Permalänk

Hjälp med överclockning!

Hej!

Jag skulle vilja overclocka min Intel Core i5 3570K (Ivy Bridge) till ca 4Ghz (från default på 3,4Ghz), men eftersom jag aldrig gjort detta förr har jag några frågor! Är det möjligt att klocka den till 4,0 Ghz? Går det utan att köpa extra kylare(alltså med den för följde med)? Vilken "voltage" borde man sätta? Vad händer om man misslyckas, går processorn sönder etc. och i så fall, finns det nått sätt att försäkra sig att det inte händer?

Jag har ett Gigabyte Z77X-UD3H moderkort. Jag har läst på lite grunder om överklockning men inte lyckats hitta klara svar på just dessa modeller!

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Hej!

Jag skulle vilja overclocka min Intel Core i5 3570K (Ivy Bridge) till ca 4Ghz (från default på 3,4Ghz), men eftersom jag aldrig gjort detta förr har jag några frågor! Är det möjligt att klocka den till 4,0 Ghz? Går det utan att köpa extra kylare(alltså med den för följde med)? Vilken "voltage" borde man sätta? Vad händer om man misslyckas, går processorn sönder etc. och i så fall, finns det nått sätt att försäkra sig att det inte händer?

Jag har ett Gigabyte Z77X-UD3H moderkort. Jag har läst på lite grunder om överklockning men inte lyckats hitta klara svar på just dessa modeller!

Tack på förhand!

Det finns en klistrad överklockning guide i forumet (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...), men det är att rekommendera att du köper en bättre kylning än intel's grund kylning du behöver inte lägga några enorma pengar för att få bättre kylning och tystare.(Prisvärd och rekommenderad kylare:http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...)
Och med tanke på att du aldrig gjort detta förut säger jag att du bör läsa på innan du ger dig in, det är svårt att paja komponenterna för att dom har skydd men det är bäst att du (Som jag redan sagt) läser på lite.

Jag har själv en i5 3570k, och jag kunde köra den på 4 ghz utan att ändra stock volt, märk då att jag hade turbo avstängd.

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

Hej! Finns det inget som heter AutoTune som klockar upp den? Satt och kolla på denna förut nämligen!
http://www.youtube.com/watch?v=20rCMNzkwJo

Permalänk
Skrivet av kongo86:

Hej! Finns det inget som heter AutoTune som klockar upp den? Satt och kolla på denna förut nämligen!
http://www.youtube.com/watch?v=20rCMNzkwJo

Automatiska överklocknings program är inte att rekommendera för att dom sätter oftast volt väldigt högt, vilket leder till höga temps etc, visst det är många som kör på det men inget att rekommendera. ^^

Permalänk

Tack för alla svar!

Ska definitivt läsa på lite till!
Kan försöka återkomma med resultat!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Automatiska överklocknings program är inte att rekommendera för att dom sätter oftast volt väldigt högt, vilket leder till höga temps etc, visst det är många som kör på det men inget att rekommendera. ^^

Okej! För i klippet så säger dom att dom fixat AutoTune så det inte ska ösa på med för mycket volt! Och sen fanns det 2 inställningar, Fast och Extreme och tänkte välja Fast. Denna vecka har jag äntligen slagit till på ny Speldator med denna spec:

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Svart
Corsair TX 850W PSU
Intel® Core i7-3770K Processor
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
MSI Z77A-GD55, Socket-1155
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
Gainward GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA
Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
Western Digital® Desktop Green 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB
Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)
Microsoft Windows 8 PRO 64bit
Garanti 3 års inskicksgaranti

Och jag tänkte då testa Autotune på processor för att få lite mer ös i den!