Permalänk
Medlem

För att det är kul!

Spelar egentligen ingen roll om det är min PC, bil, RC bil, smartphone eller vad.. You name it. Allt som har med teknik att göra är kul att pilla med. Att man överklockar komponenterna i sin PC förefaller ju ganska naturligt om man har det intresset (tycker jag) då det är busenkelt dessutom.

Permalänk

Konstig fråga. Varför åka tåg, buss eller bil när man kan gå? Du kommer ju fram till målet oavsett. Ett intresse, en tävling eller av nyfikenhet. Precis som man vill klättra högre och svårare berg, springa 100 meter snabbast, hoppa högst/ längst, köpa/ hyra hus eller lägenhet (Behövs inte, du kan bo under en gran).
De ger ju alltid något, kanske inte mer prestanda i ett specifikt spel men det kanske ger en tex kunskap, eller helt enkelt en bättre dator.

Permalänk

Hmm, har alltid gjort det sedan min första pentium 100Mhz, oc@133Mhz

Annars är det benchmarks, testa hur högt man kan komma. Jag gör det dock inte till priset av 70-80 graders cpu temp. Kör min 3770k i 4,6Ghz(1,22V) 24/7, sen ökar jag vid behov så att säga Tyvärr verkar mitt ex. inte vara jätte bra då det är svårt att få den stabil över 5Ghz.

Tacka vet jag sandy, 2500k'n går ledigt upp till 5,3Ghz no problemo!

Permalänk
Skrivet av Hyrst:

För att det är kul!

Spelar egentligen ingen roll om det är min PC, bil, RC bil, smartphone eller vad.. You name it. Allt som har med teknik att göra är kul att pilla med. Att man överklockar komponenterna i sin PC förefaller ju ganska naturligt om man har det intresset (tycker jag) då det är busenkelt dessutom.

Klocka telefonen? - Nu blev jag nyfiken!

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av S.Shooter:

Klocka telefonen? - Nu blev jag nyfiken!

Ett måste! Root och kernel med oc möjlighet behövs, sen är det bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Har klockat min pga att den är för seg oklockad.
Säger bankkontot emot får man gå in i BIOS istället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Spelar mycket MMOs, gör rätt stor skillnad där, spec i t.ex raids och när det allmänt är mycket folk samtidigt.
Samt att ja... Jag vill väl få ut så mycket som möjligt ur pengarna jag lagt ner på processorn, så lite gratis prestanda (i vissa applikationer/spel) säger jag inte nej till, skulle dock gå på en i5 idag... Märker att jag inte riktigt behöver i7, kunde sparat 1000 spänn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Dom allra flesta gör ju även annat än bara spela men jag kan ställa en motfråga; varför köpte du en Intel i7 3930k när du ändå bara har ett 7970? Ger ju ingen mening......

Han kanske kör flertrådade applikationer på datorn som gör att han utnyttjar de extra kärnorna? En dator är inte bara spel för vissa utan en hybridlösning där de delvis jobbar med tex. CAD och spelar när de har tid. Varför måla in sig i ett hörn om man faktiskt har nytta av fler trådar och även har budgeten för det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är kul, helt enkelt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag använder min cpu till en del streaming samt kodning av videofiler, det lilla extra jag får ut av en överklockning spar mig en hel del tid i längden.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Det finns flera anledningar, liksom standardfrekvensen på komponenterna är satta på en nivå där tillverkaren tror att det finns tillräckligt hög stabilitet för i princip alla kompatibla kringkomponenter. Det säger sig självklart att om man köper en mer stabil nätdel, moderkort, minne etc så självklart kan man öka klockfrekvensen.

De flesta som klockar är dock fullkomligt omedveten vad de gör och vilka risker som de utsätter sig för, nu gör denna stora skara inte heller något som för dem är katastrof om ett datafel skulle uppstå och de kan överväga denna risk emot lite snabbare dator.

Det finns dock personer som är väl insatta som kanske t.o.m. väljer att klocka ner sin dator för att säkerhetsställa stabiliteten.

Jag själv är lat av mig och kör med standardklock men har bättre kylning, om en kompilering tar 6h istället för 7h har för mig inte så stor betydelse. Men om risken för fel vid den korta kompileringen ökar, så har detta extremt stor negativ betydelse.
Visst man skulle kunna sätta sig in i sina komponenter bättre och maximera datasäkerheten, men jag orkar inte och då väljer vad jag antar är en stor säkerhetsmarginal. (vilket inte precis fallet på laptop alltid är och vissa skulle behövas klockas ner)

Så jag tycker att alla borde se över klocken och temperaturen på sina grejer och eventuellt sänka klocken för något om de ser att temperaturen är i "riskzonen". Så att anpassa klocken handlar om att vårda sin dator.
Nu är som sagt många som mig lata, vilket till stor del beror på tidsbrist och vi hoppas på att tillverkaren har valt frekvenserna bra. (man måste dock kolla temp med jämna mellanrum)

Skrivet av screamin-daemon:

Dom allra flesta gör ju även annat än bara spela men jag kan ställa en motfråga; varför köpte du en Intel i7 3930k när du ändå bara har ett 7970? Ger ju ingen mening......

Alla datorapplikationer går inte ut på att visa grafik eller hålla på med flyttalsberäkningar. Jag själv skulle lungt kunna ha 1000gånger så mycket cpukraft som jag har idag utan att i närheten få mitt grafikkort att flaska.

*edit*
Att jag använder 2 cluster beror på att min slöa cpu inte klarar av de realtidskrav som mina applikationer kräver och jag får en massa timeouts. (programmen är okörbart då operationer avbryts)
Och jag kör inga tunga program så, bara det att de är bygga av tusentals komponenter som var och en kunde ha gjorts effektivare om de hade kodat för just mitt ändamål. -Se bara på hur segt matlab är som exempel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Han kanske kör flertrådade applikationer på datorn som gör att han utnyttjar de extra kärnorna? En dator är inte bara spel för vissa utan en hybridlösning där de delvis jobbar med tex. CAD och spelar när de har tid. Varför måla in sig i ett hörn om man faktiskt har nytta av fler trådar och även har budgeten för det?

Skrivet av bud_bundy:

Alla datorapplikationer går inte ut på att visa grafik eller hålla på med flyttalsberäkningar. Jag själv skulle lungt kunna ha 1000gånger så mycket cpukraft som jag har idag utan att i närheten få mitt grafikkort att flaska.

Hehe, min fråga var menat som ett skämt vilket jag tror TS förstod, trots att jag glömde smileyn (fixat nu).... Om ni läser mitt inlägg en gång till ser man att jag faktiskt håller med er:

Skrivet av screamin-daemon:

Dom allra flesta gör ju även annat än bara spela men jag kan ställa en motfråga; varför köpte du en Intel i7 3930k när du ändå bara har ett 7970? Ger ju ingen mening......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.

Nä men alltså bara jag som ser med nostalgi på den tiden när folk köpte budgetkomponenter och moddade och klockade (utan stöd för det i bios eller hårdvara) för att få ut fet-prestanda till rimliga pengar ?

Idag är jag rätt trött på sweclockers, användare som är medlemmar på ett forum med tiotusentals användare och ändå tror att de tillhör någon lite exklusiv elit som har guldkomponenter och där varje MIPS och FLOPS är det enda som räknas.. och så klockar de datorn från windows med paketvattenkylning (sluten). Sen ligger cpu-load på 3% och man måste köra massa folding eller annat för att rättfärdiga sin hårdvara.

Gillade tiderna när folk körde med tunnor, isvatten, bongar, hemmabyggen med tecs och dåliga luftkylare, klockade celeron300A eller målade igen bryggorna på sina cpuer med silverfärg och datorer fick vara fula

Jag klockar inte längre, det har mist sin tjusning för min del.

förutom min 486a i källaren som jag klockat från 25Mhz till 33Mhz

Missförstå mig rätt nu

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det var bättre förr.

Nä men alltså bara jag som ser med nostalgi på den tiden när folk köpte budgetkomponenter och moddade och klockade (utan stöd för det i bios eller hårdvara) för att få ut fet-prestanda till rimliga pengar ?

Idag är jag rätt trött på sweclockers, användare som är medlemmar på ett forum med tiotusentals användare och ändå tror att de tillhör någon lite exklusiv elit som har guldkomponenter och där varje MIPS och FLOPS är det enda som räknas.. och så klockar de datorn från windows med paketvattenkylning (sluten). Sen ligger cpu-load på 3% och man måste köra massa folding eller annat för att rättfärdiga sin hårdvara.

Gillade tiderna när folk körde med tunnor, isvatten, bongar, hemmabyggen med tecs och dåliga luftkylare, klockade celeron300A eller målade igen bryggorna på sina cpuer med silverfärg och datorer fick vara fula

Jag klockar inte längre, det har mist sin tjusning för min del.

förutom min 486a i källaren som jag klockat från 25Mhz till 33Mhz

Missförstå mig rätt nu

Mycket bra skrivet

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det var bättre förr.

Nä men alltså bara jag som ser med nostalgi på den tiden när folk köpte budgetkomponenter och moddade och klockade (utan stöd för det i bios eller hårdvara) för att få ut fet-prestanda till rimliga pengar ?

Idag är jag rätt trött på sweclockers, användare som är medlemmar på ett forum med tiotusentals användare och ändå tror att de tillhör någon lite exklusiv elit som har guldkomponenter och där varje MIPS och FLOPS är det enda som räknas.. och så klockar de datorn från windows med paketvattenkylning (sluten). Sen ligger cpu-load på 3% och man måste köra massa folding eller annat för att rättfärdiga sin hårdvara.

Gillade tiderna när folk körde med tunnor, isvatten, bongar, hemmabyggen med tecs och dåliga luftkylare, klockade celeron300A eller målade igen bryggorna på sina cpuer med silverfärg och datorer fick vara fula

Jag klockar inte längre, det har mist sin tjusning för min del.

förutom min 486a i källaren som jag klockat från 25Mhz till 33Mhz

Missförstå mig rätt nu

heh som ghetto överklockningen jag o några till gjorde med pringles rör silvertejp och 10+ år gammal hårdvara (socket 762 tror jag det var) (trevlig skoldag det var heh ^^)
hade tyvärr inte så bra moderkort så man kunde komma in i windows dock (ide portarna slutade fungera tar dock med mig ett externt ide kort till nästa gång så vi kan bänka testa den med något random agp kort på skolan )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag håller med dig. Men du har en sandybridge som inte är gammal alls. Så varför klockar du redan nu då?
Om ett år, eller 2 år kanske du behöver klocka.. Eller om du slänger i 2x680/titan/690..

då vet man vad den klarar. sen är det som sagt roligt att vad man kan pressa komponenterna till. finns nog ingen som köper en K version för att dom tänker att dom ska klocka den om ett par år när den börjar kännas slö.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det var bättre förr.

Nä men alltså bara jag som ser med nostalgi på den tiden när folk köpte budgetkomponenter och moddade och klockade (utan stöd för det i bios eller hårdvara) för att få ut fet-prestanda till rimliga pengar ?

Idag är jag rätt trött på sweclockers, användare som är medlemmar på ett forum med tiotusentals användare och ändå tror att de tillhör någon lite exklusiv elit som har guldkomponenter och där varje MIPS och FLOPS är det enda som räknas.. och så klockar de datorn från windows med paketvattenkylning (sluten). Sen ligger cpu-load på 3% och man måste köra massa folding eller annat för att rättfärdiga sin hårdvara.

Gillade tiderna när folk körde med tunnor, isvatten, bongar, hemmabyggen med tecs och dåliga luftkylare, klockade celeron300A eller målade igen bryggorna på sina cpuer med silverfärg och datorer fick vara fula

Jag klockar inte längre, det har mist sin tjusning för min del.

förutom min 486a i källaren som jag klockat från 25Mhz till 33Mhz

Missförstå mig rätt nu

Är det bara jag som tycker mig höra Robert Gustavsson ala Tony Rickardsson ? "Jag är inte bitter"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

I just spel och lite musikproduktion och att sitta och läsa div webbsidor ser jag ingen mening att klocka en nyare processor.

Som jag sagt tidigare. Vanligaste förekommande dator på Sweclockers är i stil med: i5 3570k som är klockad till 4.2-4.5 ghz. Och ett 7950/670. Dessutom sitter man på en 60hz skärm. Vad är då nyttan med en överklockad processor? Du har till största sannolikhet redan dina 60 bildrutor i sekunden.

Jag har själv testat att klocka rejält och det gör ingen skillnad när spelet redan rullar i 60 fps. Gör heller ingen markant skillnad i att öppna musikprogram eller liknande heller. För majoriteten sitter redan på en SSD som är den stora skillnaden i laddningstider idag mot en mekanisk disk.

Många inbillar sig att datorn blir så mycket snabbare. Eller snarare tar det för givet.

Dock finns det få undantag som jag sagt innan som kör flera kraftfulla grafikkort eller en äldre plattform. Men det är inte många procent av användarna här.

Ja det finns spel som är dåligt optimerade och vill ha mer cpu kraft än en stock processor erbjuder men det är inte vad 90% av folket spelar för spel här. Snarare bf3/crysis 3 och liknande. Spel som kräver GPU kraft.

Ett 7950/670 får inte en i7 att flaska i dessa spel. Tror knappt jag kommer upp i 40% cpu användning i crysis eller bf3.

Tror inte många ens vet varför dom överklockar. Dom gör det mer för att vara som alla andra.

Så varför klockar ni då er processor? Gratis prestanda säger många.. Men ni använder ju inte ens hälften av den?

Har stängt av turbo på min cpu och Undervoltat så mycket jag kan. Max frekvens den går i är 3.2ghz. Stängt av hyperthreading. Aldrig en gång har jag märkt att den är någon flaskhals i vare sig spel eller musikprogram..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

En dator är en låda. Överklockning ökar lådans volym.
I en liten låda kan jag bara spela minerim och plita i excess. I en större låda kan jag spela battlecraft online samtidigt som jag rippar hentai, fler tabbar i fler browsers samtidigt osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

En dator är en låda. Överklockning ökar lådans volym.
I en liten låda kan jag bara spela minerim och plita i excess. I en större låda kan jag spela battlecraft online samtidigt som jag rippar hentai, fler tabbar i fler browsers samtidigt osv.

Det du beskriver kräver snarare mer kärnor/minne än klockhastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Det du beskriver kräver snarare mer kärnor/minne än klockhastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt oss göra antagandet att vi har tillgång till oändligt antal fysiska kärnor och minne i alla dessa former. Kommer vi i ett sådant scenario någonsin att behöva en högre klock?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

kör tunga musikprogram med mycket pluggar och det gör en hel del att klocka. Helt enkelt gratis prestanda!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Låt oss göra antagandet att vi har tillgång till oändligt antal fysiska kärnor och minne i alla dessa former. Kommer vi i ett sådant scenario någonsin att behöva en högre klock?

För att köra många flikar i webbläsaren, antagligen nej. Svårt att tro att klockhastighet har någonting att göra med hur många program du kan ha igång samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

För att köra många flikar i webbläsaren, antagligen nej. Svårt att tro att klockhastighet har någonting att göra med hur många program du kan ha igång samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

För att fortsätta på spåret enskilda scenarion tagna ur fåtöljen så kan man fråga sig varför man behöver mer minne/fler kärnor för att bara hålla ett fåtal dussin flikar öppna i två tre webbläsare.

Annars, ska man se till andemeningen så kan man dissekera liknelsen vid att olika prestandaökningar motsvarar olika sidors förlängning på boxen.
Frågan jag ställer mig, vill man ha en allmänt större box eller ska den bara vara länge eller högre?

EDIT: använgningsområden

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Motfråga: varför inte?;)
Nej men, det är spännande att se hur långt ens processor kommer på en viss spänning/innan temps blir för höga.

Och @palusa, en CPUs totala kapacitet att exekvera program är [antal kärnor]*[klockfrekvens]*[medel antal instruktioner/klock]. Med en högre klockfrekvens på en kärna så får snabbare körning av varje enskild tråd på den kärnan vilket gör att andra trådar på samma kärna får mer körtid. Så en jättehögt klockad kärna kan ersätta flera lägre klockade kärnor i trådade applikationer/många applikationer igång samtidigt (förutsatt i övrigt lika egenskaper). Dock inte motsatsen.

Och ett exempel på spel som kräver en högt klockad processor: till Dolphin (gamecube/wii emulator) rekommenderas en 3570k klockad till åtminstone 4.2GHz för att klara alla spel.

EDIT
Så att överklocka processorn ökar totala mänden saker som kan köras samtidigt, kapaciteten. Detta på bästa tänkbara sätt: genom att varje enskild tråd körs snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Antalet kärnor och klockfrekvensen är delar i samma dimension: antalet instruktioner/sekund [en CPUs förmåga att köra program]
Men flera kärnor kräver trådade arbeten för att utnyttjas, en högre klockfrekvens är därför alltid bättre (om än "dyrare" i elförbrukning/kisel, jämför en processor med ett grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Antalet kärnor och klockfrekvensen är delar i samma dimension: antalet instruktioner/sekund [en CPUs förmåga att köra program]
Men flera kärnor kräver trådade arbeten för att utnyttjas, en högre klockfrekvens är därför alltid bättre (om än "dyrare" i elförbrukning/kisel, jämför en processor med ett grafikkort).

Ett hus bestående av ett stort rum är bättre än ett hus med många små rum.
Ett stycke cellplast bestående av en stor cell är sämre än en cellplast med många små celler.
Ett stycke cellplast kan vara större eller mindre än ett hus.
Båda sakerna kan gå på hjul på havets botten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ett hus bestående av ett stort rum är bättre än ett hus med många små rum.
Ett stycke cellplast bestående av en stor cell är sämre än en cellplast med många små celler.
Ett stycke cellplast kan vara större eller mindre än ett hus.
Båda sakerna kan gå på hjul på havets botten.

Bilar har också hjul. Ge oss en liknelse med bilar så är cirkeln sluten;)

Permalänk
Medlem

För se om jag kan komma över 5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

För att vi är på Sweclockers?
Vad är förresten meningen och syftet med den här tråden?