Nvidia: "Windows RT är en besvikelse"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Windows RT är en besvikelse"

Microsofts ARM-baserade operativsystem Windows RT ses inte som någon framgång av Nvidias vd Jen-Hsun Huang, som är besviken över försäljningssiffrorna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft är en besvikelse!

Permalänk
Medlem

Många träffar rätt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

FÖRS.... awww. tycker inte att Microsoft går i rätt håll med denna version av Windows eller deras allmänna syn på deras användare. Jag har aldrig hört talas om att Microsoft ändrar något utifrån kritik de fått från användare (rätta mig gärna)

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara VD på Nvidia för att fatta att det är nå fel på det...

Permalänk
Medlem

Jag gillar RT. Visst MS borde öppna upp det lite mer och så måste priserna ner lite. Sen att Tegra 3 är sjukt långsam är ju en annan sak.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker Nvidia kommer med allt för många uttalanden och inte alla håller måttet.

Permalänk
Datavetare

Det är kört för Windows RT.

Den chans som fanns var att det skulle sälja riktigt bra fram till dess att AMD/Intel får ut nästa generation SoCer för pekplattor. Den nuvarande Intel SoCn verkar ha för klen GPU för att fixa "high-res" plattor, men det borde vara ett problem som löser sig när AMD släpper Temash (Juni?) och när CloverTrail+ för pekplattor kommer.

CloverTrail+ är redan lanserad för både telefoner, Z2560, och pekplattor, Z2580 och har en GPU med teoretisk prestanda i nivå med iPad4.

Varför skulle någon välja Windows RT över Windows 8 om enheterna till båda kostar ungefär lika mycket, har ungefär samma batteritid men bara Win8-enheterna är Windows på "riktigt" då de är kompatibla med alla existerande Win-program?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bekräftat än en gång att den sålt kasst då. Microsoft behöver tänka om från grunden Windows 8 och Windows RT Imo.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan alltid rösta på Microsoft som årets sämsta företag här Fast samtidigt föredrar man kanske att rösta på EA?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu är ju Surface RT visserligen bestyckad med en föråldrad Tegra 3, men RT är verlkigen inte en intressant platform för mig som konsument, så det förvånar mig inte att det floppar.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är en besvikelse över Windows 7. Skype är en besvikelse över Windows Live Messenger. Outlook är en besvikelse över Hotmail.

... Finns det någonting som Microsoft gör rätt numera?

Skrivet av Mocka:

Man kan alltid rösta på Microsoft som årets sämsta företag här Fast samtidigt föredrar man kanske att rösta på EA?

Ogillar man EA som många gör är det bara att spela andra företags spel. Lite svårare att skippa Windows än att skippa Origin/EA spel. Och andra sidan, hur i hela friden väljer man mellan pest (Microsoft) och kolera (Apple)?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Tyvärr inte speciellt konstigt med priserna som de har nu.
Operativet är riktigt bra, men priserna är på tok för höga.
2000-2500:- MAX för tex Surface RT och runt 4000:- för Surface Pro, 10 lök för en platta är skrattretande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 8 är en besvikelse över Windows 7. Skype är en besvikelse över Windows Live Messenger.

Det första kan jag hålla med om till 100%, men vad är det för fel på Skype? Tycker den tjänsten är betydligt mer kompetent än gamla avdankade Live Messenger.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja köra och betala för att köra Windows RT när det inte längre har den enda fördelen som Windows (x86) har, bakåtkompatibilitet? Inte konstigt att det floppar, Microsoft får krypatillbaks till x86 hörnet där de hör hemma.

Sen förstår jag att Nvidia är nervösa då de "bara" har ARM cpu:er att sälja och inte får vara med att leka med Microsoft om RT försvinner.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

den största besvikelsen med window rt är väll ändå att den använder tegra 3 och har upplösningen 1366*768

edit: priserna är för höga oxå

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Det första kan jag hålla med om till 100%, men vad är det för fel på Skype? Tycker den tjänsten är betydligt mer kompetent än gamla avdankade Live Messenger.

Klienten har en värdelös UI som är helt 'ihoptryckt'. Jag har använt Windows Live Messenger sedan många många år tillbaka, men jag tänker då absolute inte använda Skype, och nu försöker dom tvinga en till det. Idioti. Blir många personer som jag inte kommer kunna prata med aktivt mera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Klienten har en värdelös UI som är helt 'ihoptryckt'. Jag har använt Windows Live Messenger sedan många många år tillbaka, men jag tänker då absolute inte använda Skype, och nu försöker dom tvinga en till det. Idioti. Blir många personer som jag inte kommer kunna prata med aktivt mera.

Finns ju andra alternativ... Trilllian är ett alternativ, ej testat men hört bra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Klienten har en värdelös UI som är helt 'ihoptryckt'. Jag har använt Windows Live Messenger sedan många många år tillbaka, men jag tänker då absolute inte använda Skype, och nu försöker dom tvinga en till det. Idioti. Blir många personer som jag inte kommer kunna prata med aktivt mera.

De borde ju göra om skiten till en Lync-klient för hemanvändare. Lync är ju typ det bästa inom IM någonsin.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja, Microsoft får alltid till det. Se bara på Kin, Microsoft Bob eller Zune. Med lite jobb blev det succéer som alla älskade. ;/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle någon välja Windows RT över Windows 8 om enheterna till båda kostar ungefär lika mycket, har ungefär samma batteritid men bara Win8-enheterna är Windows på "riktigt" då de är kompatibla med alla existerande Win-program?

Tyvärr är utbudet på dessa billiga x86-plattor nästan obefintligt. Men i princip så håller jag med dig, x86 är trevligare.

Sedan undrar jag hur många som verkligen testat Surface (med Windows RT) mot exempelvis iPad - för det är många väldigt bestämda uppfattningar i den här tråden om att Windows RT är en katastrof. Visst, riktiga Windows är bättre, men om man nu är ute efter en platta för 4-5tkr som finns ute i handeln idag, då är jämförelsen med iPad intressant.

Med Surface får man Office, USB, HDMI, Micro-SD, kick-stand och ett coolt användargränssnitt och stöd för flera användare. iPaden framstår som en oanvändbar barnleksak i jämförelse.

Liksom många andra hoppas jag dock på en bra Intel Atom platta med riktiga Windows 8 och en prislapp under 4tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Klienten har en värdelös UI som är helt 'ihoptryckt'. Jag har använt Windows Live Messenger sedan många många år tillbaka, men jag tänker då absolute inte använda Skype, och nu försöker dom tvinga en till det. Idioti. Blir många personer som jag inte kommer kunna prata med aktivt mera.

Du får helt enkelt börja använda Facebook-chatten i fortsättningen. Har jag gjort sen jag slutade använda MSN för över 2 år sen.

Annars så kan jag tänka mig att använda Skype är en vanesak. Vill du ha separata fönster så kan du dessutom ändra till Kompaktläge.

OnT så håller jag med om att Windows RT floppat. Dess största problem är att det inte finns någon direkt fördel mot att köpa en Androidplatta eller Ipad, som ofta är billigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Klienten har en värdelös UI som är helt 'ihoptryckt'. Jag har använt Windows Live Messenger sedan många många år tillbaka, men jag tänker då absolute inte använda Skype, och nu försöker dom tvinga en till det. Idioti. Blir många personer som jag inte kommer kunna prata med aktivt mera.

Förstår inte riktigt hur du menar. Du kan justera utseendet på Skype klienten på flera sätt. Nu antar jag att vi pratar om klienten för Windows. Däremot är jag inget fan av klienten till Android, är väldigt rörig och man borde komma till sin kontakt lista direkt vid start men då måste man göra ett extra tryck för det.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

here we go again... bring on the marknadsanalytikers!

Citat:

Windows RT is disappointing to us, because we expected to have sold more than we did. I think everyone expected to have sold more than they did. [...] of some importance for Microsoft to continue to invest in Windows RT. They always seem to ultimately get it right. I expect they will because it's too important not to get it right.

"Windows RT Ultimatly Edition" ^

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ogillar man EA som många gör är det bara att spela andra företags spel. Lite svårare att skippa Windows än att skippa Origin/EA spel. Och andra sidan, hur i hela friden väljer man mellan pest (Microsoft) och kolera (Apple)?

Tror detta ordspråk måste uppdateras snart Dödligheten för Pest är runt 30-90%. Kolera kan vara så låg som 1% med behandling.

Så valet där är ju lätt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

here we go again... bring on the marknadsanalytikers!

Det är väldigt svårt idag att köra en dålig produkt och sedan "fixa den" då världens bästa produkt ändå kan bli ratad om varumärket är nersmutsat. Windows 7 hade förmodligen sålt uselt om det hetat Windows Vista SP3, och nu blir det samma med Windows 8. Därför tycker jag han har fel när han säger att de skall fixa det. Det vore bättre att göra en ny produkt där man fixat det som folk gnäller på, så att man snabbt får användare att acceptera plattformen och marknadsanalytikerna kan skriva om den snabba försäljningstakten, istället för att potensiella kunder, investerare och journalister hela tiden ska behöva läsa om hur dåligt det är, hurt trögt det går osv osv.

Jag vet t. ex flera som gärna skaffat Vista efter fixarna men som lät bli just på grund av namnet och dess svarta historia. Jag tror det är samma med Windows 8 och RT nu. Även om de fixar precis allt som folk klagar på så måste de byta namn så att det upplevs som en annan produkt om försäljningen ska ta fart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Med Surface får man Office, USB, HDMI, Micro-SD, kick-stand och ett coolt användargränssnitt och stöd för flera användare. iPaden framstår som en oanvändbar barnleksak i jämförelse.

Har själv en Android-platta och en iPad4, så har mest erfarenhet av dessa. Men har i alla fall använt "Surface" under några timmar, dock ännu aldrig använt någon Win8-platta.

Det jag undrar är bara: när vill man använda saker som Office, USB och HDMI på en platta? Kan aldrig säga att jag någonsin saknat dessa. Det är fullt möjligt att läsa MS Office filer i både iOS och Android, vilket är det enda jag kan se ett värde av då jag knappast tänker författa Office-dokument på en platta.

I de lägen som Office och kick-stand är fördelar är ju när man använder sin Surface som en laptop och som laptop är det är väldigt undermålig produkt jämfört med en "riktig" laptop. Och så fort du börjar använda den som laptop så blir ARM än rejäl nackdel då sådana användare definitivt kommer vilja köra "vanliga" Windows-program.

Men kan hålla med de som tycker iPad är "tråkig" och "begränsad". Nästa pekplatta lär bli endera en Android-platta eller en Win8-platta för min del (kravet i båda fallen är "retina"-skärm), det kommer från någon som är väldigt nöjd med sin MBP körandes OSX d.v.s ingen Apple-hater...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nvidia gnäller över mycket iår. Dom tror deras physx är enastånde och unikt. Dom tycker att deras chips är för exclusiva för next gen konsols när egentligen ingen vill ha skiten. Dom gnäller konstant i media, om dom tror att det är rätt väg för att skapa större kundbas tror dom fel.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle någon välja Windows RT över Windows 8 om enheterna till båda kostar ungefär lika mycket, har ungefär samma batteritid men bara Win8-enheterna är Windows på "riktigt" då de är kompatibla med alla existerande Win-program?

Om batteritiden visar sig vara identisk så håller jag med, då kan vi helt enkelt glömma ARM, men det är ett ganska stort OM. De x86 processorer som finns idag ger mycket sämre arbetstid om batteristorlek/vikt är bibehållen. Vad gäller bakåtkompatibiliteten så är den överskattad i mitt tycke, i alla fall på en surfplatta - än mer så när man kan köra även Photoshop eller Visual Studio "på" en Surface RT genom RemoteApp - just detta tror jag kan göra att RT, i någon form, kan bli stor i Enterprise sektorn.

Skrivet av THB:

Tyvärr inte speciellt konstigt med priserna som de har nu.
Operativet är riktigt bra, men priserna är på tok för höga.
2000-2500:- MAX för tex Surface RT och runt 4000:- för Surface Pro, 10 lök för en platta är skrattretande.

Med tanke på att Surface Pro kan jämföras med en MBP, eller valfri ultrabook, tycker jag priset är helt rätt. Det samma gäller faktiskt också RT som är prisad likt en iPad fast med möjligheter till så mycket mer.

Skrivet av alpha:

Sedan undrar jag hur många som verkligen testat Surface (med Windows RT) mot exempelvis iPad - för det är många väldigt bestämda uppfattningar i den här tråden om att Windows RT är en katastrof. Visst, riktiga Windows är bättre, men om man nu är ute efter en platta för 4-5tkr som finns ute i handeln idag, då är jämförelsen med iPad intressant.

Med Surface får man Office, USB, HDMI, Micro-SD, kick-stand och ett coolt användargränssnitt och stöd för flera användare. iPaden framstår som en oanvändbar barnleksak i jämförelse.

Precis. Som jag sagt tidigare har nästan varenda person som såg (alltså, mer än någon minut) min RT innan jul köpt sin egen, i flera tillfällen för att ersätta sin tidigare iPad. Frugan gav bort sin iPad efter ungefär en vecka med en RT och har inte klagat sedan. Visst, app-utbudet är inte lika bra som iOS eller Android (dock tar det emot att inkludera Android då antalet appar som faktiskt är tablett-specifika torde vara ganska likt antalet Windows Store appar) men eftersom Windows har en fullfjädrar webbrowser spelar det mindre roll, mycket av det jag tidigare använt en app till gör jag nu i IE. Många glömmer också att Windows RT har flash, något som Sweclockers användare borde gilla pga de olika videorna som läggs upp nu och då.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emigrating12:

Om batteritiden visar sig vara identisk så håller jag med, då kan vi helt enkelt glömma ARM, men det är ett ganska stort OM. De x86 processorer som finns idag ger mycket sämre arbetstid om batteristorlek/vikt är bibehållen.

Är det verkligen så?

De tester jag läst om t.ex. Acer W510 (10" Win8-platta som kör CloverTrail, d.v.s. Atom) är att den är 30-50% snabbare än Tegra3 men har mer eller mindre exakt samma batteritid.

T.ex. detta: The W510 lives up to the expectations of a tablet battery life with approximately 8 hours of general use on a single charge (without the dock) which is quite comparable to the Surface RT’s battery life.

AnandTech har också gjort ett stort test som snarare visar att x86 drar mindre än t.ex. Tegra3 i det format som används i pekplattor.

Samma sak gäller telefoner, GSM-arenas batteritest ger Motorola RAZR i (Medfield, single core Atom för telefoner) en "battery endurance value" på 64-timmar vilket är bättre än t.ex. RAZR M (samma batteri och skärm men med ett Snapdragon SoC) och iPhone5. Och de senare två var defintivt i topp för att vara ARM

The Motorola RAZR i managed to achieve the almost unbelievable endurance rating of 64h.
iPhone 5 endurance rating and we got a mind-blowing 51
The smartphone (RAZR M) managed an endurance rating of the almost unbelieavable 55h.

Intel är redan förbi ARM vad det gäller strömförbrukning i formatet "smartphone" och "tablet", men för väldigt många verkar det så otänkbart att x86 någonsin skulle ens komma nära ARM så det bara antar att så fortfarande är fallet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer