Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Pulserande ljud från fläktarna

Jag har under en lång tid stört mig på hur ett svajande/pulserande ljud är hörbart när jag skruvar ner alla mina fläktar på lägsta styrkan. Min dator blir tyst, inget snack om saken, men det här icke-konstanta ljudet går mig verkligen på nerverna och jag vill bli kvitt det här ljudet. Jag har länge trott att det är mitt grafikkorts fel, men jag undersökte nyss detta och upptäckte till min förvåning att det inte alls var det. Alltså är det någon av mina övriga fläktar som är orsaken. Det jag menar med "icke-konstant" är att det skulle kunna uppfattas ungefär så här:

Tack vare detta "pulserandet" vänjer man sig aldrig vid ljudet, och filtrerar bort det i huvudet, utan man sitter och stör sig på det dag in och dag ut när det är tyst i omgivningen och ingenting annat överröstar det här oljudet.

Jag har ett Define R3-chassi med följande fläktar monterade:

• Två stycken Noctua NF-P12 i fronten av chassit

• Två stycken Noctua NF-P14 FLX i toppen av chassit

• Två stycken Noctua NF-P12 på processorkylaren (Noctua NH-U12P SE2)

• En Noctua NF-P12 längst bak i chassit.

Det ser alltså ut så här:

Finns det några möjliga orsaker till det här problemet? Har ni själva varit utsatta av ett sådant här problem? Alltså att ni får er dator till att bli väldigt tyst, men att något litet icke-konstant ljud kvarstår som går en mer på nerverna än om man istället hade valt att skruva upp fläktarnas hastigheter lite grann.

EDIT: Värt att tillägga är att det här ljudet endast är påtagligt när man sitter vid datorn eller är någonstans annanstans i mitt rum. Men så fort man kryper ner på golvet, vid datorn, för att höra var det här ljudet kan härstamma ifrån hörs inte det här "pulserandet" längre. DÅ hör man bara vanligt acceptabelt fläktljud. Jag antar att det helt enkelt har med akustik att göra – och att det är därför man inte hör detta ljudet när man har huvudet nere vid datorn där den står vid fötterna under mitt skrivbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Okt 2007

skulle tippa på hårddiskvibrationer, häng upp dom i gummiband eller nått . har samma problem i min fractal r3 från o till .. kommer o går typ!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Du kan ju alltid köra den långa metoden med att koppla ur en fläkt i taget och se om ljudet försvinner, och om det då inte är fläktarna så återstår ju bara hårddiskarna, eftersom du uteslutit grafikkortet.

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag tänker nån bios fläkt kontroll som slår i och höjer och sänker farten typ inställt på max 1000rpm så drar den på dit sjunker lite ökar sjunker lite eller liknande scenario kan iof vara disk vibrationer som ger ljud men brukar oftast vara lite mer random ljud iaf när jag haft nån som låtit

andra tanken jag har är att en del nätagg ökar och sänker fläkt hastigheten beroende på belastning och det är nått sånt du hör men annars vet jag inte riktigt vad det kan vara

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Halvt offtopic: Har du provat att stänga av fläktarna i toppen av chassit (ev. ta bort dem för att öka luftflöde)? Ser ut som att du kanske kan ha samma temp i burken, fast bli av med ljud från 1 eller 2 fläktar.

Ibland får man faktiskt bättre temps och framförallt ljud genom att inte ha fläktar i toppen och täcka över med något tungt, typ en bok.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av tobbe84:

skulle tippa på hårddiskvibrationer, häng upp dom i gummiband eller nått . har samma problem i min fractal r3 från o till .. kommer o går typ!

Hårddiskarnas strömkontakter är för tillfället urkopplade, så det är uteslutet. Dessutom sitter de redan på gummibussningar.

Skrivet av Gipp3r:

Du kan ju alltid köra den långa metoden med att koppla ur en fläkt i taget och se om ljudet försvinner, och om det då inte är fläktarna så återstår ju bara hårddiskarna, eftersom du uteslutit grafikkortet.

Jag testade detta i går natt faktiskt, och det verkade som att det var de två fläktarna i fronten som var en stor orsak till det här tysta pulserande ljudet! Fläktarna i sig tror jag dock inte är problemet, utan det är väl just att de suger in luft och då uppstår ofta lite mer högfrekventa och jobbiga ljud. Efter att ha kört 100 % belastning på processorn, under hela natten, upptäckte jag dessutom att dess temperaturer inte alls och blev högre, nu när jag hade de fläktarna urkopplade, än då jag hade de fläktarna inkopplade och de kördes på lägsta hastigheten.

Skrivet av Ernesto:

Halvt offtopic: Har du provat att stänga av fläktarna i toppen av chassit (ev. ta bort dem för att öka luftflöde)? Ser ut som att du kanske kan ha samma temp i burken, fast bli av med ljud från 1 eller 2 fläktar.

Ibland får man faktiskt bättre temps och framförallt ljud genom att inte ha fläktar i toppen och täcka över med något tungt, typ en bok.

Jag får betydligt lägre temperaturer med de två fläktarna i toppen, även om de endast körs på lägsta hastigheten. Så de vill jag inte göra mig av med. Load-temperaturerna, både CPU och GPU, sjunker med cirka 10 grader då jag har de två fläktarna i toppen istället för att täppa till de platserna med "plattorna" som följde med chassit. Men jag har faktiskt testat detta, och det gav en såpass minimal skillnad att jag inte ansåg det vara värt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Subdubwise:

Jag får betydligt lägre temperaturer med de två fläktarna i toppen, även om de endast körs på lägsta hastigheten. Så de vill jag inte göra mig av med. Load-temperaturerna, både CPU och GPU, sjunker med cirka 10 grader då jag har de två fläktarna i toppen istället för att täppa till de platserna med "plattorna" som följde med chassit. Men jag har faktiskt testat detta, och det gav en såpass minimal skillnad att jag inte ansåg det vara värt.

Aha, bra att veta! Tack så mycket!

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD