Ny på överklockning, ser detta bra ut? Kan jag gå längre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2013

Ny på överklockning, ser detta bra ut? Kan jag gå längre?

EDIT: Glöm det, min kylning räcker inte till Hittade Orthos, körde enbart CPU Stress test med Gromacs core. på 3.8GHz körde jag upp till 2000GFlops(3 minuter ungefär), tempen rejsade upp till 75~ ganska fort så avbröt, ställde upp fläktarna, och provade igen. Rejsade upp lika fort, men lät den gå och tänkte att 80c är maxtak, vid 76c fick jag blåskärm och datorn startade om. Får helt enkelt vänta på min FX-processor och bättre kylning innan jag kan leka!

OBSOLETE:
Sitter på en gammal Athlon II X4 645 med standard-klock på 3.1GHz. Har på senaste tiden uppgraderat i princip allt annat än CPU (sitter bara och väntar på pengar att ha råd med en FX8xxx nånting) och känner att den här gamla processorn börjar flaskhalsa lite. Så jag tänkte leka lite och försöka komma så nära 4.0GHz-sträcket som möjligt utan att sabba något.

Först å främst tänkte jag klargöra kylningen; Sitter nån vek standard-fläkt (som kom med processorn) på nu, men kör med bland annat 3 st brutala AirPenetrator-fläktar i chassit, och kan få chassit riktigt kallt om jag vill. Just nu kör jag AirPenetrator-fläktarna på 5v (5/7/12 finns) då dom surrar en del annars, men är helt klart villig att ställa dom på max för att få till något roligt av detta!

Så, det jag gjorde var att ställa upp FSB'n ifrån 200 till 250, ställde sedan ner något annat (minns inte helt säkert men tror det var NorthBridge) så att minnerna höll ungefär samma klockfrekvens (1332 ist för gamla 1333). Inte pillat något alls med volt eller försökt klocka något annat. Såhär ser det ut just nu:

Inte vågat köra något väldigt belastande än, min största fråga är; Finns det något "test" man kan köra för att se att clockratesen håller på den lilla volten den får, och att skiten inte brinner upp? Skäll gärna på mig, kom gärna med tips. All kritik uppskattas

Vill förövrigt säga att jag är ganska rädd om moderkortet jag kör på nu, så ni får gärna skälla lite extra om det är hög risk att det(eller minnerna) bränner. Moderkort är förövrigt ett Gigabyte 990FXA-UD5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Personligen använder jag HWMonitor för att övervaka Vcore och temperaturer, då den har ett rent och överskådligt gränssnitt. Har inte jämfört med SpeedFan så vågar inte säga om den återger korrekta värden.

Vad gäller testning av stabilitet kan du köra Prime95 med Blend-test. Håll ett bra öga på temperaturerna dock. Sitter själv just nu och försöker hitta en fin balans mellan prestanda/temperatur, men hitintills har jag bara lyckats höja CPU-tempen med 30 grader på mindre än en minut. Början nästan fundera på om min sprillans nya vattenkylare är kaputt, hu!