Minnespriserna upp tio procent i februari

Permalänk
Melding Plague

Minnespriserna upp tio procent i februari

Priserna på DDR3-minnen är på väg upp och ökade med tio procent i februari. Orsaken sägs vara att minnestillverkarna skiftar kapacitet till kretsar för mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt när man planerar att uppgradera till 32GB

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag som tänkt vänta med att köpa ny dator... Jag kanske skulle köpa minnena nu innan priserna sticker iväg då, men det kommer kännas skumt att ha minnen liggande man inte har någon nytta av för tillfället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag som tänkt vänta med att köpa ny dator... Jag kanske skulle köpa minnena nu innan priserna sticker iväg då, men det kommer kännas skumt att ha minnen liggande man inte har någon nytta av för tillfället.

det är värt. gör det.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som tänkt vänta med att köpa ny dator... Jag kanske skulle köpa minnena nu innan priserna sticker iväg då, men det kommer kännas skumt att ha minnen liggande man inte har någon nytta av för tillfället.

Vi har inte sett någon ökning än men skulle den komma så handlar det alltså om 35.- per 8Gb. Känns inte som en jättegrej i det totala när man köper dator?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Vi har inte sett någon ökning än men skulle den komma så handlar det alltså om 35.- per 8Gb. Känns inte som en jättegrej i det totala när man köper dator?

Många bäckar små. 35Kr räcker till 3 öl. Varför skulle jag vilja bjuda på det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Många bäckar små. 35Kr räcker till 3 öl. Varför skulle jag vilja bjuda på det?

För att slippa den där konstiga känslan som du nämnde innan?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

10% på 300kr? Överkomligt.

Permalänk
Medlem

Tur man redan sitter på 2 datorer med 32GB och en med 16GB då man klarar sig ett tag dvs.
Men 10% är ju inte så mycket blir ju bara 30-35kr men samtidigt onödiga pengar lägga om man kan undvika de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.
När DDR4 kommer så går dom upp igen ännumera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när man planerar att uppgradera till 32GB

Gör det nu då innan det blir dyrare

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Okey, mot webhallen bums för ytterliggare 8GB.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

För att slippa den där konstiga känslan som du nämnde innan?

Den lär gå över när jag druckit de där tre ölen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när man planerar att uppgradera till 32GB

Det är väl bara till att köpa ett kit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Bara att köpa på sig 8gb till nu då, men en fråga, varför är Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB så pass billiga jämfört med 2x4Gb kitten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Inaktiv

Ska ju inte uppgradera datorn förrän Haswell kommer. Sitter med ett system som jag har i mitt signum. Är det värt att köpa minnen redan nu än att köpa dem om 3 månader?

Permalänk

Är det värt att uppgradera till 32Gb om man sitter på 16 Gb idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Är det värt att uppgradera till 32Gb om man sitter på 16 Gb idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du mycket virtuellt kan det ju vara värt det, annars tror jag 16GB räcker för de flesta tillämpningar idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tråkigt.
När DDR4 kommer så går dom upp igen ännumera.

Nej, det är väl tvärtom...däremot kommer ddr4 vara dyrt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

På sin höjd så handlar det om en hundralapp i ökning? Räknat relativt högt då

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Vi är redan så bortskämda med billiga minnen, 10% av 350 är ju 35:- känns som fikapengar om man köper en hel dator. Köper man däremot enbart minnen kan det ju bli lite mer kännbart, men för en
komplett pc?......neee

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Nej, det är väl tvärtom...däremot kommer ddr4 vara dyrt

Initialt men sen lär tillgängligheten minska och priserna går upp..kolla på ddr2 köpte 8gB so-dimm till laptopen för 1300kr men när det inträffar lär vi flesta redan sitta med ddr4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Det känns konstigt att se hur alla här säger att 10% inte är någonting bara för att ni räknar om det i kronor. Hur hög var er löneökning förra året? Förmodligen inte 10%. Tänk om allting skulle gå upp 10%? 10% är en ganska rejäl uppgång skulle jag vilja påstå. Men sedan är jag iofs rätt ekonomisk av mig, något som de flesta inte verkar vara idag.

Och resonemanget att det är en sån liten del när man ändå köper dator, visst är det det, men totalpriset för en ny dator är allt ganska saftigt som det är så en ytterligare ökning av priset är självklart kännbart. Iaf för oss med en ganska vanlig månadslön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Vad säger ni? Har funderat ett tag på att köpa 16gig 1600MHz, har 8 just nu. Borde jag passa på nu? Kommer priserna öka ännu mer?

Jag antar att priserna på SO-DIMM har ökat lika mycket? Tänkte nämligen köpa till laptoppen också..

Permalänk
Medlem

Världens undergång kan därmed sägas vara inledd

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjebbosten:

Nej, det är väl tvärtom...däremot kommer ddr4 vara dyrt

När DDR4 kommer så kommer det att vara jättedyrt i början, sedan skunker priserna gradvis när fler tillverkare har DDR4 ute och konkurrensen ökar.

Men när DDR4 kommer så börjar tillverkingen på DDR3 att sjunka, så då höjs gradvis priserna på DDR3 minnen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när man planerar att uppgradera till 32GB

vad är det för nytta att ha så mycket minne? jag använder aldrig ens mina 16 GB. den högsta minnesanvändningen jag har haft är kanske 10 GB.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nitroid:

vad är det för nytta att ha så mycket minne? jag använder aldrig ens mina 16 GB. den högsta minnesanvändningen jag har haft är kanske 10 GB.

RAM-disk. VMs. Stora bild- och videofiler. Finns alltid något man kan använda mycket RAM till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det känns konstigt att se hur alla här säger att 10% inte är någonting bara för att ni räknar om det i kronor. Hur hög var er löneökning förra året? Förmodligen inte 10%. Tänk om allting skulle gå upp 10%? 10% är en ganska rejäl uppgång skulle jag vilja påstå. Men sedan är jag iofs rätt ekonomisk av mig, något som de flesta inte verkar vara idag.

Och resonemanget att det är en sån liten del när man ändå köper dator, visst är det det, men totalpriset för en ny dator är allt ganska saftigt som det är så en ytterligare ökning av priset är självklart kännbart. Iaf för oss med en ganska vanlig månadslön.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår ditt resonemang. Men köper det inte. Inte i detta sammanhang. Det det handlar om en ökning på 30-80kr, vilket i sammanhanget är skräppengar. När standard datorn på SweC ligger på ca 10k så är 50kr nada.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Inaktiv

Låter fett att ha 32 eller 64gb ram i sin burk, men måste hålla med om att det måste vara ytterst få som har användning av dem bortsett från professionella användare.

Måhända man kan komma nära 16gb gränsen om man spelar värstingspel med SLI grafik och har lite annat grejs i bakggrunden, men även om man skulle bräcka gränsen så lär det inte märkas märkbart med tanke på hur kvicka SSD diskarna är nu för tiden?

Inte lär någon sitta med 7200rpm snurra och köra slut på sina ram? Tar ju hur lång tid som helst bara att fylla upp dem från snurran.

Jag har 4gb i min burk och har aldrig haft problem med för lite ram ännu.