Permalänk

CPU kylning till trångt mITX

Tja.

Jag behöver lite tips på CPU kylare till ett skit trångt mITX bygge Den skall vara så tyst som möjligt. Datorn står som Spel server. Just nu och skall i framtiden fungera som NAS server.

Den består av
Chassi : Fractal Design Array R2 https://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-300w-svart
Moderkort: Asus p8h77-I http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx
Ram minnen: corsair-16gb-2x8192mb http://www.inet.se/produkt/5322176/corsair-16gb-2x8192mb-cl9-vengeance
Nätagregat: silverstone-strider-sfx-st45sf-450w-80-bronze http://www.inet.se/produkt/5321763/silverstone-strider-sfx-st45sf-450w-80-bronze

Just nu kör jag original kylaren. och den sitter slikat mot ram minnena som är exakt lika höga som kylaren. vilket gör det svårt att hitta en kylare som får plats just där. Och om jag ska förflytta värmen ifrån CPUn med tex vattenkylning. så har jag inga fläkt platser mer än den i fronten och där är det redan alldeles för trångt.
Jag har 90mm från moderkort till nätaggregat. och nätaggregatet tar in luften från undersidan.

Jag har tittat på Scythe kylare.
Scythe Shuriken Rev. B
Scythe Kozuti
Scythe Big Shuriken II Rev.B

Det var de lägsta kylarna jag kunde hitta som ändå såg ut att ha lite kylförmåga. Men de ser alla ut att vara för breda.

Någon som sitter med liknande setup som löst detta?

Permalänk
Medlem

ANvänder både Big Shuriken 2b och Kozuti.
Kozuti passar ju på allt och håller sig under 40mm höjd, vilket gör att den verkligen passar allt då standardkylarna är just upp till 40mm.
BS2B är såklart betydligt större, men håller sig inder 60mm (58 för att vara exakt), och konstruktionen gör att komponenter på moderkortet hamnar under den.
RAM minnena du valt är ju inge bra för ITX byggen, LP rekas varmt.
Men det är å andra sidan busenkelt att ta bort flänsarna, ingen fara med det heller RAM behöver ingen direkt kylning.

Permalänk

Okej Dock sitter väll skiten på minnena för att fördela värmen mellan minnena? har för mig det var ursprungs iden. Anledningen till att jag tod dom minnena var rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bil_experten:

Okej Dock sitter väll skiten på minnena för att fördela värmen mellan minnena? har för mig det var ursprungs iden. Anledningen till att jag tod dom minnena var rent ekonomiskt.

Jo i men minnen drar så lite effekt (ett par watt) att storleken på stickan är tillräckligt för att avge värmen.
Ska man övervolta och överklocka dom till max så kan det ju såklart vara bra med lite kylning.
Men inte normalt sett.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Noctua NH-L9i?

Den ska tydligen va gjord för att inte krocka med PCIe-slot, minnen eller andra komponenter som sitter runt sockeln. Och den är låg o liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Fast frågan är ju hur pass man kan få ner ljud nivån på den borde behöva högre rpm för att kyla av flänsarna.
? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bil_experten:

Fast frågan är ju hur pass man kan få ner ljud nivån på den borde behöva högre rpm för att kyla av flänsarna.
? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har flera av dom kylarna i tester hos SPCR.com

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Sitter i ett coolarmaster 120 (spec i sign) och orginalkylare på CPUn. Bytte i förra veckan pastan på kylaren samt drog om kablar och tryckte i en extra fläkt för ökat luftflöde. Tempen på CPUn droppa närmare 10 grader, lika så grafikkortet. Så börja med att förbättra flödet (LP minne, ordentlig kabeldragning, bra fläktar, osv) och fixa bra pasta.

Med det sagt så är Zalman CNPS8900 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1077917 , Samuel 17 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880414 och thermalrights nya AXP-100 kompakta och kompetenta kylare

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk

Det är framförallt ljudnivån jag vill få ner samt hälst ha en bättre utformad cpu fläckt som får luften att röra mer på sig.
Så den inte ligger stilla vid brädan.
Sitter en 140mm i fronten och tar in luft. Ligger på runt 800rpm och för att den ska kunna trycka ut varmluften så är en fördel om värmen kommer upp från brädan.
Både cpu temp och moderkorts tempen ligger stadigt på 39 - 41 grader.
Dock när han går över 40 närmar sig cpun 1200 rpm och då börjar den låta lite för mycket.
Och stäler jag ner känsligheten ökar medelvärdet på tempen i burken.
vilket ökar varvtalet på front fläkten som börjar låta istället. Och sänker jag känsligheten på den ökar tempen och cpu fläkten så jag har för närvarande så bra instält det går. Angående kabeldragning så drar jag alltid dom så dolt som möjligt. Just för luft flödet.

Permalänk
Medlem

Kolla Thermalright AXP-100 lagom stort när man har ca 7-10 cm till godo.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

kör på ett Fractal Design Node 304 istället, där får du in ett slutet vattenkylnings kit

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Kolla Thermalright AXP-100 lagom stort när man har ca 7-10 cm till godo.

Nu börjar det likna någe. Den ser ju precis lagom stor ut. Och går inte utanför minnena heller. Ska ta närmre titt på den när jag kommer hem tackar!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att du moddar lådan lite, och sätter nätagget på "högkant". Så bör du få plats med de flesta "normala" kylare.
Det som behövs göras är att

1) Skruva bort stödplåten där nätagget vilar (eller borra ut nitarna, kommer ej ihåg hur det ser ut)
2) Kapa upp ett jack så att strömbytaren inte tar i
3) Ev borra upp ett hål för 1 eller 2 skruvar, och ev borra upp fler hål för luftgenomströming ut från nätagget
4) Ev fixa en plåt som täcker det tomrum som blir.

Har gjort det på min egen, kör med en Thermalright True 120. Nätagget suger i detta fallet luft från sidan.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Ett alternativ är att du moddar lådan lite, och sätter nätagget på "högkant". Så bör du få plats med de flesta "normala" kylare.
Det som behövs göras är att

1) Skruva bort stödplåten där nätagget vilar (eller borra ut nitarna, kommer ej ihåg hur det ser ut)
2) Kapa upp ett jack så att strömbytaren inte tar i
3) Ev borra upp ett hål för 1 eller 2 skruvar, och ev borra upp fler hål för luftgenomströming ut från nätagget
4) Ev fixa en plåt som täcker det tomrum som blir.

Har gjort det på min egen, kör med en Thermalright True 120. Nätagget suger i detta fallet luft från sidan.

Hade tänkt mig en enklare lösning.. Men detta är ju absolut ett alternativ jag ska tänka lite närmre på.
Jag har ju fördelen i mitt yrke att jag har tillgång till Laser och kant press etc. så jag kan ju byta ut hela bakstycket mer eller mindre.. till ett som ser ut att ha suttit där från början.

Tack för tipset.