Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Cpu temp ökat mer än vanligt!

Hej jag undrar om min vattenkylning sakta har bli sämre eftersom jag märkte att cpu temp blev hög ovanligt hög. Jag märkte det här när jag spelade bf3 och jag brukar ligga runt 54-56 men nu ligger jag på 62-64 grader. Max temp på min cpu är 61 grader.

Det jag undrar är om jag ska vara orolig eller vad jag kan göra för att sänka graderna ifall det är skadligt för cpu.
Cpun jag har är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD8150FRGUBOX
Vattenkylningen är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CW-9060001-WW

Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

det kan vara damm i radiatorn. men så länge cpu inte går över 75-80 grader så är det ofarligt med dom temperaturerna.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

damm eller så måste du byta kylpastan på CPUn låter det som

SLI 780 - i2500k @ 4,7ghz.
Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Okej tack för svaren men kan någon av er svar på varför det står att den har en max temp på 61 grader om den klarar 75-80 grader.

Jag har en fråga tilll hur tar jag bort dammet ifrån radiatorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rägnar:

Okej tack för svaren men kan någon av er svar på varför det står att den har en max temp på 61 grader om den klarar 75-80 grader.

Jag har en fråga tilll hur tar jag bort dammet ifrån radiatorn?

menar du att din processor klarar bara av 61 grader så bör du vara orolig. du tar bara och skruvar bort den ifrån chassit och fläkten sen kan du blåsa rent den med lufttryck eller suga bort dammet med en dammsugare. om det inte hjälper så är det bäst om du byter kylpasta.

Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av EvilWord:

menar du att din processor klarar bara av 61 grader så bör du vara orolig. du tar bara och skruvar bort den ifrån chassit och fläkten sen kan du blåsa rent den med lufttryck eller suga bort dammet med en dammsugare. om det inte hjälper så är det bäst om du byter kylpasta.

Okej, men jag läste på en sida om min cpu att max var 61 grader, och när jag är upp i 64-65 grader varnar mitt program om tempen.
Här läste jag det: http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-81...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rägnar:

Okej, men jag läste på en sida om min cpu att max var 61 grader, och när jag är upp i 64-65 grader varnar mitt program om tempen.
Här läste jag det: http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-81...

jag undrar om det inte borde stänga ner sig för att inte skadas av värmen....

Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

PANIK! PANIIIIIIK!!! D:

Tycker att det låter konstigt med en max temp på 61ºC... Brukar det inte ligga runt 90-100ºC på de senaste processorerna?

citat

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 970 FTW 4GB | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU:CoolerMaster GX750 | Chassi: FD Arc Midi R2 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av BrutalSwede:

PANIK! PANIIIIIIK!!! D:

Tycker att det låter konstigt med en max temp på 61ºC... Brukar det inte ligga runt 90-100ºC på de senaste processorerna?

Det är det jag tycker med att den kan vara så låg, kan vara jag som är ute och cycklar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Tro inte på cpu world, det verkar vara en sida som har en massa konstig/osäker information. Som sakt ligger "max temp" mycket högre än 60ºC. 60ºC är relativ låg temperatur för en cpu vid hög belastning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Burain:

Tro inte på cpu world, det verkar vara en sida som har en massa konstig/osäker information. Som sakt ligger "max temp" mycket högre än 60ºC. 60ºC är relativ låg temperatur för en cpu vid hög belastning.

Det tycker jag låter bra men är det någon som vet någon sida med cpu information?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Nov 2001

amd själva säger väl att rekommenderad maxvärme är 62,5ish för cpun

/Lunk

Mobo: 990FXA-GD80 CPU: FX-8350, Corsair h100 RAM: Corsair 2133MHz 4x4GB GPU: Sapphire 290 Tri-X PSU: Xfx 850w Chassi: Define R4 White SSD: Agility 3 osv

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Rägnar:

Hej jag undrar om min vattenkylning sakta har bli sämre eftersom jag märkte att cpu temp blev hög ovanligt hög. Jag märkte det här när jag spelade bf3 och jag brukar ligga runt 54-56 men nu ligger jag på 62-64 grader. Max temp på min cpu är 61 grader.

Det jag undrar är om jag ska vara orolig eller vad jag kan göra för att sänka graderna ifall det är skadligt för cpu.
Cpun jag har är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD8150FRGUBOX
Vattenkylningen är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CW-9060001-WW

Tack i förhand!

Jag ser inte problemet, just AMD FX-Series Bulldozer lider ju av hög strömförbrukning och därigenom hög värme, är ju ett känt faktum sedan lanseringen av dem

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Så jag behöver inte vara orolig bara om den kommer över 75-80 grader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av EvilWord:

jag undrar om det inte borde stänga ner sig för att inte skadas av värmen....

det är den temperaturen den klockar ner sig på det kan man dock stänga av eller sätta högre ifall man nu tänkt att upgradera inom de närmaste 10 åren heh.
har låst upp en kärna på min cpu så att den mäter fel på temperaturen tror inte mina cpu kärnor i 81c när cpu höljet är 34 grader så jag har hardware monitoring avstängt (mäter kärnornas temperatur istället för höljet) och har satt max cpu temp som 70c där den varnar och klockar ner sig och 80c att den stänger av sig :3

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Lunk:

amd själva säger väl att rekommenderad maxvärme är 62,5ish för cpun

Innebär det max temperaturen man borde få om man kör processorn oklockad med fläkten som hänger med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Rägnar:

Så jag behöver inte vara orolig bara om den kommer över 75-80 grader?

ja det är nog lugnt även då heh
men ta och montera bort där fläkten sitter på radiatorn och kika efter damm där och även så att blocket den som ligger mot cpun att den inte sitter löst eller har börjat skruvat upp sig pga vibrationer ifrån pumpen så temperaturen ökar vilket du nu märkt

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Burain:

Innebär det max temperaturen man borde få om man kör processorn oklockad med fläkten som hänger med?

Nej, maximal rekommenderad temperatur under drift.

Jag skulle inte låta den gå för varmt

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

*Tråd rensad*
På meningslösa inlägg

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Oj vad mycket okunnigt intel-folk här är.

Intel har en rätt mycket högre maxtemp än AMD, förmodligen p.g.a att de mäts olika eller liknande.
AMD har en maxtemp på runt 62 grader.
Intel har max Tcase (annan mätpunkt) på 68 grader och i princip ospecificerat på kärnorna men börjar väl throttla vid ungefär 100.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase