Samsung: "Windows-baserade surfplattor och mobiltelefoner säljer inget vidare"

Permalänk
Melding Plague

Samsung: "Windows-baserade surfplattor och mobiltelefoner säljer inget vidare"

Surfplattor och mobiltelefoner med Windows är inte den försäljningssuccé Microsoft hoppats på. Enligt Samsung mobilchef J.K. Shin är efterfrågan låg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de tittar på sin egen försäljning är det väl inte så konstigt eftersom de knappt har några Windowsprodukter i sitt sortiment...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ingen i sitt rätta sinnestillstånd skulle väl gå och köpa en Samsungprodukt med WP, plastigare skit får man leta efter.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Hur man kan köpa en windowsplatta är bortom mitt förstånd. Android, ios/osx och linux känns mycket bättre, oavsett användningsområde eller produkt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Oavsett om produkten rockar eller suger har Microsoft gjort ett dåligt jobb vad gäller att förklara varför man ska välja Windows framför iOS eller Android.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte många som vill ha en platta med ett operativsystem som finns på dess dator..
Användningsområdet att folk skulle använda x86 modellerna som en riktig surfdator och email ja lycka till!

Android och tom iOS har bättre flyt samt lättare och skönare att använda.

Reklamen säger ju mycket om Microsoft produkter nu med, barn barn barn och ja mera barn!

Permalänk

Om man plockar ut alla de mest irriterande egenskaperna hos iOS och Android och lägger till ett interface bestående av enfärgade plattor får man Windows Phone 7.5. Om man tar det interfacet och smetar det ovanpå Windows 7 får man Windows 8. Om man tar Windows 8 och tar bort allt som är bra får man Windows RT.

Microsoft kom snett redan från början på mobila devices, och det är svårt att komma tillbaks från en sån katastrofal öppning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Windows har trampat ut i vatten de har noll koll på. De kommer dessutom alledes för sent. Något som är typiskt för MS. Kriget är förlorat.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väntat. Det förvirrade Windows 8 och Windows RT var ett experiment som inte gick hem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Om man plockar ut alla de mest irriterande egenskaperna hos iOS och Android och lägger till ett interface bestående av enfärgade plattor får man Windows Phone 7.5. Om man tar det interfacet och smetar det ovanpå Windows 7 får man Windows 8. Om man tar Windows 8 och tar bort allt som är bra får man Windows RT.

Microsoft kom snett redan från början på mobila devices, och det är svårt att komma tillbaks från en sån katastrofal öppning.

Ja... De har visioner och ambitioner... Det kan man inte beskylla dem för. Men bet borde liksom vara grundläggande att kolla med kunderna vad de tycker innan man skrider till verket. Där har de gjort bort sig totalt vad det verkar. En del gillar det ju men de flesta verkar mer vara "...Va?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Väldigt knepig frågeformulering tycker jag.
En mobil och en platta är två skillda enheter, jag tex föredrar Android på telefon, men vill gärna ha Windows 8 på en platta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gratis är bäst, därmed Android!

Windows och iOS som kostar är bara skit, de utvecklas så långsamt...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Hur ligger de prismässigt då de där windowsbaserade alternativen?
Folk köper det som är prisvärt.

Själv gillar jag inga av de där "smartphone-gränssnitten". Föredrar en enkel telefon som jag kan ringa med. Datorisera gör jag på en dator (och där kör jag Arch Linux). Surfplatta, ja kanske vore ett alternativ för mig om den körde GNU/Linux så man själv kan anpassa den men i dagsläget föredrar jag bärbar dator om jag ska ha det portabelt. Jag vill ju ha ett riktigt tangentbord också. Men jag är ingen medelkonsument så vad jag tycker är det väl ingen tillverkare som bryr sig om. Men jag kan i alla fall låta bli att köpa sådant jag inte tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur ligger de prismässigt då de där windowsbaserade alternativen?
Folk köper det som är prisvärt.

Själv gillar jag inga av de där "smartphone-gränssnitten". Föredrar en enkel telefon som jag kan ringa med. Datorisera gör jag på en dator (och där kör jag Arch Linux). Surfplatta, ja kanske vore ett alternativ för mig om den körde GNU/Linux så man själv kan anpassa den men i dagsläget föredrar jag bärbar dator om jag ska ha det portabelt. Jag vill ju ha ett riktigt tangentbord också. Men jag är ingen medelkonsument så vad jag tycker är det väl ingen tillverkare som bryr sig om. Men jag kan i alla fall låta bli att köpa sådant jag inte tycker om.

Ubuntu är ju på intåg till telefoner och surfplattor, det är något iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog hoppa på tåget och börja inse att Windows 8 inte direkt är någon succe, finns delar jag gillar och vissa jag dissar. Tog emot att säga det, men bevisen pekar mig i ansiktet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör Android (4.1 på Galaxy Nexus) privat och WP8 (Nokia 820) på jobbet och som privatperson skulle jag inte vilja köra WP, app-utbudet är skrämmande lågt t.o.m för arbetsrelaterade applikationer. Att sedan Google Play har hur mycket skräp som helst är en annan femma men det finns iallafall guldkorn att hitta. Har man Outlook/Exchange som mailsystem på företaget så är integrationen till WP8 utmärkt - kommer det bara lite fler professionella appar så är de som borde ha mest att förlora Blackberry.....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

WP8 är riktigt jävla as bra synd bara att det går så långsamt med viktiga appar. Win RT däremot är bara jobbigt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 11" 1080p, w8pro, Haswell och en batteritid på 8-10tim.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en Windows Surface PRO så hårt... Men inte råd just nu.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv gillar jag inga av de där "smartphone-gränssnitten". Föredrar en enkel telefon som jag kan ringa med. Datorisera gör jag på en dator (och där kör jag Arch Linux). Surfplatta, ja kanske vore ett alternativ för mig om den körde GNU/Linux så man själv kan anpassa den men i dagsläget föredrar jag bärbar dator om jag ska ha det portabelt. Jag vill ju ha ett riktigt tangentbord också. Men jag är ingen medelkonsument så vad jag tycker är det väl ingen tillverkare som bryr sig om. Men jag kan i alla fall låta bli att köpa sådant jag inte tycker om.

Du är inte ensam. Men de flesta är tyvärr fast i det inlåsta tänket och ser ett operativsystem som något som "ser ut" på ett visst sätt och hanteras med ett visst gränssnitt. Sedan håller jag med om att man blir väldigt mycket mer produktiv med tangentbord, så jag äger inte heller någon duttplatta.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Hårdvara motsvarande Nexus 7 med Windows 8 vore trevligt.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Hade gärna hoppat på WP8 om det slagit, hade gärna sett en Nokia som nästa telefon men efter att ha kollat upp hur det ser ut vad det gäller appar så är det bara att inse att det inte funkar. Nu snackar jag INTE om nöjesrelaterade appar utan om grejer som jag använder dagligen. Trist, hade varit trevligt om Nokia satsat på Android.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att detta är konstigt alls!
Men jag är rent säker på att det kommer att vända.
Det är rent för nytt och folk är försiktiga.
Man kan dra en parallell Med Apples koncept, det tog jätte många år innan "allmänheten" fattade hur bra det verkligen är.

Dom som utvecklar appar har en riktigt guldgruva här, då det finns så få till W8.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Reklamen består av ett barn som penselkladdar på en surfplatta som kostar närmare 7000 spänn? Väldigt konstigt val av budskap.

Men även om folk ännu inte fattat grejen så är det ju i längden bara begränsande att köra Windows på datorn och något HELT annat OS på mobilen. Efterhand som folk börjar ställa högre krav på sina minidatorer till mobiler än bara peka och surfa så tror jag Windows kommer att ha en god chans. Men det dröjer ett par år till.

Permalänk
Medlem

Well din 8 till surfplattor är riktigt nice tycker jag. synd att inte det slog hårdare. Tycker det är den perfekta kombinationen mellan pek funktion och tangentbord. perfekt i skolan.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Bojkottar allt som har med Apple att göra, men får jag välja mellan Windows och Android så blir det Android då Windows riktigt failade med sitt senaste system, och Microsoft bör inse vart dom gjorde fel och rättar till sina misstag i framtiden.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Personligen kör jag Android och gillar det.
Men ge det lite tid.

Folk måste först få Windows 8 datorer, när folk uppgraderat sina PC datorer till Windows 8, så kanske det blir mer uppsving för Windows-baserade plattor och telefoner också.

Permalänk

Det stinker om detta uttalandet från Samsung IMO. De har ju inte precis gjort så mycket för att själv sälja sina Windows Phone/RT produkter. De papperslanserade diverse WP8 och RT enheter som faktiskt skulle kunnat varit bra, men de marknadsförde dem nästan inte alls, givetvis säljer de dåligt. Ser man på WP8 var butikerna (i alla fall i England) fulla av reklam och info från Nokia/HTC under jul/nyår, det enda Samsung materialet jag hittade var diverse äldre Note och Galaxy grejer. Liknande var det med Windows RT, där det gick att hitta andra RT plattor (Surface, Vivotab samt någon Lenovo i alla fall) fanns någon Samsung produkt inte att varesig se, röra eller ens beställa.

Jag håller med om att Microsoft inte har gjort nog (om något) för att upplysa vanliga konsumenter om skillnaden mellan 8 och RT, men Samsung har, så vitt jag kan se, inte ens provat att sälja några RT eller WP8 produkter. Och ska jag vara helt ärlig är det nog lika bra, deras support för Omnia 7 (som var en utmärkt telefon i grunden) sög hårt, och deras support för TV och kylskåp (som jag tyvärr också äger) är inte mycket bättre.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Om man tar Windows 8 och tar bort allt som är bra får man Windows RT.

Hur tänker du nu? Windows RT fungerar utmärkt på en surfplatta, vilket är där OSet används idag, det kommer också fungera utmärkt på integrerade enheter (settopboxes, kioskanvändning, ICE/IVE osv). Enda större skillnaden mellan 8 och RT är att man inte kan köra gamla desktop appar på RT, har man behov för dessa och har köpt RT har man gjort fel.

Skrivet av UROG:

Gratis är bäst, därmed Android!

Windows och iOS som kostar är bara skit, de utvecklas så långsamt...

Ja, Android är verkligen gratis. Microsoft, som inte har värst mycket med Android att göra, tjänar mer i licensavgifter på Androidenheter än de gör på sina egna Windows Phone produkter för ögonblicket.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag måste nog hoppa på tåget och börja inse att Windows 8 inte direkt är någon succe, finns delar jag gillar och vissa jag dissar. Tog emot att säga det, men bevisen pekar mig i ansiktet

Jag gillar i princip allt med Windows 8, men jag ogillar Modern UI och Windows store på desktop mer än jag gillar förbättringarna, så för mig kan det omöjligt bli köp.

Så så sätt är det "skönt" att det floppar så hårt, då behöver man inte känna sig efter för att man sitter med Windows 7. Det hade varit betydligt mer traumatiskt att vara ensam om att ogilla det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Hur man kan köpa en windowsplatta är bortom mitt förstånd. Android, ios/osx och linux känns mycket bättre, oavsett användningsområde eller produkt.

Motivera gärna