Permalänk
Medlem

Cpu kylare som ej täcker minnen!?

Hej! Jag skulle vilja ha en cpu kylare som inte täcker mina minnen (corsair vengeance) har nämligen ingen lust att byta ut dom. Så därför är jag på jakt efter en luftkylare som ska kyla proccessorn vid lätt överklockning och som sagt inte täcker minnena. Om det är till någon hjälp så har jag ett asus ws revolution moderkort. Jag har försökt att kolla själv men det verkar ofta vara lite tveksamt om vissa kylare täcker mina minnen eller ej. Vattenkylning går bort! Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänlig hälsning, David

Permalänk
Medlem

Thermalright HR-02 Macho bör funger: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729

Permalänk

Själv har jag http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2. Med samma mnnen som dig och det fungerar perfekt. Typ 0.5 mm tillgodo

Permalänk
Lego Master

Får man fråga varför vattenkylning går bort?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 EVO tillräckligt bra för 99% av alla fall, billig, hyggligt tyst och så pass liten att minnena klara sig. Kör i alla fall 212 i några burkar med 4 stickor Vengeance på Asus P8P67 moderkort, tvivlar på att det skulle bli problem på dit moderkort. I värsta fall går det ofta att flytta minnena eller flytta upp fläkten på kylaren lite.

Skrivet av Shudnawz:

Får man fråga varför vattenkylning går bort?

Föra att vattenkylning är dyrare och i bästa fall lika bra som en tornkylare

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Den här är jag rätt säker på att skulle passa. Om inte är det bara att såga bort lite material av kylflänsarna.

http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-rev-b

Har själv en sån här och det är precis så det passar med mina Vengeance minnen.

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lideri:

Föra att vattenkylning är dyrare och i bästa fall lika bra som en tornkylare

Men oftast mer utrymmeseffektiv relaterat till minnena. Men frågan var till TS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Skaffa en bakmonterad vattenkylning och du kan ha vilka minnen du vill och mer därtill... (min åsikt bara)
Kan också vara bra att vara tydlig med vilka minnen du har exakt, om det är vanliga vengeance eller LP. Det gör väldigt mycket i denna frågan nämligen

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Angående varför jag inte vill ha vattenkylning är för att jag är så jävla nojjig hela tiden att det ska läcka.. Har nämligen corsair h60 nu men vill gå över till luftkylning för att få sinnesro tack för alla svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Skaffa en bakmonterad vattenkylning och du kan ha vilka minnen du vill och mer därtill... (min åsikt bara)
Kan också vara bra att vara tydlig med vilka minnen du har exakt, om det är vanliga vengeance eller LP. Det gör väldigt mycket i denna frågan nämligen

Jag har dom vanliga och inte low profile..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Hej! Jag skulle vilja ha en cpu kylare som inte täcker mina minnen (corsair vengeance) har nämligen ingen lust att byta ut dom. Så därför är jag på jakt efter en luftkylare som ska kyla proccessorn vid lätt överklockning och som sagt inte täcker minnena. Om det är till någon hjälp så har jag ett asus ws revolution moderkort. Jag har försökt att kolla själv men det verkar ofta vara lite tveksamt om vissa kylare täcker mina minnen eller ej. Vattenkylning går bort! Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänlig hälsning, David

Jag använder Thermalright Archon Rev.A. Det gick dock inte att använda "fan clipsen" som följde med men det fixade jag med stålstråd.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Får man fråga varför vattenkylning går bort?

Skrivet av lideri:

Föra att vattenkylning är dyrare och i bästa fall lika bra som en tornkylare

För mig räcker:

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Flickvän

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MultiMan:

För mig räcker:

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Flickvän

Det lilla jag minns av mekanik/teknik från gymnasiet säger mig att nära ett kilo metall som sticker ut runt 20 cm från 4 fästpunkter på ett kretskort inte heller låter bra, speciellt inte när man skumpar runt med chassit till LAN. Jag stod inför samma dilemma för några veckor sen, valde andra vägen: vattenkyl!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det lilla jag minns av mekanik/teknik från gymnasiet säger mig att nära ett kilo metall som sticker ut runt 20 cm från 4 fästpunkter på ett kretskort inte heller låter bra, speciellt inte när man skumpar runt med chassit till LAN. Jag stod inför samma dilemma för några veckor sen, valde andra vägen: vattenkyl!

Mja, fast ett moderkort är ganska flexibelt och tåligt, så ett kg kylare fäst i fyra rejäla skruvar till en backplate och sen vidaredistribuerad vikt via modekortets fästpunkter i chassit gör att det inte blir några större problem

Men man kan ju även tillägga att det inte är vanligt vatten i de slutna kiten man brukar se, utan en vätska som inte ska vara ledande, så de som är rädda för läckage behöver nog inte oroa sig där heller. Ta den sorts kylare som man tycker passar.

Själv valde jag Phanteks för att det blir tystare med 2st 140mm-fläktar än 4st 120mm-fläktar som en H100 hade haft i push-pull om den skulle matcha kylförmågan. Jag hade redan LP-minnen dock, så det var inga problem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX