Permalänk
Medlem

Rengör CPU-block, är detta rost?

Har nyligen fått hem delar till vattenkylningen och hade att jag skulle använda mitt EK-Supreme HF Nickel+Acetal block som jag hade liggandes. Detta block är ju använt en gång tidigare så håller på att rengöra den så det är klart men lyckas inte få bort det som är där och är rädd för att den kan vara rost.

För att rengöra har jag fått tips om vinäger och vatten och även lacknafta/thinner. Har bara pröva lacknafta och fick bort lite.

Så, är detta rost?

Detta var tyvärr den bästa bild jag lyckades få med mobilen så ber om ursäkt om det syns dåligt.

Om det nu skulle vara rost, kan man fortfarande använda blocket eller är det bara att köpa ett nytt för att förhindra skada i resterande loop?

Mvh
Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som rost, testa med lite sprit

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ser inte ut som rost, testa med lite sprit

Har redan prövat t-röd utan framgång. :/

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Hedersmedlem

ser ut om som nickelplateringen har släppt lite? annars så kan det vara kvarvarande rester från kylmedlet som sitter fast, pröva med lite sprit och med en gammal tandborste..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

autosol på en trasa och gnugga

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ser ut om som nickelplateringen har släppt lite? annars så kan det vara kvarvarande rester från kylmedlet som sitter fast, pröva med lite sprit och med en gammal tandborste..

Kan det även vara, körde bara med destillerat vatten genom detta block så tror inte det är det som har fastnat. Har redan prövat sprit och tandborste men gav inget. Men om jag fattar det rätt, blocket är i koppar men har nickel utanpå? Isf hade det nog varit ganska logiskt att det har släppt för det är som inga små knölar, det följer som bara ytan.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Ta och testa med ketchup, ska rengöra bra.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Ta och testa med ketchup, ska rengöra bra.

Även prövat det, fick bort det mesta i början men detta sitter rätt bra om det nu inte skulle vara så att nickelplateringen har lossnat som en tidigare hade kommenterat ^^

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Autosol om du nu är så petig.

Jag hade bara kört på.

Det viktiga är ytan mellan flänsarna, det är där värmeöverföringen sker.

Sen hade jag personligen aldrig kört vattenkylning utan någon form av korrosionsskydd i kylvattnet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoubiey:

Kan det även vara, körde bara med destillerat vatten genom detta block så tror inte det är det som har fastnat. Har redan prövat sprit och tandborste men gav inget. Men om jag fattar det rätt, blocket är i koppar men har nickel utanpå? Isf hade det nog varit ganska logiskt att det har släppt för det är som inga små knölar, det följer som bara ytan.

rekommendationerna är som sådana att du bör köra med någon korrisionsskydd som samtidigt tar död på diverse alger som kan växa inuti lopet.

blocket är utav koppar men har en nickelplatering för att skydda kopparn mot att oxidera.

om det nu är så att nickelplateringen har släppt så hör av dig till EK om garanti finnes.
om inte garanti finns och det nu skulle vara nickelplateringen som har släppt så skulle jag rekommendera dig att köpa ett nytt block.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Blocket lär knappast sluta fungera för att det släppt lite nickel.

Visst, kör man med rent vatten så kan det korrodera utan ytbehandlingen, men har man skydd mot det så är det ingen fara.

Körde själv med block i rent koppar många år utan några som helst problem (även alu i loopen, kylare i mässing).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

rekommendationerna är som sådana att du bör köra med någon korrisionsskydd som samtidigt tar död på diverse alger som kan växa inuti lopet.

blocket är utav koppar men har en nickelplatering för att skydda kopparn mot att oxidera.

om det nu är så att nickelplateringen har släppt så hör av dig till EK om garanti finnes.
om inte garanti finns och det nu skulle vara nickelplateringen som har släppt så skulle jag rekommendera dig att köpa ett nytt block.

Ingen aning hur länge garantin är, köpte blocket i augusti 2011 från Coolingstuff. Skulle kunna skriva till EK och se vad dom säger.

Inga pengar för ett nytt block i dagsläget, skulle jag kunna köra med detta tills vidare och då använda EKs vatten, tills jag har skrapat ihop pengar till ett nytt block?

Skrivet av Karaff:

Blocket lär knappast sluta fungera för att det släppt lite nickel.

Visst, kör man med rent vatten så kan det korrodera utan ytbehandlingen, men har man skydd mot det så är det ingen fara.

Körde själv med block i rent koppar många år utan några som helst problem (även alu i loopen, kylare i mässing).

Så jag skulle kunna köra med detta, använda EKs vatten till det (det borde väl ha något sorts skydd, eller?) och sen byta block om det nu skulle behövas?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Blocket lär knappast sluta fungera för att det släppt lite nickel.

Visst, kör man med rent vatten så kan det korrodera utan ytbehandlingen, men har man skydd mot det så är det ingen fara.

Körde själv med block i rent koppar många år utan några som helst problem (även alu i loopen, kylare i mässing).

min rekommendation är baserat på vad jag skulle gjort i en liknande situation. visst du kan köra blocket precis så som det ser ut i dagsläget men det försämrar prestanda, samt jag personligen skulle stört mig på det fast än man inte ser, eller rent av ens behöver den kylprestandan som är gentemot ett nytt block.

men som du skrivit ovan, så går det bra att köra på även fast plateringen har släppt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd

Kan var plasticizer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

min rekommendation är baserat på vad jag skulle gjort i en liknande situation. visst du kan köra blocket precis så som det ser ut i dagsläget men det försämrar prestanda, samt jag personligen skulle stört mig på det fast än man inte ser, eller rent av ens behöver den kylprestandan som är gentemot ett nytt block.

men som du skrivit ovan, så går det bra att köra på även fast plateringen har släppt.

Blocket ligger bara på ett bord i ett annat rum och jag stör mig på det..
Hur mycket kommer det försämra tro? Hade gärna vela trycka in kylningen idag och sedan köpa ett nytt block då man har fått in lite pengar

Skrivet av Mars SSX:

Kan var plasticizer?

Ingen aning vad det betyder, men om jag fatta wikipedia rätt så är det väl mest bara för plast och betong?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Så jag skulle kunna köra med detta, använda EKs vatten till det (det borde väl ha något sorts skydd, eller?) och sen byta block om det nu skulle behövas?

Nu har jag ingen aning om vad "EKs vatten" innebär, men om du är säker på att du har korrosionsskydd i vattnet så går det fint.

Själv körde jag med kylarglykol i mitt vatten när jag pysslade med såndant, innan jag blev medlem här 2003.

Skrivet av To33e:

min rekommendation är baserat på vad jag skulle gjort i en liknande situation. visst du kan köra blocket precis så som det ser ut i dagsläget men det försämrar prestanda, samt jag personligen skulle stört mig på det fast än man inte ser, eller rent av ens behöver den kylprestandan som är gentemot ett nytt block.

men som du skrivit ovan, så går det bra att köra på även fast plateringen har släppt.

Jo, men synd för TS att slänga ut massa pengar om det inte är verkligt nödvändigt.

Sen sitter skadorna på sådana ställen där det knappast påverkar prestandan, det är de tunna flänsarna som spelar störst roll, skadan står för någon %-andel av ytan och koppar överför definitivt värme bra till vatten också. Det är inte ens säkert att det är sämre ö h t.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu har jag ingen aning om vad "EKs vatten" innebär, men om du är säker på att du har korrosionsskydd i vattnet så går det fint.

Själv körde jag med kylarglykol i mitt vatten när jag pysslade med såndant, innan jag blev medlem här 2003.

...

Jo, men synd för TS att slänga ut massa pengar om det inte är verkligt nödvändigt.

Sen sitter skadorna på sådana ställen där det knappast påverkar prestandan, det är de tunna flänsarna som spelar störst roll, skadan står för någon %-andel av ytan och koppar överför definitivt värme bra till vatten också. Det är inte ens säkert att det är sämre ö h t.

Menade detta EK-Ekoolant Clear och enligt EKWB så ska det vara emot alger och korrision så!

Jag gör det simpelt, trycker in allt och ser hur pass varmt det går.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

ja det fungerar säkert bra

jag hade personligen tagit lite motorglykol från garaget /snålänning

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Menade detta EK-Ekoolant Clear och enligt EKWB så ska det vara emot alger och korrision så!

Jag gör det simpelt, trycker in allt och ser hur pass varmt det går.

Blanda lite batterivatten och glykol och spara en slant, finns på biltema eller vilken mack som helst! Glykol skyddar mot korrosion och annat skit i systemet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

ja det fungerar säkert bra

jag hade personligen tagit lite motorglykol från garaget /snålänning

Funkar det med

Skrivet av Bad Habit:

Blanda lite batterivatten och glykol och spara en slant, finns på biltema eller vilken mack som helst! Glykol skyddar mot korrosion och annat skit i systemet.

Då jag redan har detta hemma så känns det rätt så värdelöst just nu men tack för tipset!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet