ASUS P8Z77-I DELUXE Wake-on-LAN problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

ASUS P8Z77-I DELUXE Wake-on-LAN problem.

Hej,

Jag har ett ASUS P8Z77-I DELUXE moderkort (se övrig spec. i signatur) som jag försöker få WOL (Wake-on-LAN) att fungera på. För att försöka lösa problemet har jag flashat BIOS med senaste versionen (0801), men problemet kvarstår. Ska även nämna att detta är första gången jag ger mig på WOL.

Hur som helst, det enda jag gjort sedan uppdateringen av BIOS (förutom en "Load Optimized Defaults") är tre inställningar, varav en för min RAID-konfiguration och en för boot-ordningen. Den tredje inställningen är aktiveringen av WOL, se bilden nedan.

Dold text

Om WOL är inaktiverat så fungerar det inte alls. Problemet jag har är att även om WOL är aktiverat (som bilden ovan visar) så kan jag bara starta datorn över nätverket inom de närmaste minuterna efter att den stängts av, lysdioderna vid nätverkskontakten på datorn är heller inte heller tända när datorn är av, något jag förväntade mig att dem skulle vara när WOL är aktiverat. Ska också nämna att om jag bara snabbt startar datorn, och stänger av den igen (innan Windows eller Linux bootat, så att lysdioderna vid nätverkskontakten inte börjat lysa) så kan jag inte heller starta datorn över nätverket, trots att WOL är aktiverat.

Jag har kollat igenom manualen för moderkortet och kan inte hitta några andra inställningar att göra i BIOS. Min teori om att WOL endast fungerar i några minuter efter avstängning är att strömmen som är kvar i moderkortet (och därmed nätverkskretsarna) är tillräckling för att kicka igång datorn igen när den får en WOL-signal. Så problemet verkar vara att trots WOL aktivering i BIOS så matas ingen ström till NIC när datorn är avstängd.

Är det någon som har en aning om hur jag kan lösa mitt problem? All hjälp uppskattas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

På alla mina maskiner måste jag enabla WOL i operativsystemets drivare - som verkar det "smitta" av sig till hårdvaran. Om operativet skriver någonting till DMI eller SMBIOS möjligen. Go figure! Ivfsh, det funkar som tänkt hemma hos mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

Bumpar denna då jag är intresserad av detta moderkort och vill använda mig av WoL. Är det någon mer som har samma problem? Isf går det att lösa genom att aktivera WoL i OS:et?

Kan även passa på att fråga ifall ni tror att priserna kommer sänkas på moderkort med 1155 med tanke på 1150 (Haswell)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

hej! har du fått någon klarhet i hur man ska få det funka? jag har samma problem med mitt P8Z77-I DELUXE