Samsungs mobilchef bekräftar "smart klocka"

Permalänk
Melding Plague

Samsungs mobilchef bekräftar "smart klocka"

Efter månader av rykten bekräftar Samsungs mobilchef att den koreanska jätten arbetar på att ta fram på en "smart klocka", enligt tidigare uppgifter under namnet Galaxy Altius.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här typen av produkt finns väl redan? Ser inte vad som är nytt, annat än att Samsung kommer in sent i matchen?

Personligen föredrar jag Pebble.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Har en känsla av att såna här klockor kommer att floppa.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna tänka mig en smart klocka som är synkad med min smartphone!

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Känner mig kritisk mot dessa "smarta" klockor. Det jag kräver av en klocka är att den är snygg, visar tiden korrekt och klarar vatten. Ska man ha mer så har man ju mobiltelefonen i fickan eller datorn i väskan.

Permalänk
Medlem

Tror att deras OLED-skärmar är perfekt för ändamålet. Men en klocka är väldigt mycket ett smycke, så blir intressant att se hur de kommer göra en sådan. Går ju knappast att ha en traditionell design på en klocka med skärm.

Permalänk
Medlem

Cool grej, men behovet av att köpa en finns inte. Än.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Känner mig kritisk mot dessa "smarta" klockor. Det jag kräver av en klocka är att den är snygg, visar tiden korrekt och klarar vatten. Ska man ha mer så har man ju mobiltelefonen i fickan eller datorn i väskan.

PRECIS! Med klockan ska man kunna se det viktigaste utan att ta fram telefonen och låsa upp skärmlås. För oss som har krypterade minneskort så är det lite omständligt varje gång man ska kolla något snabbt, eftersom man måste skriva in minst 6 tecken varav minst en siffra och minst en bokstav. Då är detta ett smidigt tillbehör. Sedan när man cyklar, springer eller kör bil så är det ännu större fördel att se det man behöver i klockan istället.

Jag kommer med största sannolikhet inte köpa en själv, inte på ett bra tag iaf. Men jag kan se behovet.

Permalänk
Medlem

Än så länge orkar jag faktiskt plocka upp telefonen o kolla sms, samtal o övriga notiser... Så nej, ingen smart klocka för mig.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Fräck idé, men jag känner mig för gammal för denna sorts mode

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Hade inte Sony Ericsson en liknande klocka för några år sedan?

Edit: http://handheld.softpedia.com/images/software/screens/btWatch...

Permalänk
Snusfri

Om de inte överöser den med funktioner som är helt onödiga så kan det bli ett trevligt komplement till en smartphone.
Räcker med att den visar tiden (man skall själv kunna välja analog eller digital samt olika teman), byta låt och eventuellt en liten kalender för inbokade möten, mer blir bara pryttligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Allt ska vara touch nu för tiden...
Till och med arm-klockor.
Folk har verkligen en massa roliga idéer när det gäller teknik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Allt ska vara touch nu för tiden...

Vad ska ersätta touch hädanefter?

Ser dock inget negativt i detta Snabbare och smidigare samt fler möjligheter.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Inget går upp mot en klassisk mekanisk klocka när man nästan hör och känner kugghjulen samarbeta för att skapa något så komplext som "tid". Dessutom börjar äldre modeller bli populära så jag vette fasiken om detta kommer att gå hem hos fler än de så kallade "innefolket" på våra gymnasium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Än så länge orkar jag faktiskt plocka upp telefonen o kolla sms, samtal o övriga notiser... Så nej, ingen smart klocka för mig.

Bra om man är ute i skogen ofta

Jag lirar airsoft och kör terränglöpning m.m, och vill helst inte ha med min dyra telefon ut i skogen...Då kommer denna billigare klockan in som kan GPS och km-räknare till hands

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

PRECIS! Med klockan ska man kunna se det viktigaste utan att ta fram telefonen och låsa upp skärmlås. För oss som har krypterade minneskort så är det lite omständligt varje gång man ska kolla något snabbt, eftersom man måste skriva in minst 6 tecken varav minst en siffra och minst en bokstav. Då är detta ett smidigt tillbehör. Sedan när man cyklar, springer eller kör bil så är det ännu större fördel att se det man behöver i klockan istället.

Jag kommer med största sannolikhet inte köpa en själv, inte på ett bra tag iaf. Men jag kan se behovet.

Fast vilka funktioner kan man pressa in på en så liten skärm? Känns bara som att det kommer bli knepigt att kunna skriva något och om man ska läsa några längre sms/mail så måste man ju ändå stanna upp i vad man gör.
Vad jag ser är ännu en ömtålig sak som man bär runt på och måste ladda varannan dag. Jag klarar mig därför mycket bättre med min nuvarande klocka som är så pass high-tech att den har ett tidtagarur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hade inte Sony Ericsson en liknande klocka för några år sedan?

Edit: http://handheld.softpedia.com/images/software/screens/btWatch...

Det stämmer bra. En, för den tiden, ganska fräck leksak som var snygg, välbyggd men också även dyr. Jag har fortfarande kvar min mbw-100, men dessvärre har displayen slutat att fungera. Detta är en vanligt fel på alla deras modeller och gör klockan helt oduglig då du behöver displayen för att navigera.

En rolig sak är att den idag går att använda med Android tillsammans med appen openwatch, för dom som inte visste men har kvar sina klockor.

Skrivet av Semenra:

Känner mig kritisk mot dessa "smarta" klockor. Det jag kräver av en klocka är att den är snygg, visar tiden korrekt och klarar vatten. Ska man ha mer så har man ju mobiltelefonen i fickan eller datorn i väskan.

Du måste ju tänka på att smartphones bara blir större och större och när du till slut måste släpa med dig en telefon, stor som en laptop, så kan det vara ganska skönt att ha en smartclock, som är betydligt lättare att handskas med.

Permalänk
Medlem

Det skulle bli irriterande ifall man blev tvungen att ladda armbandsklockan varje natt...
Iaf för sådana som jag som sover med klockan på sig.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Inaktiv

Klocka känns ju lite 90tal.

Men detta blir alltså en smartphone i miniformat som man har på armen, och skärmsläckaren blir en urtavla?
Sen har man appstore osv till den också?

Men vad ska jag ha den till om jag inte använder armbandsur redan idag? Skärmen är ju lite liten för att surfa eller spela på.
Men visst, kommer jag att köpa en klocka så får det väl bli en sådan, men knappast något jag springer till affären för, vad finns det för användningsområden? Förutom självklara som mp3/spotify och GPS, och träningsklocka?

Kul att Apple har 100formgivare som sitter o meckar med klockan, vi vet ju alla precis hur den kommer att se ut när den är klar.
Klassisk applestyle, i svart o vit, eller så flashar man till det o kör en grön variant.
Eller meckar formgivaren med operativsystemet?

Permalänk

http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/smartwatch/

Otroligt vad dåligt Sony marknadsför, de flesta har inte en aning att klockan existerar.

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare en Pip-Boy.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad, men designen är allt.

Ser den ut som pa bilden i artikeln sa skulle jag inte bära den om jag fick betalt

Permalänk
Medlem

En armbandsklocka som synkar tiden mot NTP-servrar hade ju varit intressant. I övrigt vet jag inte. Tänker lite på sådana där science fiction serier där superhjälten pratar via bildtelefon i klockan. Har Fantomen något sådant? Eller vem kan det ha varit nu då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har en känsla av att såna här klockor kommer att floppa.

Har en känsla av att du har fel. När Ipad kom var det ingen som fattade vad den skulle vara bra till, och idag bara måste alla ha en.

Själv behåller jag min Certina.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Klockan är för mig den snyggaste accessoar man kan ha. Skall mycket till innan jag byter bort någon av mina klockor mot en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk

Jag tror inte att dessa klockor kommer att nå ut till någon vidare stor målgrupp. Möjligtvis pryl/teknikintresserade som "måste" ha det bara för att.

Känns som ett otroligt onödigt komplement som egentligen inte behövs.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt häftigt ut, helt klart.

Men förutom en stor Passion för teknik, så har jag en Passion till. Och det är klockor.
Jag vet inte varför, men det har varit så sen jag var liten.

Finns det något sexigare än en fin kronograf?

Det är skillnad på klockor och klockor.
Jag tycker bara det ser billigt ut med en digitalklocka, och en smart klocka, även om den hade kunnat visa status på någon tabell/kontakt/musik/film/överklockningsstatus etc etc hade fått mig att må illa.

Jag själv skulle aldrig byta ut en av mina mekaniska kronografklockor mot en smart klocka.
Och en sak till, en riktig klocka har inget batteri!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Klockan är för mig den snyggaste accessoar man kan ha. Skall mycket till innan jag byter bort någon av mina klockor mot en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen to that!!!

Jag förstår funktionen lite grann med notice osv. Och om man tillexempel kan byta låt när man lyssnar på musik i telefonen genom att bara svepa eller något på klockan men den måste vara snygg som attans

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Blir nog jobbigt att ladda sin klocka varje dag , en till laddare

Visa signatur

The Flippin Ninja