Microsoft släpper på tyglarna för Adobe Flash i IE10 och Modern UI

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper på tyglarna för Adobe Flash i IE10 och Modern UI

Stödet för Adobe Flash har hittills varit begränsat i Modern UI-versionen av Internet Explorer 10 för Windows 8. Nu meddelar Microsoft att de lyfter på restriktionerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så snällt av Microsoft att de låter sina kunder se flash på vilka sidor de önskar.

Som jag sa i en annan tråd.. Det är ren BS att det skulle ha att göra med att folk nu lyssnar på Microsoft. De har fått gnäll och skäll och viker sig helt enkelt.

Och även om det var sant, dvs att tillräckligt många nu lyssnar och följer deras "touch first"-riktlinjer så gör det ju bara nytta för nuvarande webplatser, och i så fall har Microsoft missat att det liksom kommer nya webplatser ibland, som kanske då inte följer deras riktlinjer, så det saller på sin egen orimlighet.

Surface hade ju dessutom bara 0.1% användarprocent i Februari, men det är kanske cyniskt att tro att webutvecklare inte är så pigga på att stå på händer och göra som Microsoft ber dem för att tillfredställa 0.1% av användarna? Jisses.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag få igång Spotify Web klienten

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de löser detta med en inställning så de som vill fortfarande kan slå av skräpet. Klarar mig perfekt utan flash då YouTube-appen numera visar det mesta.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

Dö Flash, dö!

Webben måste vara öppen och anammma öppnar tekniker som HTML5!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Så snällt av Microsoft att de låter sina kunder se flash på vilka sidor de önskar.

Som jag sa i en annan tråd.. Det är ren BS att det skulle ha att göra med att folk nu lyssnar på Microsoft. De har fått gnäll och skäll och viker sig helt enkelt.

Och även om det var sant, dvs att tillräckligt många nu lyssnar och följer deras "touch first"-riktlinjer så gör det ju bara nytta för nuvarande webplatser, och i så fall har Microsoft missat att det liksom kommer nya webplatser ibland, som kanske då inte följer deras riktlinjer, så det saller på sin egen orimlighet.

Surface hade ju dessutom bara 0.1% användarprocent i Februari, men det är kanske cyniskt att tro att webutvecklare inte är så pigga på att stå på händer och göra som Microsoft ber dem för att tillfredställa 0.1% av användarna? Jisses.

Fast på ett sätt kan jag förstå dem. Det finns få saker som gör mig så irriterad som sidor med flash som helt enkelt inte fungerar på telefoner. Klassikern är en popup som öppnas när man går in på sidan och som inte går att stänga. Dustin var så ett tag där man skulle välja företag eller privat när man gick in på sidan. Den gick inte att komma förbi så hela sidan blev oanvändbar på mobilen. Dyker upp fler exempel lite här och där och om någon större aktör går ut och sparkar på dem kanske de skyndar sig att ge oss material som faktiskt är kompatibelt med pekskärmar också. Så svårt kan det inte vara att göra så att något så enkelt som en stäng-knapp faktiskt fungerar på den nedbantade versionen av flash som körs på mobila enheter faktiskt fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på ett sätt kan jag förstå dem. Det finns få saker som gör mig så irriterad som sidor med flash som helt enkelt inte fungerar på telefoner. Klassikern är en popup som öppnas när man går in på sidan och som inte går att stänga. Dustin var så ett tag där man skulle välja företag eller privat när man gick in på sidan. Den gick inte att komma förbi så hela sidan blev oanvändbar på mobilen. Dyker upp fler exempel lite här och där och om någon större aktör går ut och sparkar på dem kanske de skyndar sig att ge oss material som faktiskt är kompatibelt med pekskärmar också. Så svårt kan det inte vara att göra så att något så enkelt som en stäng-knapp faktiskt fungerar på den nedbantade versionen av flash som körs på mobila enheter faktiskt fungerar.

Nej, visst. Men idiotin ligger inte i vitlistan i sig, utan att den inte gått att stänga av utan krux. Vill man låta Microsoft välja vilka sidor som får ha flash påslaget är väl det OK, men att inte låta användaren välja själv på ett smidigt sätt är bara drygt.

"Microsoft rekomenderar inte att flash på den här sidan körs då den i vårt tycke är dåligt optimerad för touch. Vill du köra flash i alla fall? JA/NEJ (kom ihåg mitt val)"

^Känns inte jättebesvärligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Nej, visst. Men idiotin ligger inte i vitlistan i sig, utan att den inte gått att stänga av utan krux. Vill man låta Microsoft välja vilka sidor som får ha flash påslaget är väl det OK, men att inte låta användaren välja själv på ett smidigt sätt är bara drygt.

"Microsoft rekomenderar inte att flash på den här sidan körs då den i vårt tycke är dåligt optimerad för touch. Vill du köra flash i alla fall? JA/NEJ (kom ihåg mitt val)"

^Känns inte jättebesvärligt.

Det har du rätt i. Tycker mest det var trevligt att någon såg till att sparka på lata webutvecklare. Nu saknas det bara att någon tar fram ett knogjärn för de idioter som tycker att en dålig app är ett smidigare alternativ till en fungerande mobilsida (jag tittar på dig igen Dustin).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har du rätt i. Tycker mest det var trevligt att någon såg till att sparka på lata webutvecklare. Nu saknas det bara att någon tar fram ett knogjärn för de idioter som tycker att en dålig app är ett smidigare alternativ till en fungerande mobilsida (jag tittar på dig igen Dustin).

Flash i allmänhet, oavsett om det är optimerat för touch eller ej, är ju ett otyg, så om man vill sparka på webbutvecklare ska man inte stödja flash alls. I dagsläget är det dock för många sidor som har det och det skulle bli mer liv än vad de kan hantera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är sunt att helt avstå Adobe Flash.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Flash i allmänhet, oavsett om det är optimerat för touch eller ej, är ju ett otyg, så om man vill sparka på webbutvecklare ska man inte stödja flash alls. I dagsläget är det dock för många sidor som har det och det skulle bli mer liv än vad de kan hantera.

Fast alternativen är ju inte helt otimala än heller. HTML5 som lyfts fram som det bästa sedan skivat bröd och majonäs på tub har ju också sina brister. Ett lysande exempel är ju Sweclockers. Det gick ju inte ens att spela upp en ljudfil i HTML5. Rent generellt verkar det vara lite för mycket bråk om format och stödet är inte så utbyggt som man kunde hoppas. Att det kommer ta över mycket från Flash tvivlar jag inte på men vi är bevisligen inte där en när något så simpelt som en mp3-fil är för svårt att få att fungera på alla tre stora webläsare samtidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast alternativen är ju inte helt otimala än heller. HTML5 som lyfts fram som det bästa sedan skivat bröd och majonäs på tub har ju också sina brister. Ett lysande exempel är ju Sweclockers. Det gick ju inte ens att spela upp en ljudfil i HTML5. Rent generellt verkar det vara lite för mycket bråk om format och stödet är inte så utbyggt som man kunde hoppas. Att det kommer ta över mycket från Flash tvivlar jag inte på men vi är bevisligen inte där en när något så simpelt som en mp3-fil är för svårt att få att fungera på alla tre stora webläsare samtidigt.

Ja, det är onekligen en bit kvar innan man kan få en problemfri upplevelse med någon av alternativen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skönt.
Avstår vanligtvis alltid från Metro IE10 eftersom den t ex inte fixar FZ.se:s videos.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det var bra. Däremot tycker jag att man kunde gjort detta för längesen. Det märks verkligen att senaste Windows har blivit mycket mer låst mot tidigare Windows 7. Inte bra tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag FlashBlock i Firefox. Nuff said.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta var svårt att ta ställning till.
På ena sidan tycker jag att Flash till större delen används för att störa en på webbsidor.
Men å andra sidan, så tycker jag att en webbläsare inte ska begränsas, bara för att företaget som skapat den inte tycker om dess innehåll (aka. fritt internet).

För mig, som sitter i Chrome, så har jag istället stängt av plugin program, så som Flash/Silverlight och i vissa fall JavaScript, av anledningen för att webbsidor missbrukar dessa, dvs. störande spammande reklam som både irriterar en och drar mycket resurser för att fungera (ingen tycker om stora blinkande saker som nästan ger en ett epelepsianfall). Samma lösning i Firefox tidigare.
Sweclockers är en av få sidor som jag faktiskt tillåter Flash, Silverlight och JavaScript att köra fullt ut, bara för de inte spammar sönder med reklam som slöar ned hela datorn.

Bra av M$ för att försöka begränsa. Men samtidigt dåligt av M$ att begränsa.
I drömmarnas värld, så skulle jag vilja se att nästa generation av webbläsare hjälper användarna med att begränsa Flash, Silverlight, JavaScript, jobbiga popupfönstert (och epelepsiskapande reklam/annan sk*t) från att missbrukas. Samt även att webbutvecklare slutar använda onödigt störande och processkrävande reklam på sina sidor.

Men tills webbutvecklare slutar förstöra webbsidor med epelepsiskapande, processkrävande och onödigt spammande/blinkande/popup reklam, så kommer jag hålla Flash, Silverlight, JavaScript avstängt som standard.
Jag för en kommer aldrig gå med på att missbruka webbsidor på detta sättet. Och jag tackar Sweclockers för att ni inte missbrukat detta. Det är bra med reklam, så länge det inte förstör hela ens surfande på sidan.

Permalänk
Avstängd

Flash har alltid lidit av dålig prestanda och säkerhetsproblem. Till slut gav Adobe upp och gav sin källkod till Microsoft så att de kunde bygga in det i IE10. Vi närmar oss en plugin-fri webb och jag kan inte göra annat än att applådera Steve Jobs beslut att vägra ha något med Flash att göra.

BTW, någon som kan kolla om Sweclockers flashfilmer fungear med pekvarianten av IE10 efter uppdateringarna? Det gjorde de inte tidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Gött. Kan man i framtiden ser filmklipp på SWEC i MUL Explorer 10. Helt klart är IE 10 endawebbläsaren som tapp - zoomar riktigt på W8.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på ett sätt kan jag förstå dem. Det finns få saker som gör mig så irriterad som sidor med flash som helt enkelt inte fungerar på telefoner. Klassikern är en popup som öppnas när man går in på sidan och som inte går att stänga. Dustin var så ett tag där man skulle välja företag eller privat när man gick in på sidan. Den gick inte att komma förbi så hela sidan blev oanvändbar på mobilen. Dyker upp fler exempel lite här och där och om någon större aktör går ut och sparkar på dem kanske de skyndar sig att ge oss material som faktiskt är kompatibelt med pekskärmar också. Så svårt kan det inte vara att göra så att något så enkelt som en stäng-knapp faktiskt fungerar på den nedbantade versionen av flash som körs på mobila enheter faktiskt fungerar.

Det spelar egentligen ingen roll, att Microsoft tycker sig ha mandat att välja vad du vill titta på eller ej är åt h*lvete oavsett. Den enda riktiga lösningen vore att i så fall ge användaren ett val att avaktivera flash-komponenter på den sidan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Det spelar egentligen ingen roll, att Microsoft tycker sig ha mandat att välja vad du vill titta på eller ej är åt h*lvete oavsett. Den enda riktiga lösningen vore att i så fall ge användaren ett val att avaktivera flash-komponenter på den sidan.

Du ska inte behöva avaktivera flash, det sker automatiskt och de flesta sidor (alla?) klarar av att visas även om flash inte stöds i klienten. Viss funktionalitet kan förstås saknas.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Var ju iofs inte så svårt att fixa så man kunde se vilka flashsidor man ville iofs. Men detta gör det ju klart lättare.

Jag älskar flash. Tycker alltid det har varit riktigt riktigt grymt. DOCK så hatar jag websidor med flashreklam. Det däremot är något av det värsta som finns. Speciellt om dom har slängt in en ljudfil eller liknande. Det är reklamen som till stor del har förstört flashryktet. fyfan

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk

Det går alltså inte att välja någon annan webbläsare? Måste ju vara begränsat, annars är det väl ingen som använder IE?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det var bra. Däremot tycker jag att man kunde gjort detta för längesen. Det märks verkligen att senaste Windows har blivit mycket mer låst mot tidigare Windows 7. Inte bra tycker jag.

På vilket sätt märks det? Om man kör pro-versionen alltså, RT som bara är för mobila enheter är ju inte värd att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Det går alltså inte att välja någon annan webbläsare? Måste ju vara begränsat, annars är det väl ingen som använder IE?

Man kan använda vilken webläsare man vill, och i desktop är allt som vanligt. Det som hände(r) i IE10 i MUI var att vissa sidor såsom sweclockers forum behandlades som att flash inte finns installerat. Man kunde alltså surfa som vanligt men fick länkas till youtube och spela upp klippet där om någon postade det i en tråd.

Riktigt skönt att dom tar bort denna begränsning för IE10 funkar väldigt bra på min platta för touch, mycket bättre än chrome i android, men detta har varit lite meckigt då man ibland får gå till desktop och kolla på något i vanliga IE10 bara för att microsoft inte har whitelist:at sidan.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast alternativen är ju inte helt otimala än heller. HTML5 som lyfts fram som det bästa sedan skivat bröd och majonäs på tub har ju också sina brister. Ett lysande exempel är ju Sweclockers. Det gick ju inte ens att spela upp en ljudfil i HTML5. Rent generellt verkar det vara lite för mycket bråk om format och stödet är inte så utbyggt som man kunde hoppas. Att det kommer ta över mycket från Flash tvivlar jag inte på men vi är bevisligen inte där en när något så simpelt som en mp3-fil är för svårt att få att fungera på alla tre stora webläsare samtidigt.

Lås in utvecklingscheferna för IE, Firefox, Chrome och Safari i ett rum och låt dem inte komma ut förrän de är överens kring diverse standarder som har med vår webb att göra :).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lurcazzus:

Lås in utvecklingscheferna för IE, Firefox, Chrome och Safari i ett rum och låt dem inte komma ut förrän de är överens kring diverse standarder som har med vår webb att göra :).

Det hade varit väldigt trevligt. Borde nog slänga in några från W3C och WHATWG också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24