Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011

Smartphone CPU vs PC CPU?

Hej!

Diskuterade med en polare skillnaden mellan en mobil CPU och en CPU för en PC. Det är egentligen väldigt irrelevant men tycker mig komma ihåg att jag sett en liknande diskussion här på forumet förut. Har försökt att googla ett tag samt letat här i forumet men hittar det tyvärr inte.

Skulle vara jätte trevligt ifall någon sitter på information om vad en CPU i en modern smartphone ungefär motsvarar.

Tack på förhand

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Har för mig jag läst om liknande frågeställning.

Dessa tvåkärninga/fyrkärninga som finns i telefoner ska tydligen vara i klass med pentium3/pentium4, dock inte säker på vad jag läste.

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Zhacha:

Hej!

Diskuterade med en polare skillnaden mellan en mobil CPU och en CPU för en PC. Det är egentligen väldigt irrelevant men tycker mig komma ihåg att jag sett en liknande diskussion här på forumet förut. Har försökt att googla ett tag samt letat här i forumet men hittar det tyvärr inte.

Skulle vara jätte trevligt ifall någon sitter på information om vad en CPU i en modern smartphone ungefär motsvarar.

Tack på förhand

Skrivet av diamanten:

Dessa tvåkärninga/fyrkärninga som finns i telefoner ska tydligen vara i klass med pentium3/pentium4, dock inte säker på vad jag läste.

Det är väl bara jämföra vilken mängd Flops och Iops de kan göra?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av diamanten:

Du verkar ha helt rätt, fortsatte leta nu på morgonen. Vet inte vad jag sökte på igår, men sökte iaf på mitt trådnamn idag och hittade betydligt mer.

Citerat från ett forum:
iPhone 4S = ~620
Pentium 3 @ 1.4ghz = ~740 (+19%)
Intel Atom D525 @ 1.80ghz = ~1750 (+182%)
My 2500k @4.5ghz = ~10,400 (+1577%)

So basically a top end smartphone today is about as fast as a low end Pentium 3 in its heyday. The next quadcores should be as fast as or faster than the Atom.

EDIT: Inlägget var skrivet 11-18-2011.

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Sweclockers testade detta bara för någon vecka sedan. http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...
Testet är på en surfplatta som använder en Intel Atom processor, första bilden visar hur den presterar mot andra väldigt dåliga PC-processorer och den andra bilden hur den presterar mot mobila processorer.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

ARM Processorerna (de i mobiler, plattor ETC) har börjat gå om Intels Atom nu, så vem vet, kanske blir det snart möjlig att emulera gamla pcspel på plattor (:D)
Men utvecklingen går oerhört snabbt framåt just nu!

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av BrutalOddball:

ARM Processorerna (de i mobiler, plattor ETC) har börjat gå om Intels Atom nu, så vem vet, kanske blir det snart möjlig att emulera gamla pcspel på plattor (:D)
Men utvecklingen går oerhört snabbt framåt just nu!

precis de finns ju en emulator till android redan som heter winulator (det jobbas fortfarande på den dock för kompabilitet med flera spel...)

http://blog.winulator.com/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.postram.win...
:3

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.