Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Grafen - När kommer kylarna?

Hade ju inte varit fel med en kylare av grafen om man säger så;)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Curemylife:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R5dwdZ...

botten och början av heatpipesen borde vara bra nog på nuvarande cpu kylare t ex freezer 7 för att leda värmen bättre och även ett cpu höljet som ligger över kärnorna att den är pådragen med lite sånt just på kärnorna medans man behåller den vanliga biten av metall ovanpå.eller att det sticker upp igenom det höljet för direktkontakt med kärnorna samtidigt som höljet är kvar för att sprida den värmen lite och även skydda mot vikten av tyngre kylare.

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Curemylife:

Frågn är hur dyrt det blir att tillverka?

Detta skulle kunna få en vatten kylare ála Antec 620 att framstå som dålig

| Senaste låten jag börjat på! |
Tagga VnV Nation den 26:e

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Göra kylflänsar av grafen låter underbart. Hej då vattenkyllningspaket!

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av hölmiz:

Göra kylflänsar av grafen låter underbart. Hej då vattenkyllningspaket!

Varför inte vattenkylare med grafenblock?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mini-z1994:

botten och början av heatpipesen borde vara bra nog på nuvarande cpu kylare t ex freezer 7 för att leda värmen bättre och även ett cpu höljet som ligger över kärnorna att den är pådragen med lite sånt just på kärnorna medans man behåller den vanliga biten av metall ovanpå.eller att det sticker upp igenom det höljet för direktkontakt med kärnorna samtidigt som höljet är kvar för att sprida den värmen lite och även skydda mot vikten av tyngre kylare.

...wat? ETT skiljetecken i hela den harangen? Inte helt lättytt, ska jag säga dig.

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 8GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G430
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Shudnawz:

...wat? ETT skiljetecken i hela den harangen? Inte helt lättytt, ska jag säga dig.

Tror bara att han missade mellanslag:p

Till Alla: det var mer som ett skämt men hade nog inte varit fel som vattenblock:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011

Är det bara jag som alltid läser grafen som en graf i bestämd form? Tryckte på den här tråden och förväntade mig "den stora grafen med leveransdatum på olika kylare"

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Grafén borde det väl ändå heta?

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - R9 Fury - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 3x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Curemylife:

Till Alla: det var mer som ett skämt men hade nog inte varit fel som vattenblock:)

ja det gjorde jag heh.
tycker det inte är svårt att läsa det jag skriver så länge det finns space mellan orden heh ja jag missade space lättare och skriva på vanligt tangentbord än en bärbar som har det så tätt mellan vissa knappar och har man inte så mkt känsel i fingrarna efter att man varit ute så märker man inte så ofta att man kommer åt två st knappar istället för en
grafen på cpu och vattenkylning hade varit något :3

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Curemylife:

Skrivet av mini-z1994:

ja det gjorde jag heh.
tycker det inte är svårt att läsa det jag skriver så länge det finns space mellan orden heh ja jag missade space lättare och skriva på vanligt tangentbord än en bärbar som har det så tätt mellan vissa knappar och har man inte så mkt känsel i fingrarna efter att man varit ute så märker man inte så ofta att man kommer åt två st knappar istället för en

Nej...nej, det är fortfarande en jävla röra. Stora bokstäver, skiljetecken och allmän meningsbyggnad lyser med sin frånvaro.

But nonetheless, grafen (ja, jag läser det också som bestämd form av graf) vore kul att prova bygga kylsystem runt. Däremot undrar jag hur pass bräckligt det blir, eftersom grafen endast är ett atomlager tjockt. Lägger du flera på varann blir det grafit, samma som finns i pennor. Och det är inte speciellt starkt, direkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene

Citat:

Graphene is a substance composed of pure carbon, with atoms arranged in a regular hexagonal pattern similar to graphite, but in a one-atom thick sheet. It is very light, with a 1-square-meter sheet weighing only 0.77 milligrams.

samt

Citat:

The crystalline or "flake" form of graphite consists of many graphene sheets stacked together.

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 8GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G430
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Grafen (uttalas med betoning på e [gra'feːn])

ctrlc+ctrlv wiki.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av mini-z1994:

ja det gjorde jag heh.

Du glömde någonting, http://2.bp.blogspot.com/_IhcNear8Ka8/TT_sj6ShKHI/AAAAAAAAA4o...

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.