Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk

Testade utan Inteno switchen och digital-tv genom Telia funkade utan. Underbart.

Dock tror jag port 4 är förstörd för oss.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Borat:

Jag undrar faktiskt samma sak.
Samms situation fast jag försöker göra det med en Asus RT-N66U och Netgear GS105E.

Jag vill sätta Asus routern först efter inkommande så allt hamnar bakom samma NAT, sedan låta en av portarna på routen splittas i vardagsrummet, där jag både vill ha IPTV samt internet.

Typ så här
http://i.imgur.com/MxhKIWS.png?1

Jag tänker göra så som jag tror att du tänker dig, men som jag fattar det kan du inte få ut två vlan på en port. Jag kommer därför att dra två kablar till en 24p övervakningsbar switch som jag har. Den ena med tv och den andra med internet. På en av portarna på switchen kommer jag att lägga ut båda vlanen för att kunna dra en kabel till tv'n där jag redan har en gs105'a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tänker göra så som jag tror att du tänker dig, men som jag fattar det kan du inte få ut två vlan på en port. Jag kommer därför att dra två kablar till en 24p övervakningsbar switch som jag har. Den ena med tv och den andra med internet. På en av portarna på switchen kommer jag att lägga ut båda vlanen för att kunna dra en kabel till tv'n där jag redan har en gs105'a.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är rädd för det, känns dock som en fullösning med två switchar och en router.
Man skulle haft en ruter med ordentligt 802.1q stöd antar jag.
Alternativt är att köra ut port4 på Asusen med IPTV vlan och ut till en powerline adapter.
Sen en av portarna till en GS105e eller dylikt i vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av Borat:

Jag är rädd för det, känns dock som en fullösning med två switchar och en router.
Man skulle haft en ruter med ordentligt 802.1q stöd antar jag.
Alternativt är att köra ut port4 på Asusen med IPTV vlan och ut till en powerline adapter.
Sen en av portarna till en GS105e eller dylikt i vardagsrummet.

Smart.. En sån här typ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1341462

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jepp precis

Permalänk
Skrivet av Borat:

Jepp precis

Då blir det att beställa en sådan ikväll! Tack

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Om jag har ett bryggat modem måste jag dra 2 sladdar från modemet till routern då? (ett för internet och ett för Tv)
Om jag vill ha en port från routern som går till ett annat hus som ska ha både Tv och internet kan jag då sätta en switch där som switchar vid?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Skrivet av xobust:

Om jag har ett bryggat modem måste jag dra 2 sladdar från modemet till routern då? (ett för internet och ett för Tv)
Om jag vill ha en port från routern som går till ett annat hus som ska ha både Tv och internet kan jag då sätta en switch där som switchar vid?

Är det en Inteno switch? Isf nej.

Nej kollar du våra poster längre upp blir isf port4 upptagen och funkar bara för iptv inte vanligt internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är det en Inteno switch? Isf nej.

Nej kollar du våra poster längre upp blir isf port4 upptagen och funkar bara för iptv inte vanligt internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är Thomson gateway(tg789vn).

Så det går inte att välja Vid längre ner på en switch efter routern okej.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Borat:

Jag är rädd för det, känns dock som en fullösning med två switchar och en router.
Man skulle haft en ruter med ordentligt 802.1q stöd antar jag.
Alternativt är att köra ut port4 på Asusen med IPTV vlan och ut till en powerline adapter.
Sen en av portarna till en GS105e eller dylikt i vardagsrummet.

Eftersom jag bara har en kabel till TV-bänken så hade jag nog behövt en VLAN switch där i alla fall. Och den andra switchen behöver jag för att jag behöver fler portar än fyra totalt.

En enklare lösning skulle vara om man kunde kopiera Telias system där routern har två externa IP'n, ett för Internet och ett för TV'n och gör dessa tillgängliga på ett internt nät. Blir inte klok på om tex DD-WRT stödjer det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom jag bara har en kabel till TV-bänken så hade jag nog behövt en VLAN switch där i alla fall. Och den andra switchen behöver jag för att jag behöver fler portar än fyra totalt.

En enklare lösning skulle vara om man kunde kopiera Telias system där routern har två externa IP'n, ett för Internet och ett för TV'n och gör dessa tillgängliga på ett internt nät. Blir inte klok på om tex DD-WRT stödjer det.

Får du rätt på det så får du gärna berätta hur du gjorde.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått Telias app Zappa att fungera? Har fått igång digital-TVn via en Asus AC68U, men Zappa-appen hittar inte boxen.
Använder för övrigt den nyaste boxen från Telia, Motorola VIP 1003.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Är det någon som fått Telias app Zappa att fungera? Har fått igång digital-TVn via en Asus AC68U, men Zappa-appen hittar inte boxen.
Använder för övrigt den nyaste boxen från Telia, Motorola VIP 1003.

Kommer tyvärr inte gå då IPTVn inte är med i din IPrange

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Kommer tyvärr inte gå då IPTVn inte är med i din IPrange

Skickades från m.sweclockers.com

Vore dock oerhört trevligt om någon kunde lösa just det problemet. Så att man även kunde få Samsung/ Telia appen att funka med ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnn100:

Vore dock oerhört trevligt om någon kunde lösa just det problemet. Så att man även kunde få Samsung/ Telia appen att funka med ASUS.

Jag skapade en tråd i Asus del av forumet, det går ju alltid att hoppas på att de har möjlighet att lösa problemet: http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1306191-asus-routra...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag skapade en tråd i Asus del av forumet, det går ju alltid att hoppas på att de har möjlighet att lösa problemet: http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1306191-asus-routra...

Strålade! Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Fungerar appen för att spela in via android genom asus routern ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HBcore:

Kommer tyvärr inte gå då IPTVn inte är med i din IPrange

Skickades från m.sweclockers.com

Går det inte att lägga in statisk routing ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härligt att det går att lösa! Jag ska testa snarast.

En undran dock. Min router, Asus RT-AC68U, stödjer multicast över wifi. Betyder det att jag kan skippa alla kablar och bara ha en accesspunkt + switch i tv-bänken?

Dvs medieomvandlare -> Asus -> wireless -> (tex) Asus EA-N66 -> Netgear GS105E -> PS3, DigitalTV-box, osv

Eller trollar accesspunkten EA-N66 bort VLAN-taggningen på nåt vis?

Ett alternativ skulle kanske vara att köra via elnätet från medieomvandlaren till tv-bänken och ställa Asus-routern där. Kommer alla VLAN-taggar med då?

Edit: Nja, jag vill förresten inte ha routern i tv-bänken, jag har lite NAS och annat som jag gärna vill gömma undan nära routern. Och så stor är inte tv-bänken

Permalänk
Medlem

Hm en märklig grej i min RT-AC68U ... innan jag ändrade IPTV-inställningarna kunde jag välja mellan fyra kategorier i Traffic Monitor-fliken, det var uppdelat på 2.4GHz/5GHz osv. Efter att jag sparat med IPTV-inställningar enligt första inlägget har jag inga flikar och Traffic Monitor verkar inte funka?
Hur ser det ut för er andra?

Permalänk
Medlem

Har alla fått detta att lira med "3.0.0.4.374_5517" ? Har själv installaretat den uppdateringen och även testat med den senaste som kom ut häromdagen, ingen utav dom fungerar.

Har telia adsl30, TG799V2 smart modem som är bryggad, port 3 > Asus RT-N66U port 4 > Telia boxer och allt är inställt efter vad ni som fått det att fungera har postat. Har även testat taggat och otaggat, VID 845 och VID 243 och inställningarna nedanför som både inaktiva och aktiva.

Internet fungerar hela tiden men på tv'n säger den bara att telia iptv ej får någon ipadress, kontrollera kablage samt gör omstart. Har gjort omstart osv men inget verkar funka.

Kör ni med Asus brandväggen aktiverad?

Väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Kör ni med Asus brandväggen aktiverad?

Nej.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Går det förresten att koppla in en IP-telefon till Asusen (jag har beställt telefoni över fibern också) eller hur kopplar man in telefon utan att använda Telia Smart?

IPTV fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Har fått problem.
Har en Asus RT-N65U med senaste mjukvaran.
Får iptv och fungera med 845 på port 4 men inget internet.
Har även testat 243 men då fungerar inget.
Allt är inställt enligt guide.

Felmeddelandet när jag försöker öppna en webplats
https://www.dropbox.com/s/p2s7poxpxy6fypz/Screenshot_2014-07-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar, funkar klockrent på min RT-N56U. Förhoppningsvis slipper jag starta om den 10 gånger i veckan som med thomson routen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

TV och Internet i samma kabel?

Har fått Telia IPTV att fungera på AC68U enligt tipsen i denna tråd. Men precis som andra får jag då bara IPTV och inte internet i samma uttag. Jag har en router i vardagsrummet där en del andra saker är inkopplade, som NAS, WLAN AP etc.

Finns det verkligen inget sätt att lösa detta på genom att använda befinlig (1) kabel förutom att antingen
1) Använda elnätet
2) Dra en ytterligare parallell kabel genom hela huset

Känns rätt dumt, men det verkar så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CalleG:

Går det förresten att koppla in en IP-telefon till Asusen (jag har beställt telefoni över fibern också) eller hur kopplar man in telefon utan att använda Telia Smart?

IPTV fungerar utmärkt!

Be Telia om en Tilgin adapter så kommer det att funka utan Smart. Du kopplar bara in den på ditt nätverk.

Skrivet av Sppoon:

Har fått Telia IPTV att fungera på AC68U enligt tipsen i denna tråd. Men precis som andra får jag då bara IPTV och inte internet i samma uttag. Jag har en router i vardagsrummet där en del andra saker är inkopplade, som NAS, WLAN AP etc.

Finns det verkligen inget sätt att lösa detta på genom att använda befinlig (1) kabel förutom att antingen
1) Använda elnätet
2) Dra en ytterligare parallell kabel genom hela huset

Känns rätt dumt, men det verkar så

Jag har beskrivit en lösning ovan där du kan använda en kabel om du har två switchar som klarar VLAN.

Efter sommaren har jag för avsikt att prova en annan lösning på detta. Jag tror att man ska kunna konfigurera DD-WRT till att göra samma sak som Smarten gör. Jag har samlat på mig lite olika trådar som besrkriver lösningar på de olika delproblemen. Vi får se om det räcker ända fram.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Be Telia om en Tilgin adapter så kommer det att funka utan Smart. Du kopplar bara in den på ditt nätverk.

Jag har beskrivit en lösning ovan där du kan använda en kabel om du har två switchar som klarar VLAN.

Efter sommaren har jag för avsikt att prova en annan lösning på detta. Jag tror att man ska kunna konfigurera DD-WRT till att göra samma sak som Smarten gör. Jag har samlat på mig lite olika trådar som besrkriver lösningar på de olika delproblemen. Vi får se om det räcker ända fram.

I din lösning som du har beskrivit ovan,
HUr är utrustningen kopplade?

Inteno -> Router (Asus) -> Port4 -> Switchen (Netgear) -> IPTV boxen?

Har nämgligen 2 iptv boxar, en på undervåningen och en på övervåningen med andra enheter och försöker att lista hur man ska koppla de utan smart gateway.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Får inte mitt att fungera hur jag än gör känns det som.
Ingen som har lust att hjälpa?
Får endast tv men ej internet. Testat enligt alla guider ovan.
Har en Asus RT-N65U som jag testat med olika stock firmware. Verkar inte finnas så mycket custom till den.

845 får jag tv men ej internet.
243 går jag inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Får inte mitt att fungera hur jag än gör känns det som.
Ingen som har lust att hjälpa?
Får endast tv men ej internet. Testat enligt alla guider ovan.
Har en Asus RT-N65U som jag testat med olika stock firmware. Verkar inte finnas så mycket custom till den.

845 får jag tv men ej internet.
243 går jag inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Jag får ingen tv på 243. På 845 så har tv boxen kontakt med telia iptv server men ingen bild eller tv guide.
Jag förlora inte iaf internet anslutning på någon av vlans.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?