Testar kylpastor, moddar, mäter temp för att sen klocka max!

Permalänk
Medlem

100% load i lite över 2 timmar, sen satt vattenkylning med fläktarna på HÖGSTA hastighet och låtit gå i 15 minuter
55
57
57
53
Vattentemp i systemet
34.0 grader

Jag är övertygad att om jag ger det mer tid går tempen neråt ytterligare, tålamodet tryter, alldeles för sugen på 4800MHz för att vänta dock!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den där Liquid Pastan såg ju riktigt läcker ut! Ni som beställt det får mer än gärna lägga upp era temp skillnader här, skulle vara väldigt intressant och se om det blir ngn större skillnad från förr. Skriv då gärna vilken pasta och temp ni haft innan.

Vad är det den består utav? Ser ju nästan ut som kvicksilver vilket man inte vill få på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Framgår å andra sidan inte hur länge pastan som är applicerad har varit där.
Det är en jäkla skillnad på några timmar kontra flera månaders användning.

Permalänk
Medlem

Fast rent silver behöver väl ingen inbränningstid? Eller har jag missat ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Fast rent silver behöver väl ingen inbränningstid? Eller har jag missat ngt?

Nej, det är en av fördelarna med Liquidpastan, behöver ingen värre "break-in time".

Men jag har läst om den pastan(länk finns i tråden) och den är ett helvete att få bort, enligt den sidan iaf.

Permalänk
Medlem

Någon la upp en länk innan och där får man se att det är ganska enkelt att få bort. Fast det kan ju iofs vara pga av att den är nyapplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej, det är en av fördelarna med Liquidpastan, behöver ingen värre "break-in time".

Men jag har läst om den pastan(länk finns i tråden) och den är ett helvete att få bort, enligt den sidan iaf.

Blir fundersam, den består av rent silver vilket även Arctic Silver 5 gör. Men AS5 kräver inbränning på 300 timmar?

Nu behöver jag lite hjälp från expertisen med klockning, jag kan starta upp datorn på 4.8 GHz men jag kan inte få den att gå stabilt i Prime för att kolla tempen vid 100% load, som novis på ämnet överklockning tar jag gärna mot tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Blir fundersam, den består av rent silver vilket även Arctic Silver 5 gör. Men AS5 kräver inbränning på 300 timmar?

Nu behöver jag lite hjälp från expertisen med klockning, jag kan starta upp datorn på 4.8 GHz men jag kan inte få den att gå stabilt i Prime för att kolla tempen vid 100% load, som novis på ämnet överklockning tar jag gärna mot tips!

Öka spänningen är ett hett tips?

Permalänk
Medlem

Jo det har jag läst mig till att man skall göra, vcore skall höjjas och multipliern.
Samtidigt har jag läst i flera guider att bara idioter klockar på detta vis och att man bör ändra flertalet andra inställningar också för att kunna köra 4.8 GHz på under 1.36 volt. Just nu kör jag 1.42 volt för att datorn över huvud taget skall orka ladda inloggnings-rutan i Windows.

Folk verkar ha väldigt olika åsikter angående klockning, vissa säger att volten är det farliga, andra säger att värmen är det farliga.
Kan man på något vis ställa in så datorn får tillgång till mer ström (ampere) så man inte behöver höja spänningen (volten) till skyhöga nivåer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Losgard:

Kan man på något vis ställa in så datorn får tillgång till mer ström (ampere) så man inte behöver höja spänningen (volten) till skyhöga nivåer?

Nej, universum fungerar inte så. Jag kan inte förstå vad det skulle kunna tillföra hursomhelst?

Det är farligt att öka spänningen för mycket, då det sliter mer på komponenterna. Det kan även vara så att processorn helt enkelt havererar om du går för högt. Temperaturerna vill du ju inte ha för högt, har inte koll på vad det är mer runt 70 ~ 90 beroende på modell kan jag tänka mig börjar bli dåligt.

Permalänk
Medlem

Ligger på 5014MHz i skrivande stund med 41 grader på varmaste kärnan och 29 på den svalaste, vill se vart gränsen går.
Detta på 1.48 Volt, kan någon förklara vad TDP är och vad det gör?
Skall se om jag kan komma över 5.2 GHz på samma volt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Losgard:

Ligger på 5014MHz i skrivande stund med 41 grader på varmaste kärnan och 29 på den svalaste, vill se vart gränsen går.
Detta på 1.48 Volt, kan någon förklara vad TDP är och vad det gör?
Skall se om jag kan komma över 5.2 GHz på samma volt.

Thermal Design Power står för vad processorn är designad för att max förbruka i effekt (watt). Ändrar du klockhastighet eller spänning så kommer processorn att dra mer effekt.

All effekt omvandlas till värme, så om en processor har ett TDP på 125 W så bör du ha en kylare som klarar av att transportera bort så mycket värme, annars kommer temperaturen att öka ("obegränsat").

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På så vis, drog igång Prime95 med 4.8Ghz klock och 1.5 volt och det funkade i 5 minuter innan jag avbröt..
Efter 5 minuter låg jag på 63 grader på den varmaste kärnan, försökte få 5.0 GHz stabilt nog att kunna köra Prime95, men det krashar 3 sek efter jag statar testet.

Permalänk
Medlem

Frustrerande, fick datorn att gå igång på 5.2GHz och försökte sen med 5.4 men lyckades ej då datorn fryste sig vid "Windows Starting".

Försökte minnas vilka inställningar jag använde mig av för att nå 5.2 GHz utan framgång, idle-tempen hamnade aldrig över 42 grader på 5.2GHz, att jämföras med 39 grader på 4.2GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Folk verkar ha väldigt olika åsikter angående klockning, vissa säger att volten är det farliga, andra säger att värmen är det farliga.

Det som blir "farligt" är just kombinationen av de två. Nu är jag inte så insatt i dagens i7or eller hur de skiljer sig mot i5. Vad är standardspänningen på en i7 2600K?
Oavsett så finns det något som kallas Tjmax, vilket är maxtempen som Intel tolererar innan systemet throttlar, tror den ligger runt 95-100° nånstans.
Ligger du då på standardspänning, säg som ett exempel bara att det är 1.1v och du når 90°. Då är det inte alls lika farligt som om spänningen istället hade varit 1.5v.

Så, det är alltså kombinationen av de två som kan bli "farligt".
1.5v @90° är riktigt farligt(om vi håller oss till mitt exempel om standardspänning på 1.1v), medans 90° @1.2v inte alls är lika farligt, även om 90° givetvis påverkar livslängden också.

Man ska också känna till att speccarna, som man kan läsa sig till, hos t.ex Intel handlar om standardvärden.
Ändrar du någon parameter på FSB, multipel och/eller spänningen till CPU, så kan du i princip glömma allt vad Intels speccar säger. Därför att du har då gått förbi deras gränser för deras uppsatta villkor/regler.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dassh:

Fast rent silver behöver väl ingen inbränningstid? Eller har jag missat ngt?

Rent silver är inte flytande vid rumstemperatur och att strö på ett pulver kommer inte vara något vidare termiskt ledande

Skrivet av Losgard:

Blir fundersam, den består av rent silver vilket även Arctic Silver 5 gör. Men AS5 kräver inbränning på 300 timmar?

Nu behöver jag lite hjälp från expertisen med klockning, jag kan starta upp datorn på 4.8 GHz men jag kan inte få den att gå stabilt i Prime för att kolla tempen vid 100% load, som novis på ämnet överklockning tar jag gärna mot tips!

Det är hjälpsubstanserna som är skillnaden. De består knappast av rent silver dessutom. Silver är en av de smutsigaste metallerna som finns och blandast oftast till andra typer av legeringar för bearbetningen.

Kan du inte få den att gå stabilt i load så får du höja spänningen eller leka med LLC eller Vdroop C.

Skrivet av Falcon:

Det som blir "farligt" är just kombinationen av de två. Nu är jag inte så insatt i dagens i7or eller hur de skiljer sig mot i5. Vad är standardspänningen på en i7 2600K?
Oavsett så finns det något som kallas Tjmax, vilket är maxtempen som Intel tolererar innan systemet throttlar, tror den ligger runt 95-100° nånstans.
Ligger du då på standardspänning, säg som ett exempel bara att det är 1.1v och du når 90°. Då är det inte alls lika farligt som om spänningen istället hade varit 1.5v.

Så, det är alltså kombinationen av de två som kan bli "farligt".
1.5v @90° är riktigt farligt(om vi håller oss till mitt exempel om standardspänning på 1.1v), medans 90° @1.2v inte alls är lika farligt, även om 90° givetvis påverkar livslängden också.

Man ska också känna till att speccarna, som man kan läsa sig till, hos t.ex Intel handlar om standardvärden.
Ändrar du någon parameter på FSB, multipel och/eller spänningen till CPU, så kan du i princip glömma allt vad Intels speccar säger. Därför att du har då gått förbi deras gränser för deras uppsatta villkor/regler.

Skillnad mellan i5:a och i7:a.
i7:an har 2register per kärna vilket i sin tur motsvarar 2logiska kärnor per logisk kärna (hyperthreading). Detta brukar innebära lite högre spänningar för just i7.or som har 1 extra intern komponent per kärna.

TJ max ligger vid 105°C för K processorerna och lite lägre på de andra. 103°C för suffix lös och 93°C för T suffix som exempel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då har 2 år gått, och jag har inte märkt någon skillnad i temperatur sedan applicering, förrän förra månaden, tempen har stigit över hela registret.
Både vattentemp och cpu-temp ligger högre än tidigare.
Jag skruvade även ner till multiplier 42 när datorn började gå varmt, nu går det dock inte att ens få den över multiplier 44, då vägrar den starta.
Något som kan ha hänt? Vad säger expertisen?