Permalänk

Ok, har provat lite diverse fläktar och det mesta tycks funka någorlunda men det kräver ibland lite pyssel/ominstallation av link programvaran.

Ganska givna alla funkar, Thermalright fläktarna är rätt ointressanta vad gäller radiator men vem har sagt att man endast får styra radiatorfläktarna via link Samtliga PWM.

Schyte GT AP29(3000RPM) PWM moddad. Funkar prima, hann tyvärr inte prova dom som 3 pins, han modda innan.

NB-eLoop B12-p (PWM/2000rpm) Funkade perfekt.

Bitfenix Spectre Pro PWM, (dock 140mm modellen men 120 borde bete sig på ett liknande sätt) Funkade fint

Arctic Cooling F12, 3pin 49kr fläkt. Funkade

Be Quiet Shadow wings, 140mm PWM, funkade såklart.

Dagens överraskning NB Multiframe M12-S3 HS, ville inte alls lira med link. Misstänker att det beror på att dom har en inbyggd autostart funktion som spinner upp fläkten igen om den får för låg volt. För den gick upp på max, sen ner, sen max igen osv ..

Provade även SilverStone 140mm SST-AP141-UV AirPenetrator, 3pin. Sitter i ett chassie så har inget bra kort på den.

Funkade det inte på första försöket så startade jag om datorn, funkade inte det så ominstallerade jag link. Det löste nästan alla problem förutom med den ena NB fläkten.

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

AA fan va nice - nu har den suppport för AMD A10-5800k

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

kan ni inte komplitera med dB finns programm till både android och iphone http://www.av.se/(S(hu0435zzk45awn45...app/index.aspx buller från arbetsmiljöverket med min htc one x funkar den bra iaf så vi får någorlunda referenser.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

kan ni inte komplitera med dB finns programm till både android och iphone http://www.av.se/(S(hu0435zzk45awn45...app/index.aspx buller från arbetsmiljöverket med min htc one x funkar den bra iaf så vi får någorlunda referenser.

Enkelt, Schyte GT är klart tystast,

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte uppdaterat listan på ett tag. Många fläktar har tillkommit, och med ny mjukvara ställer det lite frågor kring de som inte fungerat.

Jag har fått respons på ett mail jag skickade till Inet, där de skrev att de är villiga att sponsra projektet med några fläktar. Jag kommer sammanställa listan och kontakta de som rapporterat att en del fläktar inte fungerat, och fråga om de orkar testa med den nya mjukvaran.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

kan ni inte komplitera med dB finns programm till både android och iphone http://www.av.se/(S(hu0435zzk45awn45...app/index.aspx buller från arbetsmiljöverket med min htc one x funkar den bra iaf så vi får någorlunda referenser.

Dessvärre är det svårt att få en bra referens och exakta värden när fläktarna snurrar så pass långsamt som många av dessa fläktar gör. Det är möjligt att detta görs senare, men i första hand kommer denna lista vara till för att få ett hum om vilka fläktar som fungerar med Corsair Link.

Däremot är användaren högst välkommen att komplettera med oljudsobservationer på fläktarna.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt anser ni är bäst för H100i nu rent kylningsmässigt, jag funderade på att köra Air Penetrators i hela datorn men vet inte riktigt om det skulle påverka chassits temperatur negativt med sin Air Penetrator teknik.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Vilken fläkt anser ni är bäst för H100i nu rent kylningsmässigt, jag funderade på att köra Air Penetrators i hela datorn men vet inte riktigt om det skulle påverka chassits temperatur negativt med sin Air Penetrator teknik.

För radiatorer rekommenderas fläktar som ger ett högt statiskt tryck. Skillnaden mellan dessa och vanliga fläktar är ganska stor, men sinsemellan är det ett relativt dött lopp, förutsatt att alla går i samma hastighet.

Plocka en valfri fläkt från listan med godkända fläktar så kommer du med stor sannolikhet bli nöjd Just AP-121 har jag inte fått definitiva resultat från ännu.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ok, har provat lite diverse fläktar och det mesta tycks funka någorlunda men det kräver ibland lite pyssel/ominstallation av link programvaran.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Ganska givna alla funkar, Thermalright fläktarna är rätt ointressanta vad gäller radiator men vem har sagt att man endast får styra radiatorfläktarna via link Samtliga PWM.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Schyte GT AP29(3000RPM) PWM moddad. Funkar prima, hann tyvärr inte prova dom som 3 pins, han modda innan.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

NB-eLoop B12-p (PWM/2000rpm) Funkade perfekt.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Bitfenix Spectre Pro PWM, (dock 140mm modellen men 120 borde bete sig på ett liknande sätt) Funkade fint

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Arctic Cooling F12, 3pin 49kr fläkt. Funkade

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Be Quiet Shadow wings, 140mm PWM, funkade såklart.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Dagens överraskning NB Multiframe M12-S3 HS, ville inte alls lira med link. Misstänker att det beror på att dom har en inbyggd autostart funktion som spinner upp fläkten igen om den får för låg volt. För den gick upp på max, sen ner, sen max igen osv ..

Provade även SilverStone 140mm SST-AP141-UV AirPenetrator, 3pin. Sitter i ett chassie så har inget bra kort på den.

Funkade det inte på första försöket så startade jag om datorn, funkade inte det så ominstallerade jag link. Det löste nästan alla problem förutom med den ena NB fläkten.

Du är nu min favoritmedlem på SweClockers! Stort tack ska du ha. Kommer lägga ihop dessa med de nya fläktarna som Inet sponsrat med inom kort Får man fråga om du körde den nya versionen av Link, eller om du körde med den andra?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

För radiatorer rekommenderas fläktar som ger ett högt statiskt tryck. Skillnaden mellan dessa och vanliga fläktar är ganska stor, men sinsemellan är det ett relativt dött lopp, förutsatt att alla går i samma hastighet.

Plocka en valfri fläkt från listan med godkända fläktar så kommer du med stor sannolikhet bli nöjd Just AP-121 har jag inte fått definitiva resultat från ännu.

Med statiskt tryck, menar du som AP-121 då eller? Där den liksom är med koncentrerad/går framåt istället för att bli utspridd, annars hade jag tänkt införskaffa 8st av just den Cougar-fläkten, 4 för fläkten och resten som chassifläktar. Verkar ju ha grymt luftflöde!

Annars är det väl bara att köpa fyra AP-121 och se om det funkar, funkar det inte skickar man väl bara tillbaka dem? Då har jag dessutom hjälpt till med listan, om det nu är så att AP-121 är bättre för radiatorn alltså.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Med statiskt tryck, menar du som AP-121 då eller? Där den liksom är med koncentrerad/går framåt istället för att bli utspridd, annars hade jag tänkt införskaffa 8st av just den Cougar-fläkten, 4 för fläkten och resten som chassifläktar. Verkar ju ha grymt luftflöde!

Annars är det väl bara att köpa fyra AP-121 och se om det funkar, funkar det inte skickar man väl bara tillbaka dem? Då har jag dessutom hjälpt till med listan, om det nu är så att AP-121 är bättre för radiatorn alltså.

Nja, inte riktigt. Den generella designen på fläktar med högt statiskt tryck är att bladen är bredare, och har väldigt lite rum mellan sig, till skillnad från fläktar med högt luftflöde, där bladen ofta har en kraftigare vinkel, men med mindre blad.

Två fläktar med högt statiskt tryck:

Två fläktar med lägre statiskt tryck:

Om du orkar vänta ett par dagar med att beställa så kommer jag hinna testa just AP121 med den nya mjukvaran av Link.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nja, inte riktigt. Den generella designen på fläktar med högt statiskt tryck är att bladen är bredare, och har väldigt lite rum mellan sig, till skillnad från fläktar med högt luftflöde, där bladen ofta har en kraftigare vinkel, men med mindre blad.

Två fläktar med högt statiskt tryck:

http://www.inet.se/files/img/max/6308755_1.png

http://www.inet.se/files/img/max/5322228_0.png

Två fläktar med lägre statiskt tryck:

http://www.inet.se/files/img/max/5322112_1.png

http://www.inet.se/files/img/max/6308704_0.png

Om du orkar vänta ett par dagar med att beställa så kommer jag hinna testa just AP121 med den nya mjukvaran av Link.

Då väntar jag! Blir väl antagligen bara Noctua fläktar i burken då, om inte AP121 nu skulle prestera bättre.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Avstängd

Lägger jag dit en fläckt som funkar kanon jag testar nu funka i link reagerar snabbt både upp och ner och har bra tryck

Cooler Masters - Blade Master 120

Dimension 120 x 120 x 25 mm
Speed (R.P.M.) 600 - 2000 R.P.M.
Air Flow (CFM) 21.2 - 76.8 CFM
Air pressure (mmH2O) 0.40 – 3.90 mm H2O
Noise 13 - 32 dBA
Bearing Type Long Life Sleeve
Fan Life Expectancy 40,000 Hours
Voltage 12 V
Current (Ampere) 0.36A Max.
Power consumption 4.32 W Max.
Weight 166 g
Connector 4 Pin
Screws 4 pcs
Rubber 4 pcs

och billig är den med

http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_case_fan_120x25mm_...

när jag köpte dom för 5 månader sedan kostade dom 179kr styck

mer info
Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Jag själv håller på att inhandla ett par Nexus Real Silent 120mm. Jag ska testa dessa o komma tbx så fort jag ser om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Med hjälp från Inet och ett par vänner kommer jag inom kort att kunna testa dessa fläktar med den nya mjukvaran:

1. Scythe 120mm Gentle Typhoon 3000rpm

2. Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP

3. Phobya Nano-2G 12 PWM Silent 1500RPM

4. Noctua NF-P12-PWM

5. Enermax T.B.Silence PWM

6. Cooler Master Excalibur 120mm PWM

7. Silverstone SST-AP121 "Air Penetrator"

8. Noctua NF-P12 Standard

9. Scythe Gentle Typhoon 1150rpm

10. Nexus 120mm

11. Antec TwoCool 120mm

Version 2.3.4816 är kompatibel med 2. Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Enkelt, Schyte GT är klart tystast,

ja hur många fläktar har du i ditt system då och va får du för total dB på ditt system när du kör med schyte GT på radden och mätt ca30cm framför datorn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Version 2.3.4816 är kompatibel med 2. Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP

Trevligt Då är den garanterad en plats på den nya listan. Får in alla andra fläktar imorgon, så då kommer listan antagligen uppdateras och kompletteras på kvällen, med hänsyn till den nya versionen av Link 2.

Märkte direkt när jag installerade den att mina Scythe GT 1850rpm gick att justeras en smutta, men att dom inte vill gå bortom intervallet 1300-1600rpm. Detta är en förbättring, och jag tror att jag/någon måste uppfinna en betygskala/kriterielista, för att mer exakt stämma av vilken del av styrningen som fungerar. Anser t.ex inte att mina GTs fungerar tillräckligt för att bli godkända.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Jag själv håller på att inhandla ett par Nexus Real Silent 120mm. Jag ska testa dessa o komma tbx så fort jag ser om det funkar

Kommer testa dessa imorgon, så om du tittar in framåt kvällen kommer resultatet finnas uppe

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Om någon har önskemål/idéer till hur jag ska testa fläktarna så är idélådan öppen tills imorgon runt 12-13. Kommer sätta in en kommentar så fort testandet börjat, och vid det laget kan jag inte förändra metodiken om vi vill ha konsekventa resultat

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Lägger jag dit en fläckt som funkar kanon jag testar nu funka i link reagerar snabbt både upp och ner och har bra tryck

Cooler Masters - Blade Master 120

http://t1.pixhost.org/thumbs/4171/16369414_top1.jpg

Dimension 120 x 120 x 25 mm
Speed (R.P.M.) 600 - 2000 R.P.M.
Air Flow (CFM) 21.2 - 76.8 CFM
Air pressure (mmH2O) 0.40 – 3.90 mm H2O
Noise 13 - 32 dBA
Bearing Type Long Life Sleeve
Fan Life Expectancy 40,000 Hours
Voltage 12 V
Current (Ampere) 0.36A Max.
Power consumption 4.32 W Max.
Weight 166 g
Connector 4 Pin
Screws 4 pcs
Rubber 4 pcs

och billig är den med

http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_case_fan_120x25mm_...

när jag köpte dom för 5 månader sedan kostade dom 179kr styck

Stort tack ska du ha

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Akasa Viper 140mm
Anslutning: 4-pin PWM
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Större än radiatorn. Får fästas i själva chassit i anslutning till radiatorn. Är inte tysta men flyttar bra med luft. Fungerar bra i kombination med medföljande fläktar(dvs totalt 4 stycken fläktar som styrs av pumpen och administreras via Corsair Link). Ingen tyst lösning men mer avsedd för att flytta luft.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Kylare: H100i
Fläkt: Nexus 120mm real silent
anslutning: 3pin
Kompitabelt(ja/nej): Det beror på hur man definerar kompitabelt men jag skulle säga: ja
Kommentar: Väldigt tysta! (hörs ej alls för mig) ligger runt 950 RPM och vill inte gå upp i varv, men tenderar till att gå ner till runt 850 RPM om man säger till. Dock väldigt långsamt. passade även fint när man skulle skruva ditt dom!

Kyler bra om man tänker på det lilla ljud dom för. Ligger runt 45-50 grader på en oklockad 3770K i 100% load

Permalänk
Medlem

Har precis plöjt igenom alla mina fläktar nu, och jag kommer publicera den nya listan någon gång ikväll

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Akasa Viper 140mm
Anslutning: 4-pin PWM
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Större än radiatorn. Får fästas i själva chassit i anslutning till radiatorn. Är inte tysta men flyttar bra med luft. Fungerar bra i kombination med medföljande fläktar(dvs totalt 4 stycken fläktar som styrs av pumpen och administreras via Corsair Link). Ingen tyst lösning men mer avsedd för att flytta luft.

Stort tack till dig

Skrivet av VeryMadMeatball:

Kylare: H100i
Fläkt: Nexus 120mm real silent
anslutning: 3pin
Kompitabelt(ja/nej): Det beror på hur man definerar kompitabelt men jag skulle säga: ja
Kommentar: Väldigt tysta! (hörs ej alls för mig) ligger runt 950 RPM och vill inte gå upp i varv, men tenderar till att gå ner till runt 850 RPM om man säger till. Dock väldigt långsamt. passade även fint när man skulle skruva ditt dom!

Kyler bra om man tänker på det lilla ljud dom för. Ligger runt 45-50 grader på en oklockad 3770K i 100% load

Jag håller på att sammanställa mina resultat. Vilket version av Link använder du? Jag upplevde att innan jag skaffade 2.3 så fungerade Nexus-fläktarna ganska dåligt(med de fel som du pratar om), men med den nya versionen blev det en helt ny historia. Dessa fläktar styrs väldigt väl i spektrumet 300-1000rpm.

Prova den nya mjukvaran, och se om du kan styra dem bättre då.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Stort tack till dig

Jag håller på att sammanställa mina resultat. Vilket version av Link använder du? Jag upplevde att innan jag skaffade 2.3 så fungerade Nexus-fläktarna ganska dåligt(med de fel som du pratar om), men med den nya versionen blev det en helt ny historia. Dessa fläktar styrs väldigt väl i spektrumet 300-1000rpm.

Prova den nya mjukvaran, och se om du kan styra dem bättre då.

Jag använde version 2.2 och få funkade inget alls istort det, sen laddade jag ner nyaste versionen (Version 2.3.4816) så funkade det lite bättre, men fortfarande inte super

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Jag använde version 2.2 och få funkade inget alls istort det, sen laddade jag ner nyaste versionen (Version 2.3.4816) så funkade det lite bättre, men fortfarande inte super

Har du uppdaterat enheten till FW 1.05?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Har du uppdaterat enheten till FW 1.05?

uptadderat vad?

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Har du uppdaterat enheten till FW 1.05?

uptadderat vad?