Problem med Corsair H70 som kyler dåligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Problem med Corsair H70 som kyler dåligt

Halloj!
Jag köpte nyligen ett nytt moderkort (Gigabyte X79-UD3) samt ny processor (Intel i7 3930K) och installerade dem tidigare i veckan. På min gamla CPU körde jag en Corsair H70 som jag återanvänder och monterade fast på de nya komponenterna. Tidigare fick jag förvånansvärt höga temperaturer, men jag avfärdade det med motiveringen att jag endast körde en fläkt och hade ett dåligt ventilerat chassi. Nu kör jag dock med båda fläktarna och bättre ventilation men märker av kraftigt försämrad kylningsförmåga. Under idle ligger processorn på 40-45 grader och bara efter 5-10 minuter i Mechwarrior Online går temperaturen upp mot 80 grader! Dags att köpa ny CPU kylare eller har jag missat någonting viktigt?

Snabb info om hur jag kopplat allt:

- Båda fläktarna blåser ut från chassits baksida.
- Pumpen är kopplad till cpu_fan och fläktarna är kopplade till sys_fan1
- 2 Fläktar drar in luft från chassits front, dessa kopplade till sys_fan2 och sys_fan3
- Jag torkade bort all gammal kylpasta från pumpen och strök på ett tunt lager med ny kylpasta innan jag installerade den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

testat fläkten på max ? kolla så du inte har lagt ditt för mycket kylpasta ? kolla så inte har lagt ditt för lite ? har du någon oc ? hur har du det med övriga fläktar i chassit ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Testa även med 1 fläkt etc. Jag skulle nog montera om hela kylaren istället

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tungelsta
Registrerad
Okt 2004

montera fläktarna så dom suger in kall luft utifrån istället., sen gärna ett utsug i toppen av chassit (varm luft stiger)
Sen ska väl fläktarna kopplas in via pumpen, eller?

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Bytat kylpasta? Kopplat in pump etc korrekt?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av prOZac:

montera fläktarna så dom suger in kall luft utifrån istället., sen gärna ett utsug i toppen av chassit (varm luft stiger)
Sen ska väl fläktarna kopplas in via pumpen, eller?

Helt korrekt, sen är jag inte säker på h70 men på h80i så kopplas fläktarna till själva pumpen via en Y-kabel
Titta på denna video http://www.youtube.com/watch?v=az6-wTeQ8Yo

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Berjj:

Halloj!
Jag köpte nyligen ett nytt moderkort (Gigabyte X79-UD3) samt ny processor (Intel i7 3930K) och installerade dem tidigare i veckan. På min gamla CPU körde jag en Corsair H70 som jag återanvänder och monterade fast på de nya komponenterna. Tidigare fick jag förvånansvärt höga temperaturer, men jag avfärdade det med motiveringen att jag endast körde en fläkt och hade ett dåligt ventilerat chassi. Nu kör jag dock med båda fläktarna och bättre ventilation men märker av kraftigt försämrad kylningsförmåga. Under idle ligger processorn på 40-45 grader och bara efter 5-10 minuter i Mechwarrior Online går temperaturen upp mot 80 grader! Dags att köpa ny CPU kylare eller har jag missat någonting viktigt?

Snabb info om hur jag kopplat allt:

- Båda fläktarna blåser ut från chassits baksida.
- Pumpen är kopplad till cpu_fan och fläktarna är kopplade till sys_fan1
- 2 Fläktar drar in luft från chassits front, dessa kopplade till sys_fan2 och sys_fan3
- Jag torkade bort all gammal kylpasta från pumpen och strök på ett tunt lager med ny kylpasta innan jag installerade den.

Kolla så att pumpen funkar, min dog efter två dagar. Bara att skicka till Corsair och få en ny.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Om pumpen är trasig får man inte såpass låg temp, den går upp till 100c sen stängs datorn av, hände med min gamla H60.

80c är för högt för en H70, jag använder en själv till min i7 3770k, jag maxar runt 60c när min pump får 12v.
Får pumpen 12v? sänker du spänningen till cpu_fan i bios höjs tempen ordentligt, se till att den är maxad, jag hade min på 60% och tempen steg till 80c.

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Jag har undersökt saken en del och kommit fram till att jag har en äldre variant av H70 som saknar ordentlig montering för LGA2011 (Vilket förklarar varför den var så otroligt bökig att montera). Sprang förbi Inet under lunchen och köpte en ny H70 core utan fläktar och återanvänder mina gamla fläktar. När jag skruvade bort den gamla kylaren såg jag även att jag förmodligen använt lite för mycket kylpasta och såg till att få bort allt innan jag monterade den nya kylaren (Kylpastan kommer pre-applied med H70). Denhär gången monterade jag även fläktarna så de suger in luft istället som ni rekomenderade och monterade även på en fläkt på ovansidan av chassit som vädrar ut luft.

Resultatet? Låter klart mycket mer nu, men jävlar vad mycket bättre den kyler!
Spelade en ny runda i Mechwarrior och tempen låg på runt 45 grader, 51 som absolut högst.

Stort tack för alla råd!