Fx-8350, låg på 79C på socket och 67C på core, risk för att vara förstörd?

Permalänk

Fx-8350, låg på 79C på socket och 67C på core, risk för att vara förstörd?

Har en en FX-8350 som för en ytterst kort stund låg på 79 grader på socket och 67 grader på core. Detta hände när jag körde prime95 och gick bort för en kort stund och på bara en kort stund sköt temperaturen i höjden. Har hört att maxtemp på socket ska vara 70 grader och core 61 grader. Kan denna kortvariga höga värme orsakat någon skada?

I lådan sitter:
Fx-8350(körs i 4,2Ghz med 1,380 vcore)
Cooler master hyper evo 212
Asus M5A99X Evo R2.0
Crucial Ballistix 1866mhz(körs i ca 1600mhz)
HD 7950

Visst har jag rätt i att Temperatures-->CPU är socket temperatur och
AMD FX-8350 --> Temperatures -->Package är core temperaturen op bilden nedan? (Det är alltså inte värdena vid tillfället då tempen var så hög utan vill vara kolla så att jag läser värdena på rätt sätt)

Varför tempen är så hög har jag ingen aning om, får göra en ny tråd om det om det inte löser sig med att montera om kylaren och sätta på ny mindre/större mängd kylpasta.

Permalänk

Det är absolut ingen fara med din CPU.

Temperaturen är högre än man kan önska men inte i närheten av "farozonen" som väl är runt 90+

Har ingen koll på hur AMDs proppar klockar så jag ska låta det vara osagt om temperaturutvecklingen är onormal för din prolle och din kylare.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk

Okej tack!

De är varma men ska inte vara såhär varma. Andra personer med likadan kylare och processor kan överklocka allt mellan 4,6-5Ghz utan att den överstiger maxtemp 61 grader. Jag har kört med Prime95.

Nu har jag testat med både väldigt lite kylarpasta(den som hängde med Evo 212) och lite för mycket så att det bildas små bubblor på sidan mellan kylaren och processorn. Har även testat normalmycket kylarpasta. När jag tog mycket pasta smetade jag ut det över hela processorn och när jag tog lite klickade jag bara på ett "riskorn" på mitten av processorn utan att smeta ut det. Temperaturerna är likadana oavsett appliceringsmetod och mängd.

socket ligger på idle 35-40 grader och load vågar jag inte gå längre än 78 grader nu. core ligger på 13 grader idle(förstår att det inte stämmer) och kan sticka säkert till 80 om jag låter den göra det men stannar vid max 65 nu. En annan konstig sak är att HWmonitor visar 255 grader som max på core!? Processorfläkten gick på max.

Har ett fractal design r4 med 2 fläktar fram och 2 bak samt att testerna gjordes med öppen sidoplåt.

Vcore är på 1,381.... i bios.

Undrar självklart vad det är som är fel, gör jag fel när jag sätter på pasta och processor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mitchymojboj:

Okej tack!

De är varma men ska inte vara såhär varma. Andra personer med likadan kylare och processor kan överklocka allt mellan 4,6-5Ghz utan att den överstiger maxtemp 61 grader. Jag har kört med Prime95.

Nu har jag testat med både väldigt lite kylarpasta(den som hängde med Evo 212) och lite för mycket så att det bildas små bubblor på sidan mellan kylaren och processorn. Har även testat normalmycket kylarpasta. När jag tog mycket pasta smetade jag ut det över hela processorn och när jag tog lite klickade jag bara på ett "riskorn" på mitten av processorn utan att smeta ut det. Temperaturerna är likadana oavsett appliceringsmetod och mängd.

socket ligger på idle 35-40 grader och load vågar jag inte gå längre än 78 grader nu. core ligger på 13 grader idle(förstår att det inte stämmer) och kan sticka säkert till 80 om jag låter den göra det men stannar vid max 65 nu. En annan konstig sak är att HWmonitor visar 255 grader som max på core!? Processorfläkten gick på max.

Har ett fractal design r4 med 2 fläktar fram och 2 bak samt att testerna gjordes med öppen sidoplåt.

Vcore är på 1,381.... i bios.

Undrar självklart vad det är som är fel, gör jag fel när jag sätter på pasta och processor?

Fläkt igång?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Fläkten går typ på 100% kostant! av någon anledning

Permalänk
Medlem

Jag kör med (AMD OverDrive) för att se temp på min Fx-8350.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

okej, och du tror att det är säkrare menar du?

Permalänk
Medlem

Temperatur mätningarna på 8320 och 8350 är ganska luddiga.
Jag får till exempel 30 grader load och 13 grader idle med core temp och hwmonitor.
Däremot om jag kollar drivrutinerna för mobot visar det ca 53grader full load. Min ligger på 3,8 Ghz med vcore på 1,375
Om du har drivrutiner för ditt moderkort som kan visa temps så kolla där.
Throttlar cpun nåt om du har den på auto?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Skrivet av Pejnar:

Temperatur mätningarna på 8320 och 8350 är ganska luddiga.
Jag får till exempel 30 grader load och 13 grader idle med core temp och hwmonitor.
Däremot om jag kollar drivrutinerna för mobot visar det ca 53grader full load. Min ligger på 3,8 Ghz med vcore på 1,375
Om du har drivrutiner för ditt moderkort som kan visa temps så kolla där.
Throttlar cpun nåt om du har den på auto?

13 grader idle står datorn utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

okej, och du tror att det är säkrare menar du?

Du får mer information på cpun mm.

Tror du har monterat kylaren fel eller för lite kylpasta.
jag hade en temp på cpun på 38 och core på 67 med vatten och det visade sig att jag gjorde fel
med kylpastan.

Plockade bort allt och torka bort kylpastan på cpun och blocket och på med lite mer kylpasta
och fick ner tempraturen. värt att testa.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Temperatur mätningarna på 8320 och 8350 är ganska luddiga.
Jag får till exempel 30 grader load och 13 grader idle med core temp och hwmonitor.
Däremot om jag kollar drivrutinerna för mobot visar det ca 53grader full load. Min ligger på 3,8 Ghz med vcore på 1,375
Om du har drivrutiner för ditt moderkort som kan visa temps så kolla där.
Throttlar cpun nåt om du har den på auto?

CPU temp går inte under temperaturen i rummet om den inte står utomhus eller kyls med flytande kväve

Permalänk

Ska kolla med moderkortets drivrutiner.
Har läst om throttla men har aldrig förståt vad det betyder?

Nej hehe den står inomhus, men har hört att denna processor visar korrekt temp först vid höga temperaturer. Om det stämmer eller inte det jag inte.

Permalänk

"Package" i HWMonitor vet i fan vad det visar, men det är inte CPU-temperaturen. Fick du inte med AI Suite med ditt moderkort? Finns att hitta på Asus hemsida annars. Där kan du se korrekta temperaturer.

79 grader är på tok för högt.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

CPU temp går inte under temperaturen i rummet om den inte står utomhus eller kyls med flytande kväve

Nej det är ju lite poängen att de inte kan visa bra temps. Core temp visar liksom 33 grader när den egentligen ligger på 50+

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

jag kör hwinfo64, vilket är det ända programmet jag fått att visa rätt temperatur. Jag utgår från att mitt bios visar rätt
tror faktiskt att amd själva inte rekommenderar över 65 grader.

Kör min i 4510mhz på 1,4v och idlar i 29 och primar i runt 45. Har corsair h100 med corsair sp120 fläktar på cirkus medel
men dom går rätt varmt speciellt vid överklock

*edit. Evo 212 är nog i vekaste laget för överklockning/prime osv

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk

nu har jag kollar AI Suite och på cpu står det 36 grader och MB 30 grader, vcore 1,38. Är CPU core eller socket?

Smetar ni ut kylarpastan eller lägger ni bara en klick i mitten?

evo 212 är verkligen inte en saftig kylare men som sagt så har många fått det att fungera på minst 4.5 ghz och jag ligger på 4.2 ghz som också är stock boost speed. så tycker att det är lustigt att det ändå är så högt. Ska göra ett test och montera om med ännu mer kylarpasta så återkommer jag.

Permalänk
Medlem

Hur har du det annars med fläktar i lådan? Tycker även du borde köra 1866 på minnerna då det stödjer detta fullt ut utan överklock

Om du kör orginal så testa sänk vcoren lite. Min vill ha 1.288v orginal. Sen temperaturen du får i prime kommer man ju aldrig upp till i normalt användande.

Som vanligt ger jag mig själv cred för osammanhängande inlägg

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk

två fram två bak och nu kör jag med öppen sidoplåt!

Minnena får jag fixa sen, klockar inte med multipliern och då ändras minneshastigheterna jag kan välja, oturligt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

nu har jag kollar AI Suite och på cpu står det 36 grader och MB 30 grader, vcore 1,38. Är CPU core eller socket?

Smetar ni ut kylarpastan eller lägger ni bara en klick i mitten?

evo 212 är verkligen inte en saftig kylare men som sagt så har många fått det att fungera på minst 4.5 ghz och jag ligger på 4.2 ghz som också är stock boost speed. så tycker att det är lustigt att det ändå är så högt. Ska göra ett test och montera om med ännu mer kylarpasta så återkommer jag.

Jag lägger en klick på mitten på cpun ungefär som en halv grön ärta.
Jag personligen tycker att ett riskorn är för lite men dom flesta lägger det i mitten för att slippa luftbubblor i kylpastan.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

har testat massa olika sätt nu men den metoden när jag tar på så det nästan läcker över verkar vara den bästa.

så här ser det ut i AI suite och CPU-Z

Vad är "package" och vad är "CPU"?

Vad är temperaturen i AI suite?

Permalänk

Borde jag börja fundera på om det är processorn eller kanske kylaren det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Borde jag börja fundera på om det är processorn eller kanske kylaren det är fel på?

vilken temp har du i ai suite när du belastar cpun?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

har kört min 2500k utan kylare. ligger på 99 grader load och 60 grader idle. inte så nyttigt men det var bara några minuter.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

vilken temp har du i ai suite när du belastar cpun?

60 grader på 4,2 ghz och vcore på 1,31 i AI suite! men det är mycket varmare än vad jag har läst om att den ska kunna prestera med den kylaren tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna avdelningen passar frågan bättre.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

60 grader på 4,2 ghz och vcore på 1,31 i AI suite! men det är mycket varmare än vad jag har läst om att den ska kunna prestera med den kylaren tyvärr.

jag titta på en sådan cpu kylare du har på en sida
och funderat på fall du har en extra fläkt på kylaren?

finns dom som monterar en till 120 fläckt för att orka
kyla mera.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Nej jag har inte den men tanken slog mig också, ska ta en av chassifläktarna och sätta på och se om det blir skilnad! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Nej jag har inte den men tanken slog mig också, ska ta en av chassifläktarna och sätta på och se om det blir skilnad! Tack för tipset!

ja gör det och berätta sen om det blev bättre.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.