HJÄLP! Köpråd till Vattenkyld TITAN dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om du inte kan lista ut vilka komponenter du ska köpa själv så tycker jag både ett eller två titankort är helt upp åt väggarna fel kort för dig. Har du gott om pengar så tycker jag du ska köpa ett Nvidia 680 kort eller AMD 7970 kort.

Helt blåst är man väll inte men ska man köpa sig en ny dator och ge sig på vattenkylning är det ju fan så mycket bättre att fråga dem som kan ämnet istället för att faila pga okunskap. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Du kan omöjligt veta vad som är rätt eller fel för mig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sådana här gånger får det inte bli fel ;P
Då sitter man där på vardagsrums golvet med 100 delar utspridda och så saknas en slang anslutning eller nå annat

Jag kommer bli djupt besviken på dig om du inte lägger ut en bygglogg på detta!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Köp inte det dyraste moderkortet, du slänger bara pengar i sjön.

Sen med vattenkylningen så antar jag att du vill ha ett tyst men överklockbart system och det du byggt ihop är för lite för att få båda. Köp ett mera vattenkylningsinriktat chassi som Silverstone TJ07 eller vad du nu vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

bara en fråga jag ägde skälv asus p79 pro kortet varför måste du ha ett delux kort p79 pro kortet presterar förbaskat bra och det kostar 500-790:- mindre? bara undrar faktist hur du tängkt ,vill du bara va värst eller?

edit: satt o kollade på Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock kortet, och trodde det skulle bli bra skildnad. Men om man kör 2 st 660 kort så presterar det nästan lika ,för mindre peng och ja jag vet att detta är oftopic men ville bara säga det

Deluxen har en rad trevliga egenskaper som inbyggt Wlan och Bluetooth 3.0 PRO har bluetooth 2.0 och inget WLAN

Standard utförandet saknar också en del kylflänsar och heatpipes.
Brukar gå rätt varmt när man överklockar, jag vet för jag har ett X58 Deluxe bord nu.
2st 660 presterar lite bättre än ett singel 680 i vissa spel med bra sli profiler. Vilket dem flesta stora titlar har.
Dock är detta väldigt offtopic då varken 660/680 ska användas i det här bygget.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag kommer bli djupt besviken på dig om du inte lägger ut en bygglogg på detta!

Hehe får väll ta och damma av den gamla Nikoon kameran då. haha!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Köp inte det dyraste moderkortet, du slänger bara pengar i sjön.

Sen med vattenkylningen så antar jag att du vill ha ett tyst men överklockbart system och det du byggt ihop är för lite för att få båda. Köp ett mera vattenkylningsinriktat chassi som Silverstone TJ07 eller vad du nu vill ha.

Dyraste är det väll inte. 2 877kr
Radiatorerna i sig är väll inte så stora men dem är gode tjocka ändå. Borde ändå prestera sjukt mycket bättre än på luft.
Nuvarande dator låter nå jävulskt pga dåliga skit fläktar så tror jag kommer bli väldigt nöjd med denna setup då det är ett stort kliv från det jag har nu.
Man brukar väll säga att 1st 120x120 radd per komponent är minimum?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dyraste är det väll inte. 2 877kr
Radiatorerna i sig är väll inte så stora men dem är gode tjocka ändå. Borde ändå prestera sjukt mycket bättre än på luft.
Man brukar väll säga att 1st 120x120 radd per komponent är minimum?

Deluxe kortet är inte så dyrt, jag menade mera att du inte tar något som big bang kortet.

En 120mm radiator är det minsta som rekommenderas med då får du ha fläktarna på höga inställningar och det skulle antagligen begränsa ditt överklockande. Med din budget skulle du få ett bra chassi som du får in dubbelt mer radiatorer än vad du nu har planerat. Skulle du köpa ett större vattenkylningssystem så kan du få ett riktigt tyst och väl kylt system fastän du har höga överklockningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om du inte kan lista ut vilka komponenter du ska köpa själv så tycker jag både ett eller två titankort är helt upp åt väggarna fel kort för dig. Har du gott om pengar så tycker jag du ska köpa ett Nvidia 680 kort eller AMD 7970 kort.

Visste inte att det var olagligt att ha dyra/bra saker om man inte är proffs på ämnet, man lär sig alltid något nytt på internet..

..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Deluxe kortet är inte så dyrt, jag menade mera att du inte tar något som big bang kortet.

En 120mm radiator är det minsta som rekommenderas med då får du ha fläktarna på höga inställningar och det skulle antagligen begränsa ditt överklockande. Med din budget skulle du få ett bra chassi som du får in dubbelt mer radiatorer än vad du nu har planerat. Skulle du köpa ett större vattenkylningssystem så kan du få ett riktigt tyst och väl kylt system fastän du har höga överklockningar.

Jaha nää MSI kortet är fint men det finns en botten i min börs också
Jag är ju så kär i Styker chassit men okej ska kolla ifall ngt annat faller mig i smaken.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

[...]Radiatorer, fläktar, block och brygga har jag valt ut redan.

EK-CoolStream RAD XTX/XT
276x123x47mm i Toppen.
280x130x64mm i Botten.

[...]

Känns som att det är lika bra att göra det rätt från början genom att köpa ett chassi som har ordentligt med utrymme och ett nätagg som orkar med det mesta.[...]

Om du vill ha ett tyst system tror jag att du behöver ett större chassi med plats för fler radiatorer. Jag har radiatoryta motsvarande 5 x 120 med fläktar på 700-800 rpm som kyler en lätt överklockad CPU och en GPU och klarar detta precis med den där marginalen för varma dagar utan att låta speciellt mycket.

Alphacool VPP655T12 är väl samma som Lain D5 som sägs vara ett rätt tyst modell? Eftersom den har ett högt flöde men lågt tryck får inte kretsen bli för restriktiv, för då kommer pumpen börja låta, vilket inte är bra för livslängden. Något du kan ha i bakhuvudet om du vill bygga ut med fler radiatorer.

Lycka till med bygget det ser ut att bli riktigt fett!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du vill ha ett tyst system tror jag att du behöver ett större chassi med plats för fler radiatorer. Jag har radiatoryta motsvarande 5 x 120 med fläktar på 700-800 rpm som kyler en lätt överklockad CPU och en GPU och klarar detta precis med den där marginalen för varma dagar utan att låta speciellt mycket.

Alphacool VPP655T12 är väl samma som Lain D5 som sägs vara ett rätt tyst modell? Eftersom den har ett högt flöde men lågt tryck får inte kretsen bli för restriktiv, för då kommer pumpen börja låta, vilket inte är bra för livslängden. Något du kan ha i bakhuvudet om du vill bygga ut med fler radiatorer.

Lycka till med bygget det ser ut att bli riktigt fett!

Ganska intressant positionering av 2 st 240 radiatorer Kall luft in varm luft ut av samma fläktar.

Källa http://www.hardwarecanucks.com/forum/case-mods-worklog-gallery/58864-hoodeds-cm-storm-stryker-2.html

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ganska intressant positionering av 2 st 240 radiatorer Kall luft in varm luft ut av samma fläktar.

Det där såg riktigt intressant ut... blir nästa sugen på att bygga nytt själv...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det där såg riktigt intressant ut... blir nästa sugen på att bygga nytt själv...

Ja men gör det då
En sista fråga, reservoar har storleken någon betydelse? Haha!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men gör det då
En sista fråga, reservoar har storleken någon betydelse? Haha!

Vi får se... jag är trots allt faktisk nöjd med det jag har idag så jag behöver mer motivation än så

Angående reservoar så är det inte ens nödvändigt med en men det underlättar när du ska fylla på med vatten.
Visst har storleken betydelse men ingen avgörande eller på det sätt som du kanske förväntar dig. Ju större reservoar desto längre intervaller mellan påfyllningarna samt att det tar längre tid för vattnet att bli varmt - men det kyler inte. Av nämnda anledning finns (fanns?) det att köpa passiv reservoar från Zalman i aluminium med fenor för bättre värmeavledningsförmåga, något som populära plastreservoarerna inte har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men gör det då
En sista fråga, reservoar har storleken någon betydelse? Haha!

Spelar ingen roll, jag brukar ta största storlek som passar in. Ser bättre ut!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kolla in denna reservoar istället.

http://coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal med pump http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top den borde räcka att driva ditt system utan problem.

reservoaren är samma som du har men en modell som kan ha pumpen i botten.

* edit ta några extra 45 och 90 graders kopplingar... lita på mig det kan behövas speciellt som ek blocken har vatten in och ut på nedsidan av kortet och böja slang är inte så kul. jag byggde klart min och gjorde om ett par gånger. kan ses här http://www.sweclockers.com/galleri/10673-projekt-hestia

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Nu när du satsar riktigt mycket pengar får du inte glömma ett ljudkort!

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Kolla in denna reservoar istället.

http://coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal med pump http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top den borde räcka att driva ditt system utan problem.

reservoaren är samma som du har men en modell som kan ha pumpen i botten.

* edit ta några extra 45 och 90 graders kopplingar... lita på mig det kan behövas speciellt som ek blocken har vatten in och ut på nedsidan av kortet och böja slang är inte så kul. jag byggde klart min och gjorde om ett par gånger. kan ses här http://www.sweclockers.com/galleri/10673-projekt-hestia

Det är samma pump. Fick det till 12 anslutningar totalt. Så tog 5st av 45' och 5st av 90' kopplingar. Borde räcka.
Klev upp ett steg rejält i chassi. När jag såg Linus Unboxing av NZXT Phantom 820 så var valet inte svårt.

Bytte ut radiatorerna mot dessa nu när det ryms mer.
1st 360 64mm Taket
1st 280 55mm Botten framför PSU
1st 240 47mm Bak panelen

5st be quiet! ShadowWings 120mm PWM
2st be quiet! ShadowWings 140mm PWM

Se Unboxningen av NZXT Phantom 820
http://www.youtube.com/watch?v=k7hiVxJE42c

http://www.youtube.com/watch?v=katj8M6eHCk

Har inge märkvärdiga högtalare så ljudkort blire inge av!
Tror inte det kommer förändras så mycket mer i Inköpslistan nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3090288/titanbygget

Väntar på offert från Inet då datorn ska köpas via företag. En viss % på summan borde man få när man handlar så mycket.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Alphacool VPP655 är super i mitt tycke, kraftig och tyst, har själv silikonat fast den i botten i chassit. Valfri top till

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

Alphacool VPP655 är super i mitt tycke, kraftig och tyst, har själv silikonat fast den i botten i chassit. Valfri top till

Bra å veta att många tycker om den!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ganska intressant positionering av 2 st 240 radiatorer Kall luft in varm luft ut av samma fläktar.
http://hooded.net/imgs/Stryker/3-front-rad-1.jpg

Källa http://www.hardwarecanucks.com/forum/case-mods-worklog-gallery/58864-hoodeds-cm-storm-stryker-2.html

Har fått för mig att maritin har totalt såga den typen av radiatorlösning.

"couldn’t believe that the sandwiches performed worse than the solo rad, initially. I retested everything and got identical results, though"

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Kanske det nu inte är en sandwich lösning som du länkade till, men det ser ut som sådan iaf med [radiator][<--fläkt][radiator]

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tycker inte om Corsair/FractialDesign utseende mässigt, fykantingt
Insidan är kunglig men utsidan räknas också.

Den dagen någon designar ett chassi med en Audi's linjer så handlar jag

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har fått för mig att maritin har totalt såga den typen av radiatorlösning.

"couldn’t believe that the sandwiches performed worse than the solo rad, initially. I retested everything and got identical results, though"

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Kanske det nu inte är en sandwich lösning som du länkade till, men det ser ut som sådan iaf med [radiator][<--fläkt][radiator]

Mycket möjligt. Svårt för fläkten att andas och den andra radiatorn får varmluft på sig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tycker inte om Corsair/FractialDesign utseende mässigt, fykantingt
Insidan är kunglig men utsidan räknas också.

Den dagen någon designar ett chassi med en Audi's linjer så handlar jag

Har du kollat på Silverstones TJ07, mindre fyrkantig med en mycket vackert front. TJ07 är även helt gjord i aluminium och borstat aluminium till det yttre jämfört med någon plastig cooler master. Finns även nyare TJ11 som är aningen dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Har du kollat på Silverstones TJ07, mindre fyrkantig med en mycket vackert front. TJ07 är även helt gjord i aluminium och borstat aluminium till det yttre jämfört med någon plastig cooler master. Finns även nyare TJ11 som är aningen dyrare.

Min börs har också en botten Men chassit är nog bara för den mest kräsna Entusiasten, TJ11 .

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Min börs har också en botten Men chassit är nog bara för den mest kräsna Entusiasten, TJ11 .

Skulle själv inte heller köpa TJ11 men letar som best efter ett TJ07 för ett vettigt pris. Man ser inte på bilden hur chassina ser ut och känns på riktigt, därför försöker jag hålla mig borta från flashiga och plastiga chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det är samma pump. Fick det till 12 anslutningar totalt. Så tog 5st av 45' och 5st av 90' kopplingar. Borde räcka.
Klev upp ett steg rejält i chassi. När jag såg Linus Unboxing av NZXT Phantom 820 så var valet inte svårt.

Bytte ut radiatorerna mot dessa nu när det ryms mer.
1st 360 64mm Taket
1st 280 55mm Botten framför PSU
1st 240 47mm Bak panelen

5st be quiet! ShadowWings 120mm PWM
2st be quiet! ShadowWings 140mm PWM

Se Unboxningen av NZXT Phantom 820
http://www.youtube.com/watch?v=k7hiVxJE42c

http://www.youtube.com/watch?v=katj8M6eHCk

Har inge märkvärdiga högtalare så ljudkort blire inge av!
Tror inte det kommer förändras så mycket mer i Inköpslistan nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3090288/titanbygget

Väntar på offert från Inet då datorn ska köpas via företag. En viss % på summan borde man få när man handlar så mycket.

Kommer du köra med 3 radiatorer kanske du kommer behöva ha 2 pumpar..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Tycker du ska byta till D5 single edition med top från EK istället, kostar 40kr mer och mycket bättre prestanda. I sånna fall behöver du 2 mer anslutningar för 100kr också! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3092994/titanrig

Skrivet av Akarr:

Kommer du köra med 3 radiatorer kanske du kommer behöva ha 2 pumpar..

Nej, du behöver verkligen inte 2st D5 pumpar för att driva ett system med 3 block samt 3 radiatorer. Vart har du fått det ifrån, erfarenhet?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

När man köper en dator för 40k~ så tycker jag personligen att ett chassi för 1,3k är i billigaste laget. Köp någon caselabs istället för att kompromissa om kvaliteén!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.