Intel "Haswell" Core i7-4770K i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel "Haswell" Core i7-4770K i prestandatest

Trots att den officiella lanseringen äger rum först i juni publiceras nu de första prestandatesterna av Intels kommande processorarkitektur Haswell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att vara helt ärlig är jag nästan mer entusiastisk över grafikprestandan än cpu-kraften.

Detta kommer nog faktiskt göra ultrabooks mer "spelbara".

Permalänk
Medlem

Skillnaden är (som väntat) inte allt för stor.
Min 3570K duger nog i ett par år till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, den integrerade grafikkresten passar nog allra bäst i laptops och det är där haswell är intressant.

Ganska platt och tråkigt i övrigt, trist. Hade dock tänkt köpa ny processor till hösten så det lär bli en 4670K istället för 3570K ändå

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Vi har blivit så bortskämda med IPC-förbättringar sedan Prescott så folk kommer väl rycka på axlarna åt detta. Personligen tycker jag att det är rätt stort.
13% i genomsnitt i blandade test med olika flaskhalsar är inte dåligt. Det motsvarar en IB på allra minst 4GHz.

Permalänk
Medlem

Jag kan lugnt sitta kvar på 3770K. Och säkerligen efter Broadwell och en till generation också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra om man ska spela spel på låg upplösning. Men ren cpu kraft verkar den ligga som en 5 kärnig i7. Ett mellanting mellan 3770k och 3970x eller vad dom nu testade.
Om priset är rätt så är den nog ett bra val som 3d renderingsburk rent prismässigt och prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

För att vara helt ärlig är jag nästan mer entusiastisk över grafikprestandan än cpu-kraften.

Detta kommer nog faktiskt göra ultrabooks mer "spelbara".

Själv är jag mer intresserad av processorkraften, då jag använder ett separat grafikkort, annars kan man ju välja en APU, ifall man är sugen på bra integrerad grafik. Men det får AMD sköta, Intel ska göra gamingprocessorer.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Som väntat, 4770k är inte intressant alls nu när konsolerna får 8 kärnor x86, många fler spel kommer stödja fler än 4 kärnor troligtvis, då kommer 3930k/4930k vara ett betydligt bättre val (1500-1700kr dyrare än 4770k)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Hoppas dom löst IHSn på denna.

Om inte så kommer detta vara en riktigt varm jävel vid överklockning!

Volt ökning kommer att vara minimal om änns möjlig

Skrivet av zhrooms:

Som väntat, 4770k är inte intressant alls nu när konsolerna får 8 kärnor x86, många fler spel kommer stödja fler än 4 kärnor troligtvis, då kommer 3930k/4930k vara ett betydligt bättre val (1500-1700kr dyrare än 4770k)

Håller med fullständigt!

X79(X89?) som de nya moderkorten till Ivy bridge -E med stor säkerhet kommer få. Kommer antagligen har fler funktioner, mer utbyggnads möjligheter och kommer med stor säkerhet klocka bättre än 4770K!

Och även prestera bättre iom att det är mycket enklare att klocka X79 till större hastigheter än Nuvarande SB/IB

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Prestanda per Watt och förbrukning vid idle är jag personligen mer intresserad av när det kommer till Haswell, än rena prestandasiffror, både på desktop och laptop.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

bara jag som blir intresserad av att se ett fullfjädrat grafikkort med låt oss säga 600-700 GT2 beräkningshenheter?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Som väntat, 4770k är inte intressant alls nu när konsolerna får 8 kärnor x86, många fler spel kommer stödja fler än 4 kärnor troligtvis, då kommer 3930k/4930k vara ett betydligt bättre val (1500-1700kr dyrare än 4770k)

Du kan ju köra flera trådar på samma kärna. Nu menar jag inte HT, utan bara rent allmänt så kör du ju en massa processer "så gott som samtidigt" på en kärna. Konsollerna kommer ha åtta kärnor, åtta rätt slöa kärnor. En bra fyrakärnig lär lätt kunna dra lasset.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hoppas dom löst IHSn på denna.

Om inte så kommer detta vara en riktigt varm jävel vid överklockning!

Volt ökning kommer att vara minimal om änns möjlig

Tror de kommer fortsätta med snålad IHS för att göra skillnad på premium och mainstream. Du måste gå upp till socket 2011 för bra ledningförmåga skulle jag tro.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Tror de kommer fortsätta med snålad IHS för att göra skillnad på premium och mainstream. Du måste gå upp till socket 2011 för bra ledningförmåga skulle jag tro.

Min 3930k har dålig IHS då en core ligger på 60c och den andra 71c i 4.8ghz prime 95.

Detta med custom vattenkylning och jag har monterat om block 5 gånger med olika kylpasta och rengjort alla gånger noga.

Vågar inte byta kylpasta under CPU på en 5k CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Skillnaden är (som väntat) inte allt för stor.
Min 3570K duger nog i ett par år till

Skönt att höra för alla bad mig vänta på Haswell, men nu slapp jag det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har man en bra Ivy CPU(faktiskt även Sandy), så är Haswell ganska ointressant..däremot om man har äldre än Sandy, så..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min 3930k har dålig IHS då en core ligger på 60c och den andra 71c i 4.8ghz prime 95.

Detta med custom vattenkylning och jag har monterat om block 5 gånger med olika kylpasta och rengjort alla gånger noga.

Vågar inte byta kylpasta under CPU på en 5k CPU.

Visst att det kanske är lite varmt, men med dålig IHS klarar du inte de temperaturerna alls. Den processorn drar ju utan problem det dubbla av en s1155 Ivy i grund, och sedan klockad ordentligt. Med sådan värmeutveckling skulle en IB skena, att din funkar visar ju att det är rätt okej ändå.

Permalänk
Entusiast

Hur kommer det sig att klockfrekvensen på CPU'er har stått silla i nästan 10 år nu? Jag vet att detta inte har mycket att göra med prestandan egentligen men kommer vi aldrig se processorer med 1THz till exempel? Varför har det "stannat" på den fronten?

Om man kollar tillbaka på processorer innan år 2000 så ökades oftast klockfrekvenserna ganska mycket mellan varje generation.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Sisyfos:

Hur kommer det sig att GHz-frekvensen på CPU'er har stått silla i nästan 10 år nu? Jag vet att detta inte har mycket att göra med prestandan egentligen men kommer vi aldrig se processorer med 1THz till exempel? Varför har det "stannat" på den fronten?

Om man kollar tillbaka på processorer innan år 2000 så ökades oftast klockfrekvenserna ganska mycket mellan varje generation.

det beror på värme om du ökar på Klocken så kommer det bildas mer värme

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Har man en bra Ivy CPU(faktiskt även Sandy), så är Haswell ganska ointressant..däremot om man har äldre än Sandy, så..

Håller med, detta står för mig och det jag kör på min PC. Har en SB 2600K och jag känner absolut inget behov av att byta CPU ännu.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Som väntat, 4770k är inte intressant alls nu när konsolerna får 8 kärnor x86, många fler spel kommer stödja fler än 4 kärnor troligtvis, då kommer 3930k/4930k vara ett betydligt bättre val (1500-1700kr dyrare än 4770k)

Så blir det nog... En Haswell kärna på 3.2GHz matchar den teoretiska flyttalsprestandan av alla 8 Jaguar-kärnor på 1.6Ghz, så att Haswell inte har 8 kärnor kommer nog göra den usel för spel, eller inte...

Skrivet av Aleshi:

Vi har blivit så bortskämda med IPC-förbättringar sedan Prescott så folk kommer väl rycka på axlarna åt detta. Personligen tycker jag att det är rätt stort.
13% i genomsnitt i blandade test med olika flaskhalsar är inte dåligt. Det motsvarar en IB på allra minst 4GHz.

Helt sant. Vad man rimligen kan förvänta sig är upp till 8/6 -> ~30% förbättring i IPC på saker som endast är begränsade av CPU-kärnan då antalet exikverings-portar ökats från 6 (som det varit sedan Conroe till Ivy-Bridge) till 8.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Satakarnak:

det beror på värme om du ökar på Klocken så kommer det bildas mer värme

Hur menar du? Processorer var ju varma förr i tiden också men ändå så kunde man nå 1GHz ganska snabbt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur menar du? Processorer var ju varma förr i tiden också men ändå så kunde man nå 1GHz ganska snabbt.

För att hålla nere kostnaderna på kylning, man kanske har nått en punkt där det blir svårt att hålla den kyld över klocken som är just nu.
Men förr gick det lättare då det fanns mycket att jobba på då Bara en tanke..

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur menar du? Processorer var ju varma förr i tiden också men ändå så kunde man nå 1GHz ganska snabbt.

Man har förfinat tekniken och gjort processorerna mer effektiva, istället för att höja klockfrekvenserna.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du kan ju köra flera trådar på samma kärna. Nu menar jag inte HT, utan bara rent allmänt så kör du ju en massa processer "så gott som samtidigt" på en kärna. Konsollerna kommer ha åtta kärnor, åtta rätt slöa kärnor. En bra fyrakärnig lär lätt kunna dra lasset.

Du har rätt i det du säger men det är ändå så att processorer med fler kärnor ger bättre prestanda i flertrådade program. Rent teoretiskt ska en dubbling av antalet kärnor ge en nära dubbling av prestanda, men det kräver program som tar vara på det. Som det ser ut nu så ger AMDs 8-kärniga inte allt de kan men om spelen hade fler arbetstrådar skulle de kunna göra det. Därför skulle AMDs processorer kunna bli bättre lämpade för spel än Intels i och med att spelen blir optimerade för fler trådar.
Dessutom så optimeras det bättre till konsoll och då behövs inte lika kraftig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så blir det nog... Haswell usel för spel

Det sa jag inte.

Dom få spelen som faktiskt använder fler än 4 riktiga kärnor får märkbar prestanda ökning med en 3930k, t.ex. senaste exemplet ArmA 3 Alpha (Gäller även ArmA 2) Bara en tidsfråga innan fler spel stöder fler än 4 riktiga kärnor. Kolla bara på BF4, det sägs använda upp till 80% av Frostbite 2 motorn istället för 30% som BF3, och det är redan redigt CPU krävande, jag tror absolut en 6 kärnig processor kommer ge märkbar prestanda skillnad i BF4 från en 4 kärnig

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Det sa jag inte.

Dom få spelen som faktiskt använder fler än 4 riktiga kärnor får märkbar prestanda ökning med en 3930k, t.ex. senaste exemplet ArmA 3 Alpha (Gäller även ArmA 2) Bara en tidsfråga innan fler spel stöder fler än 4 riktiga kärnor. Kolla bara på BF4, det sägs använda upp till 80% av Frostbite 2 motorn istället för 30% som BF3, och det är redan redigt CPU krävande, jag tror absolut en 6 kärnig processor kommer ge märkbar prestanda skillnad i BF4 från en 4 kärnig

Så fort du spelar på någorlunda vettig upplösning räcker det nästan alltid med en dual-core CPU. Titta t.ex. på Far Cry 3 som TomsHardware gjort en lång rad benchmarks på

notera att en Corei3 på 3.1Ghz drar runt detta spel i 60FPS (min FPS är över detta värde). Nu spelar jag inte speciellt mycket, men är inte Far Cry 3 rätt modernt och "krävande"?

Och det jag har svårast med är: varför skulle PS4 göra så att PC-spel kommer kunna dra nytta av flera CPU-kärnor när den totala CPU-prestandan (summan av alla 8-kärnor) i PS4 matchas av en SNB/IVB (behövs ingen Haswell) Corei3@3.2Ghz vad det gäller flyttal och på heltal krävs än lägre frekvens för att matcha?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mixe:

För att hålla nere kostnaderna på kylning, man kanske har nått en punkt där det blir svårt att hålla den kyld över klocken som är just nu.
Men förr gick det lättare då det fanns mycket att jobba på då Bara en tanke..

Skrivet av €lysian:

Man har förfinat tekniken och gjort processorerna mer effektiva, istället för att höja klockfrekvenserna.

Ok, fler får gärna uttrycka sig om vad de tror!

Hoppas man kan hålla sig tills nästa "tock" dvs den generationen efter Broadwell utan att uppgradera..Skulle vara riktigt ekonomiskt och skönt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag trodde hela syftet med mindre transistorer var att de utvecklade mindre värme som då gör att man kan öka klockfrekvensen?

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers