Permalänk

Ok värden på nybyggd maskin?

Hej,

i lördags satte jag ihop min nya maskin. Första gången på 12 år som jag bygger själv.

Specs enligt följande:
Chassi - Fractal Design Node 304
Moderkort - Asus P8Z77-I Deluxe
SSD - Intel 520 120GB
HDD - Seagate Barracuda 2TB
RAM - Corsair Vengance DDR3 1600MHz CL10 LP 2x8GB
CPU - Intel i7 1155 3770K 3,5GHz
Nätagg - Be-Quiet Pure Power L8 630W
CPU-kyl - Corsair Hydro H60 v2

Har satt en Be-Quiet SW1 120mm PWM istället för standardfläkt på chassi och kyl.

Fläkten har jag kopplat till CHA-porten på moderkortet och kylblocket har jag kopplat till CPU. Kör med kylpastan som satt på blocket vid köp. Fläkten blåser utåt och luften är inte ens ljummen. Rätt så?
Luften från nätagget är ljummen.
När jag kollar värdena i BIOS så ligger tempen runt 35 grader på CPU och MB. Fläkten ligger på runt 900 RPM och kylen på ca 3500 - 4000 RPM (hur det nu funkar när det inte är nån fläkt).

Jag har inte klockat eller gjort några andra ändringar, utan allt är som det var ur lådorna.

Ser värdena bra ut eller är det nåt som ser ut att vara helt åt skogen och som måste åtgärdas?

Tack på förhand!

Ändrat till rätt nätagg.
Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad för värden du får i load. Hämta aida64 och stresstesta cpun tills tempen inte ökar. Angående det med "kylen" ligger på ca 3500-4000 rpm så är det en pump den mäter på.

Permalänk

Toppen! Det ska jag testa.

Angående fläkten; den sitter ju monterad på chassiets baksida vid ett ventilationsgaller (där originalfläkten sitter monterad när man köper chassiet) och har kylelementet monterat på sig. Eftersom fläkten blåser utåt så suger den ju luft inifrån chassiet och genom kylelementet. Är det så det är tänkt att sitta? I fronten på chassiet sitter två fläktar monterade från fabrik, men dessa har jag inte kopplat in. Jag har heller inte monterat bort dom. Bör jag koppla in dom, eller räcker det med genomströmningen som fläkten i bakkant skapar? Ska jag montera bort dom om jag inte använder dom, eller kan dom lika gärna sitta kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farfarsbarnbarn:

Toppen! Det ska jag testa.

Angående fläkten; den sitter ju monterad på chassiets baksida vid ett ventilationsgaller (där originalfläkten sitter monterad när man köper chassiet) och har kylelementet monterat på sig. Eftersom fläkten blåser utåt så suger den ju luft inifrån chassiet och genom kylelementet. Är det så det är tänkt att sitta? I fronten på chassiet sitter två fläktar monterade från fabrik, men dessa har jag inte kopplat in. Jag har heller inte monterat bort dom. Bör jag koppla in dom, eller räcker det med genomströmningen som fläkten i bakkant skapar? Ska jag montera bort dom om jag inte använder dom, eller kan dom lika gärna sitta kvar?

Den sitter rätt. Det skiljer inte många grader på om du sätter fläkten åt andra hållet. Angående de andra fläktarna så kan du testa att koppla in dem och se om det gör någon skillnad för grafikkort, moderkort eller cpu. Behövs dem inte så kan du låta dem sitta kvar så länge du inte stör dig på dem. Om du vill veta grafikkortstempen kan du hämta msi afterburner. Btw det du kallar kylelement heter radiator. Om du tycker att cpu tempen blir för hög kan du sätta en fläkt på varje sida av radiatorn.

Permalänk

Körde aida64 nu. Lät den köra i fem minuter.

Temp:
MB
Min 23
Max 31

CPU
Min 16
Max 47

CPU/Core
Min 23
Max 58

Fläkt:
CPU
Min 4623
Max 4763

Chassi
Min 965
Max 1370

I mina ögon ser det inte konstigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farfarsbarnbarn:

Körde aida64 nu. Lät den köra i fem minuter.

Temp:
MB
Min 23
Max 31

CPU
Min 16
Max 47

CPU/Core
Min 23
Max 58

Fläkt:
CPU
Min 4623
Max 4763

Chassi
Min 965
Max 1370

I mina ögon ser det inte konstigt ut.

Det ser bra ut. Hade du förväntat dig några konstiga siffror?

Permalänk
Skrivet av ezio:

Det ser bra ut. Hade du förväntat dig några konstiga siffror?

Nja, med tanke på att det är den andra datorn jag nånsin byggt och den innan var över tio år sen så har jag dålig koll på vad som är bra värden och inte utifrån dom komponenter som jag satt ihop. Men det verkar ju som att allt är ok, och det är jag nöjd med

Tack för hjälpen!

Stavning