Permalänk

Sänka klockhastigheten.

Har byggt en htpc med en amd a6-5400k processor, den går upp till cirka 70 c när jag kollar på film, om jag sänker klockhastigheten hjälper det? Går inte att ändra volten på moderkortet.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Skrivet av sleipner42:

Har byggt en htpc med en amd a6-5400k processor, den går upp till cirka 70 c när jag kollar på film, om jag sänker klockhastigheten hjälper det? Går inte att ändra volten på moderkortet.

Du kan ju alltid försöka men tror inte det kommer hjälpa allt för mycket. Kolla annars på en bättre kylare? Vad har du för chassi?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Har byggt en htpc med en amd a6-5400k processor, den går upp till cirka 70 c när jag kollar på film, om jag sänker klockhastigheten hjälper det? Går inte att ändra volten på moderkortet.

Det låter ovanligt varmt. Dela gärna med dig av resten av setupen så du kan få bättre input.

Generellt sett så är det ju inte hög klockfrekvens som skapar värme, utan den tillhörande (höga) spänningen.

Permalänk

Här är bygget, http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2257539&view=l + en 40mm fläkt i sidan.
Är medveten om att det är trängt och inte helt bra luftflöde men hade velat få ner tempen med kanske 10c

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk

Precis! Sänk volten tills processorn inte orkar med längre! Då kommer den antagligen vara rejält mycket svalare!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Precis! Sänk volten tills processorn inte orkar med längre! Då kommer den antagligen vara rejält mycket svalare!

Problemet är att det går inte på mitt moderkort...:S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Problemet är att det går inte på mitt moderkort...:S

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns spänningskontroll under OC-fliken... Ta en titt på sida 2-3 i din moderkortsmanual...

Permalänk
Skrivet av jika:

Det finns spänningskontroll under OC-fliken... Ta en titt på sida 2-3 i din moderkortsmanual...

Har kollat i BIOS, manual och på internet, men ingenstans stor det att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Skrivet av sleipner42:

Har kollat i BIOS, manual och på internet, men ingenstans stor det att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma problem.. köpte en ny kylare men den ligger ändå på runt 60-70 :s Dock en gammal pentium

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Har kollat i BIOS, manual och på internet, men ingenstans stor det att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står i manualen att det ska gå att ställa spänningen under "OC".. Dock kanske det kräver "advanced mode" eller liknande för att det ska komma fram.

En snabb googling på 'voltage control msi clickbios' gav DETTA som första resultat. Där borde du hitta tillräckligt med information om hur du kan gå tillväga för att undervolta processorn.