Permalänk

Corsair H100, hjälp med fläktar!

Hej, jag har en H100 på min FX-6200 och jag har testat olika versioner. Jag vet inte hur fläktarna möjligtvis ska sitta. Jag har ett Corsair 650D Chassi och radiatorn måste då sitte innuti där uppe. Har bilder jag visar ifrån paint också.
1 /Ska fläktarna vara över radiatorn, blåsa på radiatorn eller blåsa ifrån radiator. (ut mot chassit)

2/ Eller ska fläktarna sitta under radiatorn och blåsa ner mot grafikkortet eller på radiatorn?

Det är om jag ska använda 2 fläktar bara. Förut hittade jag 2 fläktar till och då tänkte jag, då kanske jag kan köra med 4 på radiatorn.

Då vet jag inte heller hur dom ska sitta, ska dom 2 nedre blåsa ner eller upp. Ska dom 2 övre blåsa upp eller ner?
Min teori var om båda blåser på radiatorn blir det inte svalare då?

Det kanske blev lite många bilder, men jag förväntar mig ett riktigt bra svar för jag sitter här med kylaren ihopskruvan och har på min standardkyl och har ganska brottom.
Förlåt för dålig grammatik osv.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Vi förutsätter att du har 2 fläktar på din radiator och en monterad baktill på ditt chassi.
Då kommer du att få bäst temperaturer överlag om du monterar fläktarna på radiatorn som "push" och bakfläkten blåser in luft i lådan.

Hela poängen är att dels få sval luft genom radiatorn och dels att få så högt luftflöde genom radiatorn som möjligt.

Om du vill testa 4 fläktar på radiatorn så skall dom såklart vara monterade i såkallad "push-pull" d.v.s 2 fläktar blåser på radiatorn och 2st drar luft genom den.
Och fortfarande bör dom ta luft från chassit och blåsa ut det.

Permalänk
Medlem

Intressant om och isånnafall hur mycket du tjänar på att ha 4 istället för 2 fläktar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vi förutsätter att du har 2 fläktar på din radiator och en monterad baktill på ditt chassi.
Då kommer du att få bäst temperaturer överlag om du monterar fläktarna på radiatorn som "push" och bakfläkten blåser in luft i lådan.

Hela poängen är att dels få sval luft genom radiatorn och dels att få så högt luftflöde genom radiatorn som möjligt.

Om du vill testa 4 fläktar på radiatorn så skall dom såklart vara monterade i såkallad "push-pull" d.v.s 2 fläktar blåser på radiatorn och 2st drar luft genom den.
Och fortfarande bör dom ta luft från chassit och blåsa ut det.

Då menar du på ett ungefär.

Min bakre fläkt ska blåsa in samtidigt som min 200mm i fram ska blåsa in. På radiatorn där under ska 2 fläktar blåsa på radiatorn, dom 2 övre ska blåsa luften ut ur genom chassit?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

usch nej ta dom inte i push ta dom i pull!
om du har dom i pull så är det sååååååååååå mycket enklare att göra rent ifrån dam då du inte behöver ta bort fläktarna!

ta den bakre fläkten att den drar in ny luft och att radiatorn drar ut luften genom att ha fläktarna ovanpå.
allt damm kommer hamna på radiatorn så du kan bara skrapa bort det med handen

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Då menar du på ett ungefär.

Min bakre fläkt ska blåsa in samtidigt som min 200mm i fram ska blåsa in. På radiatorn där under ska 2 fläktar blåsa på radiatorn, dom 2 övre ska blåsa luften ut ur genom chassit?

Exakt så.
Fast push-pull är ofta ganska onödigt

Permalänk

Vill du ha svalast temp på processorn eller hela lådan?
Hela lådan så montera så att det blåser upp ur chassit, och antar du har någon/några fläktar fram/bak som blåser in luft, och sen uppe och rumpan som blåser ut. Då får du ett bra luftflöde som ger kanske bäst temp överlag?
Vill du ha så sval processor som möjligt så ska luften blåsa ut on in i chassit. Dvs tvärtom. Men då blir det varmare i lådan och grafikkort osv kan gå varmare

Du ska dock inte montera 4 fläktar så alla blåser mot radiatiorn, för då kan inte luften ta vägen någotstans
Annars om du har dom push eller pull ska inte göra någon märkbar skillnad om jag förståt det rätt, dock kan 4 fläktar, dvs push/pull ge någon grad lägre temp. Sen om det är värt det för dig är upp till dig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Tack så mycket allihopa :)!

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk

Jo, kan man montera på 2 fläktar till med sina standard skruvar man får med? eller måste man sätta på några andra?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.