Vattenkylning:forma slangen från rak till 90grader? tips+lite frågor

Permalänk
Medlem

Vattenkylning:forma slangen från rak till 90grader? tips+lite frågor

Hej swec

det är så här att jag ska vattenkyla två kort i crossfire med universella block med fasta nipplar och vill att det ska bli så fint som möjligt och undrar om det går att forma slangen till det man vill

jag har värmt upp den för att börja det men inget vidare pga att slangen viks* och jag vill inte förstöra flödet..

tips på hur jag ska lösa problemet? andra lösningar?

2: jag vill ha vit kylvätska, var köper man det? kommer det blandat eller finns det sån färgningsmedel som man kan blanda med batteri vatten?

3: jag har ett zalman vattenblock och jag vill göra den lite finare, nåt tips? funderat på att göra ett topp till den men har inte så tjockplexi, var köper man så tjock plexi/plast? jag har redan gängtapp och verktyg så det e bara plast jag behöver

ser ut så

tack

Permalänk
Medlem

nån som vet hur man tillverkar plast? funderar på att smälta plasten och sen hälla i en form och så tjockar plast, vad tycker ni om iden?

Permalänk
Medlem

Tjo gulbanan
Jag kan fixa fram 2,5cm tjock plast i färgerna Svart, blå, gul, röd,grön och vit.
Bara att skicka iväg ett pm om det kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Tjo gulbanan
Jag kan fixa fram 2,5cm tjock plast i färgerna Svart, blå, gul, röd,grön och vit.
Bara att skicka iväg ett pm om det kan vara intressant.

göra det nu^^

Permalänk
Medlem

Läst om några knep för att slangen inte skall vika sig.
Det första är att använda en slang med tjockare gods om du inte redan gör det. Har du 10/13 idag är det nog en bra idé att gå upp till 10/16 (3/8 ID 5/8 OD). Man kan också använda en anti kink coil. http://www.coolingstuff.se/p/159/black-water-coil-16-mm-black...

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

Hej swec

det är så här att jag ska vattenkyla två kort i crossfire med universella block med fasta nipplar och vill att det ska bli så fint som möjligt och undrar om det går att forma slangen till det man vill

jag har värmt upp den för att börja det men inget vidare pga att slangen viks* och jag vill inte förstöra flödet..

tips på hur jag ska lösa problemet? andra lösningar?

2: jag vill ha vit kylvätska, var köper man det? kommer det blandat eller finns det sån färgningsmedel som man kan blanda med batteri vatten?

3: jag har ett zalman vattenblock och jag vill göra den lite finare, nåt tips? funderat på att göra ett topp till den men har inte så tjockplexi, var köper man så tjock plexi/plast? jag har redan gängtapp och verktyg så det e bara plast jag behöver

ser ut så http://www.ct-systemen.nl/images/zm_wb5_f_p.jpg

tack

En liten snutt slang och sen en 90-graders får det inte plats?

Annars hade jag nog kollat efter riktiga block för det känns säkrare och ser fint ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

En liten snutt slang och sen en 90-graders får det inte plats?

Annars hade jag nog kollat efter riktiga block för det känns säkrare och ser fint ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade lite olika saker igår för att forma slangen till 90grader och det går framåt, blir bättre o bättre, jag återkommer med resultatet och hur jag gjorde

Ang 90grader kopplingar så har jag köpt såna från en swecare ifall det inte funkar, men lär göra...

Du vet ingenting ang vit vätska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Läst om några knep för att slangen inte skall vika sig.
Det första är att använda en slang med tjockare gods om du inte redan gör det. Har du 10/13 idag är det nog en bra idé att gå upp till 10/16 (3/8 ID 5/8 OD). Man kan också använda en anti kink coil. http://www.coolingstuff.se/p/159/black-water-coil-16-mm-black...

Anti klink coil gillas inte

Jag försöker komma på ett sätt att forma slangen, få se

Permalänk
Medlem

Man ska koka slangarna vad jag har läst.
Angående plastglas/plexiglas finns det på bla Biltema, Bauhaus eller glasmästare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Anti klink coil gillas inte

Jag försöker komma på ett sätt att forma slangen, få se

Här är en guide för att forma slangen:
http://www.bit-tech.net/modding/guides/2010/02/28/how-to-make...

Permalänk
Medlem

update(gjort)

Skrivet av Zahiren:
Skrivet av biorrith:

Man ska koka slangarna vad jag har läst.
Angående plastglas/plexiglas finns det på bla Biltema, Bauhaus eller glasmästare.

har fixat det nu och är rätt nöjd med resultatet

jag stoppade in en tjock sladd, men även lite papper för att få slangen ännu tjockare, använde även tejp för att få det att hålla formen och inte böjas tillbaka och sen värmde jag utsidan på slangen och lät det svalna

lite bilder

tack för mej och ha det bra^^