Permalänk
Medlem

Ha datorn i fönstret?

Har placerat min dator i fönstret eftersom värmen kommer inte ur lådan när den står i det vanliga datorbordet. Det jag vill veta är om det finns några nackdelar med att ha datorn i fönstret?

De fördelar jag kan se är att det kommer in kyld luft från gatan pga att fönstren inte är helt täta, men samtidigt kan det vara en nackdel eftersom det är trafikerad väg utanför och jag vill inte att det ska komma in sot och avgaser i datorn, men är osäker på hur stor den risken är när jag bor på tredje våningen.

Persienner är nerdragna också för att undvika att det ska komma sol direkt på datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i7-3770K RAM: 4x 4GB G.Skill TridentX 2400Mhz Kylare: Corsair H100i GPU: Gigabyte 7970 OC
SSD: 250GB Samsung 840 HDD: 1TB Samsung PSU: Corsair AX760
Mobo: ASUS P8Z77-V Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 Skärm: 27" Hazro HZ27WD
Mus: QPAD 5K Gaming Mouse Tagantbord: Steelseries 6gv2 mekaniskt Högtalare: KEF 2005

Permalänk
Medlem

Det kan regna på datorn eller så kan datorn ramla ut från fönstret när mycket vind kommer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Haha, fy tusan. Du gjorde precis min dag. "jag vill inte att det ska komma in sot och avgaser i datorn"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av c3dman:

Har placerat min dator i fönstret eftersom värmen kommer inte ur lådan när den står i det vanliga datorbordet. Det jag vill veta är om det finns några nackdelar med att ha datorn i fönstret?

De fördelar jag kan se är att det kommer in kyld luft från gatan pga att fönstren inte är helt täta, men samtidigt kan det vara en nackdel eftersom det är trafikerad väg utanför och jag vill inte att det ska komma in sot och avgaser i datorn, men är osäker på hur stor den risken är när jag bor på tredje våningen.

Persienner är nerdragna också för att undvika att det ska komma sol direkt på datorn.

Har du provat att ha den på ett litet bord nära fönstret istället eller har du inte möjligheterna att ha den så?

Att ställa den på fönsterbläcket typ är ju ingen höjdare ifall man skulle råka komma åt den..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fönsterbrädan är en 3 cm tjock stenskiva som ligger direkt på tegelväggen. Det finns absolut inga problem för den att stå där och ingen risk att den ramlar åt något håll.

Visa signatur

CPU: Intel i7-3770K RAM: 4x 4GB G.Skill TridentX 2400Mhz Kylare: Corsair H100i GPU: Gigabyte 7970 OC
SSD: 250GB Samsung 840 HDD: 1TB Samsung PSU: Corsair AX760
Mobo: ASUS P8Z77-V Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 Skärm: 27" Hazro HZ27WD
Mus: QPAD 5K Gaming Mouse Tagantbord: Steelseries 6gv2 mekaniskt Högtalare: KEF 2005

Permalänk
Avstängd
Skrivet av c3dman:

Har placerat min dator i fönstret eftersom värmen kommer inte ur lådan när den står i det vanliga datorbordet. Det jag vill veta är om det finns några nackdelar med att ha datorn i fönstret?

De fördelar jag kan se är att det kommer in kyld luft från gatan pga att fönstren inte är helt täta, men samtidigt kan det vara en nackdel eftersom det är trafikerad väg utanför och jag vill inte att det ska komma in sot och avgaser i datorn, men är osäker på hur stor den risken är när jag bor på tredje våningen.

Persienner är nerdragna också för att undvika att det ska komma sol direkt på datorn.

Kondens är ju alltid en fiende mot elektronik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mitt enda alternativ i nuläget är att ha den bakom datorbordet, men där är redan ett sladdhelvete utan dess like plus att varmvattenledningar går där till elementet vid fönstret.

Bör klara sig från kondens om detta går http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100922081755.htm

Visa signatur

CPU: Intel i7-3770K RAM: 4x 4GB G.Skill TridentX 2400Mhz Kylare: Corsair H100i GPU: Gigabyte 7970 OC
SSD: 250GB Samsung 840 HDD: 1TB Samsung PSU: Corsair AX760
Mobo: ASUS P8Z77-V Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 Skärm: 27" Hazro HZ27WD
Mus: QPAD 5K Gaming Mouse Tagantbord: Steelseries 6gv2 mekaniskt Högtalare: KEF 2005

Permalänk
Medlem

Värmen från elementet under fönsterbrädan stiger och värmer säkert. Skulle inte vara rädd för att det läcker in avgaser från fönstret iaf.

Permalänk
Medlem

Värmen från solen ökar värmen defentivt i lådan.
Och komponeterna kan ta onödig skada.
Speciellt nu till våren sommaren.