Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

H100 kopplas in på ett Sabertooth z77

Hejsan. Läste att man inte ska koppla in H100 till Cpu_fan. Vart fasen ska man koppla in den då?
Moderkortet jag har är Asus sabertooth z77.

Visa gärna med bild vart jag ska koppla in den.

Och varför skall den ej kopplas in i cpu_fan?

Mvh

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Jo jag vet ju hur man monterar skiten men frågan var ju om varför man inte ska koppla in den i cpu_fan och vart ska man annars koppla in den?

citat av borttaget inlägg borttaget

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Intel3770:

Jo jag vet ju hur man monterar skiten men frågan var ju om varför man inte ska koppla in den i cpu_fan och vart ska man annars koppla in den?

Man ska inte koppla in den till CPU_fan för att det utaget kan variera volten, eller så kan PWM pulsen varieras, normalt vill man alltid ha 12 volt till pumpen.
Koppla in den till pwr_fan den ger alltid 12 volt.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag ska förtydliga att jag inte har just ett Sabertooth moderkort. men det borde va samma procedur oavsett vilket moderkort man har.

Jag har kopplat alla fläktar som sitter fast på radiatorn in i pumpen/kylblocket.

Sen den kabeln som går ut från pumpen/kylblocket som har en molex och 3pin. har jag kopplat in i en molex från nätagget. och 3pin sitter i min cpu-fan på moderkortet.

Nu har jag inte läst manualen. men jag skulle gissa att manualen påvisar samma/liknande kopplingssätt som ovan.

Det som kan hända om du inte sätter 3pinkontakten i cpu-fankontakten är att vid uppstart så kan den reagera på att du inte har nån cpu-fan inkopplad. dvs som en varning. och du kan inte fortsätta uppstartsproceduren. de flesta moderkort idag har även en inställning så du kan stänga av denna funktion manuellt i bios/uefi.... Om det nu skulle hända.

Varför man inte skulle montera 3pinkontakten i cpu-fan platsen vet jag inte. och vart du har läst detta vet jag inte heller.
Om du har tid så skriv gärna dina källor där du har läst att man inte skall koppla den via cpu-fan kontakten.

Om inte denna hjälp inte hjälper så återkom gärna.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

Jag har en h40 på en av datorerna inkopplat på CPU_Fan... borde jag flytta den?

CPU: Amd FX-8150@ 4,9Ghz (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB Vengeance 1600Mhz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Burk: NZXT Guardian 921(Ush Blä!) PSU: Cooler Master GX 650W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ggustavsson:

Man ska inte koppla in den till CPU_fan för att det utaget kan variera volten, eller så kan PWM pulsen varieras, normalt vill man alltidl ha 12 volt till pumpen.
Koppla in den till pwr_fan den ger alltid 12 volt.

Kan köpa det du skriver om att man vill ha 12v hela tiden.

Men 3pin kontakten är väl bara styrning för fläktarna. och till viss del övervakning där man kan se rpm.

Själva pumpen och fläktarna som är kopplade till den får väl ström från molexkontakten. och där är det 12v vad jag vet.
har svårt att se att det är tänkt att 3pinkontakten skall ge ström till pumpen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Läs gärna inlägg#11 i denna tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Tackar dessutom för ditt svar.

Mvh

Skrivet av ZuumoO:

Jag ska förtydliga att jag inte har just ett Sabertooth moderkort. men det borde va samma procedur oavsett vilket moderkort man har.

Jag har kopplat alla fläktar som sitter fast på radiatorn in i pumpen/kylblocket.

Sen den kabeln som går ut från pumpen/kylblocket som har en molex och 3pin. har jag kopplat in i en molex från nätagget. och 3pin sitter i min cpu-fan på moderkortet.

Nu har jag inte läst manualen. men jag skulle gissa att manualen påvisar samma/liknande kopplingssätt som ovan.

Det som kan hända om du inte sätter 3pinkontakten i cpu-fankontakten är att vid uppstart så kan den reagera på att du inte har nån cpu-fan inkopplad. dvs som en varning. och du kan inte fortsätta uppstartsproceduren. de flesta moderkort idag har även en inställning så du kan stänga av denna funktion manuellt i bios/uefi.... Om det nu skulle hända.

Varför man inte skulle montera 3pinkontakten i cpu-fan platsen vet jag inte. och vart du har läst detta vet jag inte heller.
Om du har tid så skriv gärna dina källor där du har läst att man inte skall koppla den via cpu-fan kontakten.

Om inte denna hjälp inte hjälper så återkom gärna.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av ZuumoO:

Kan köpa det du skriver om att man vill ha 12v hela tiden.

Men 3pin kontakten är väl bara styrning för fläktarna. och till viss del övervakning där man kan se rpm.

Själva pumpen och fläktarna som är kopplade till den får väl ström från molexkontakten. och där är det 12v vad jag vet.
har svårt att se att det är tänkt att 3pinkontakten skall ge ström till pumpen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har helt rätt

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009

*Tråd rensad*

Från en bump och en lmgtfy-länk, samt svar på dessa.

Av rättviseskäl tillåter vi inte bumpning, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få hjälp. Har man inte fått ett svar är det däremot tillåtet att uppdatera tråden med ny information. Det är alltså om ny information tillförs eller inte som är det centrala i bedömningen om ett inlägg är en bump eller inte.

Hittar man ett svar via google är det mycket bättre att länka till sidan direkt, lmgtfy-länkar kan upplevas som provocerande och sökresultaten kan ändras med tiden, varför länken i framtiden inte nödvändigtvis pekar till ett relevant svar. Anser man att trådens fråga är så vanlig att den hamnar under § 2.2 i reglerna bör man anmäla inlägget istället för att skriva i tråden.