Minecraft - Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Byggde mig en egen minecraftserver/filserver/htpc förra helgen, funkar riktigt bra.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3508953/2013-06-23

Det blir som en vanlig dator ? (Skrivbord?)

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en del personer använder en Raspberry Pi som Minecraft server så krävs inte speciellt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suero:

Med tanke på att en del personer använder en Raspberry Pi som Minecraft server så krävs inte speciellt mycket

Det blir alltså som en vanlig dator? Så det mesta sen beror på vilket "bredband" jag har..

Permalänk
Skrivet av NoXXX:

Det blir som en vanlig dator ? (Skrivbord?)

Jag har den i ett towerchassi, men det finns ju snygga htpc chassin om man hellre vill ha de

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Ett tips är att köra linux, det är väldigt lätt att sätta upp minecraft server.

EDIT

Kör på Ubuntu Server 12.04. Det finns sjukt mycket guider överallt så om du fastnar någonstans är det bara att googla

Jag vill inte spela dum, men jag tycker det är enklare att köra på Windows.
Men Windows kostar ju en del också...

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

EDIT: Såg nu att du hade 100/100. Personligen skulle jag rekommendera i7, h77 el b75 mobo och 16gb ram + ssd

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag vill inte spela dum, men jag tycker det är enklare att köra på Windows.
Men Windows kostar ju en del också...

Windows må vara enklare om man är van vid skrivbordsmiljö, men vill man utnyttja sina resurser (CPU-kraft, RAM) maximalt lämpar sig Ubuntu Server bättre. I Windows står bakgrundsprogram med andra ändamål än Minecraft och tuggar, vilket tär på prestandan, och om man har en svagare dator är det inte särskilt positivt.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Byggde mig en egen minecraftserver/filserver/htpc förra helgen, funkar riktigt bra.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3508953/2013-06-23

Så när som på din hårddisk och ett WiFi-kort hos mig och lite val av tillverkare så är det samma spec som på den burk jag byggde i går. Är tänkt att köras som minecraftserver för upp till 5 spelare och även kunna vara speldator för en av spelarna vid behov. Operativsystemet fick bli Ubuntu 13.04 till att börja med då jag aldrig riktigt kört en dator med det tidigare.
Om minnet räcker till tänkte jag se om man kan flytta över filer till en RAM-disk för att tjäna lite prestanda, men först och främst måste ju allt annat funka...
Fick till drivrutiner för grafik, nätverk och installerat java i går. Få se vad som hinns med idag...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag kör min minecraft server och wmware samtidigt och det är på en samsung sf510 intel i3 och 4 gb ram.
På servern e det ca 10 spelare

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skämtar du eller? det där är extrem overkill för en minecraft-server, även med mods.

Öh, testa kör ett modpack såsom ftb mindcrack eller ftb ultimate... Då går den där servern på knäna redan vid ~10 spelare...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

återupplivar tråden lite:
borde inte en amd fx processor vara ett bra val då server applikationer gärna tar flera kärnor?
ja, jag vet att de blir varma.
men annars ta en xeon, de är gjorda för att ha i servrar, och rejält med ram snåla inte på det.
en snabb lagringsdisk kommer göra att det blir riktigt fin hastighet på serverns spar sekvenser och att nertiden blir minimal när servern gör omstart.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Eller ESXi där du sedan kör Ubunt Server virtuellt och kan dra upp fler servrar på samma burk utan problem.

Detta är ett väldigt bra tips!

Dock ställer det lite mera krav på hårdvaran och lite mera intresse för att pillra när man sätter upp servern.

Annars skulle jag säga att du köra Ubuntu Server/Desktop (beroende på vad du själv föredrar) direkt på järnet.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Öh, testa kör ett modpack såsom ftb mindcrack eller ftb ultimate... Då går den där servern på knäna redan vid ~10 spelare...

fast ftb är inte minecraft
ftb är en remake av minecraft. fast jag förstår vad du menar
jag tror ändå att den servern ska klara det alldeles utmärkt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fast ftb är inte minecraft
ftb är en remake av minecraft. fast jag förstår vad du menar
jag tror ändå att den servern ska klara det alldeles utmärkt.

Jo det är minecraft, däremot är det minecraft med tillägg... Men i grunden är det minecraft.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Jo det är minecraft, däremot är det minecraft med tillägg... Men i grunden är det minecraft.

nu har vi kanske olika åsikter, och jag vet inte vilken av dom som är rätt.
men enligt mig så är ftb inte minecraft eftersom man inte startar minecraft när man ska köra ftb. ska man köra ftb så startar man ftb med ftb:s egna launcher. därav är det inte minecraft, utan en remake av minecraft.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |