lite mer koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

~74% har röstat "ja". Har väääääldigt svårt att tro att 74% av alla här på Sweclockers verkligen skulle sätta sig ner och plocka isär en surfplatta om den gick sönder(inte ens om det var så lätt som de vill att det ska vara). Jag har t.o.m. väldigt svårt att tro att 74% här på Sweclockers ens monterar ihop sina egna datorer själv, eller att de ens öppnat en bärbar dator för att byta HDD eller ram själva.

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Jag tror du missar poängen.
Vill du själv kunna bestämma över vem som byter ut komponenter till din padda?
Jag vill själv definitivt kunna byta batteri, utöka minne etc.
Lödda på kretskort.....det får någon annan göra.

För mig är detta även en principiell fråga: vem bestämmer vad som säljer, konsumenten eller producenten?

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

~74% har röstat "ja". Har väääääldigt svårt att tro att 74% av alla här på Sweclockers verkligen skulle sätta sig ner och plocka isär en surfplatta om den gick sönder(inte ens om det var så lätt som de vill att det ska vara). Jag har t.o.m. väldigt svårt att tro att 74% här på Sweclockers ens monterar ihop sina egna datorer själv, eller att de ens öppnat en bärbar dator för att byta HDD eller ram själva.

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Jag svarade ja och tycker det är väldigt kul att pilla i all min elektronik. Så fort garantin löper ut och någon av mina apparater går itu så är jag framme med skruvmejseln, ser det som en klar fördel om grejerna inte går itu ännu mer när jag försöker öppna dem. Har även byggt min egen Z80 dator från "grunden", tror inte jag är ensam om ett stort teknikintresse här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Bara batteriet går byta är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Bristen på ansvarstagande från elektroniktillverkare vad gäller Eco-design och design for recycling har eskalerat det senaste decenniet. Jag uppskattar verkligen att iFixit belyser detta. Det är något som även återvinningsindustrin tampas med. För er som inte känner till producentansvaret för elektriska och elektroniska produkter kan jag meddela att kostnaden för svåråtervunna och svårreparerbara produkter hamnar på konsument, eftersom återvinningskostnaden inkluderas i produkterna.

Läs mer om producentansvar på www.elektronikatervinning.com eller fråga mig!

Mycket bra sagt, tråkigt att fokus ligger på att det ska vara tunt och litet. Som mekanik utvecklare så kanske jag ser saker på ett annat sätt. Höga krav på formfaktor (liten/tunn) driver utvecklingen mot mer lim och tape fastlödda minnen etc. Den trånga utrymmet skapar också värmeproblem som minskar livslängden på komponenterna.

Tycker det är synd att Dell inte får mer cred för deras konstruktion. Där man gör en produkt som är enkel att reparera och som kanske håller längre.
Tycker att alla datortillverare borde speca MTBF(mean time between failure) och standard reparations kostnad.

Då hade marknaden kanske sett annorlunda ut.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

~74% har röstat "ja". Har väääääldigt svårt att tro att 74% av alla här på Sweclockers verkligen skulle sätta sig ner och plocka isär en surfplatta om den gick sönder(inte ens om det var så lätt som de vill att det ska vara). Jag har t.o.m. väldigt svårt att tro att 74% här på Sweclockers ens monterar ihop sina egna datorer själv, eller att de ens öppnat en bärbar dator för att byta HDD eller ram själva.

Jag tror mer att folk röstar "ja" bara för att, utan att de egentligen ens bryr sig.

Du missar ju helt poängen.
Är det "enkelt" att byta batteri kan man göra det själv, eller be första bästa dator/teknikjocke runt hörnet att göra ingreppet för en mindre summa pengar eller gentjänst.

Om det krävs ett omfattande ingrepp för att byta batteri får man vända sig till återförsäljaren (som antagligen tar hutlöst med betalt eller i värsta fall inte ens erbjuder tjänsten), eller helt enkelt kassera produkten och köpa en ny.

Batteri är en förbrukningsvara i alla maskiner, även om vissa exemplar och sorter av batterier håller lite bättre än andra.

Permalänk

Äh, jag bryr mig verkligen inte. Inte när det gäller plattor och telefoner. Batteri... Min förra telefon var en iPhone 4, som jag alldeles nyss bytte mot en nyare. Batteriet var hur bra som helst, räckte lätt hela dagen, nödfall två dagar. På natten låg den på laddning. Tror att det är ganska precis två år sedan jag köpte den. Jag vill inte ha en fetare platta/telefon och det är priset för modularitet.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Svårast att reparera men överlägset högst kvalitékänsla och grymt välbyggda. Surface och speciellt Surface Pro prisas gång på gång för sin sjukt goda känsla.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:
Skrivet av DrGixxer:
Skrivet av ThomasLidstrom:
Skrivet av Plinkington:
Skrivet av henkiii:

Jag sa aldrig att det inte finns folk som vill kunna öppna sina prylar, allt jag sa var att ->jag<- tycker att det är HÖGT osannolikt att så många som 75% av alla som svarat här på sweclockers skulle sätta sig ner och skruva isär en mobil/surfplatta/laptop för att göra en reparation/uppgradering av hårdvaran.

Det kan däremot ha att göra med det DrGixxer sa, att bara de som bryr sig om man kan öppna "mojängen" eller inte har svarar på "enkäten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ifixit angående Surface Pro:

+ Battery is not soldered to the motherboard.

Ironin flödar! Då har man inte mycket positivt att säga om reparabiliteten

Skrivet av ArakanI2:

Jag sa aldrig att det inte finns folk som vill kunna öppna sina prylar, allt jag sa var att ->jag<- tycker att det är HÖGT osannolikt att så många som 75% av alla som svarat här på sweclockers skulle sätta sig ner och skruva isär en mobil/surfplatta/laptop för att göra en reparation/uppgradering av hårdvaran.

Det kan däremot ha att göra med det DrGixxer sa, att bara de som bryr sig om man kan öppna "mojängen" eller inte har svarar på "enkäten".

Och framför allt beror det på att Sweclockers medlemmar är en grupp som skiljer sig markant från medelsvensson när det gäller teknikintresse. Bland "vanligt folk" hade nog mindre än 10% ens kunnat tänka sig att öppna någon elektrisk eller mekanisk apparat.

Sedan så var faktiskt frågan "vill du kunna göra...?" och inte "skulle du göra...?".

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Svarade ja fast jag inte har en platta (ännu) men jag tänkte så här: skulle jag köpa en bärbar dator där man inte kunde byta batteriet? Nej...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]