Permalänk
Medlem

Får ej ned vCore i 3770k, Blåskärmar

Jag har försökt klocka upp processorn i runt 4,5 GHz, Det problem jag har är att jag inte kan boota under 1,400 V + i vCore. Bläskärmar är vad jag får när jag går under 1,400 V i vCore. jag ska även nämna att vCore går upp i 1,480 V när jag väljer "Auto" på vCore i BIOS.
När jag bootar med standard klockfrekvensen så ligger vCore på ett normal värde. jag prövade även att boota i 4,3 GHz och 1,250 V. då fungerade det bra och Prime95 kunde köras utan problem. det känns som om jag har ett onormalt värde i vCore, eller kan man köra en processor i över 1,400 V? Som exempel så måste jag lägga vcore på 1.49 för att kunna köra stresstest i 4,6 GHz. Kommer processorns livslängd bli jättrkort vid 1.49 eller är det ok om man håller temperaturerna på en bra nivå?

Finns det någon som har en aning om vad jag gör fel?

-i7 3770k
-GTX 660ti Asus Directcu II
-Asus P8Z77-V
-Corsair HX650
-Corsair H100i
-Corsair 650D
-Corsair Vengence 8GB RAM
-Samsung 840 120GB (OS)
-Samsung 500GB
-250GB

Permalänk
Medlem

Alltså, den klockar helt enkelt inte högre utan höjd vCore. Inget konstigt med det. Jag vet inte vad gränser för när IB börjar ta skada är. Personligen kör jag min IB i 0.95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, den klockar helt enkelt inte högre utan höjd vCore. Inget konstigt med det. Jag vet inte vad gränser för när IB börjar ta skada är. Personligen kör jag min IB i 0.95.

Okej då ska jag ställa in vcore efter vad processorn kräver. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håll koll på tempsen bara! Så den inte blåskärmar av värme.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Håll koll på tempsen bara! Så den inte blåskärmar av värme.

Jag ska försöka hålla "CPU cores" tempsen på under 90 grader när jag kör Prime 95, Tack för svaret!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Strotic:

Jag ska försöka hålla "CPU cores" tempsen på under 90 grader när jag kör Prime 95, Tack för svaret!

Under 84 grader är bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

kör du stockkylare`?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Under 84 grader är bra.

Okej, då ska jag se till att hålla temperaturen under 84.

Skrivet av gwin:

kör du stockkylare`?

Nej, Jag kyler processorn med en Corsair H100i (dem medföljande fläktarna i push).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

kör du stockkylare`?

Skrivet av Strotic:

Okej, då ska jag se till att hålla temperaturen under 84.

Nej, Jag kyler processorn med en Corsair H100i (dem medföljande fläktarna i push).

En bra kylare är ju alltid bra, men tyvärr så hjälper det inte så mycket när processorn utvecklar mer värme än den hinner för över till någon kylare. Det stora problemet är värmeöverföringen mellan kärnan och IHS. Det problemet blir som mest påtagligt när man höjer spänningen.

Permalänk
Medlem

90c låter högt. Sitter allt som det ska?
Har du kollat vad andra med det moderkkortet klockat upp till?
4.5 ghz ska du kunna köra med mycket lägre volt. 1.275 eller lägre..

Blåskärmar kan du få av mycket..
Själv hade jag lite problem men till slut körde jag i x.m.p och drog ner vcore till 1.275
Asus autoklock var lite för hett på mitt moderkort m5f..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tjenare, med mitt sabertooth så kör jag min i7a i 4,7 Ghz och 1,31 på spänningen och det funkar... Så var har det gått snett?

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt. Olika upplagor av samma processor kan prestera väldigt olika.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Tror du dragit en nitlott med din i7 tyvärr, antingen med heatspreadern eller chippet. Min klarar 4,8GHz med ca 1.32 v. Eller så klockar du fel.

Permalänk
Medlem

Antingen har du dragit en nitlott med CPUn, eller så är det något knasigt med moderkortet Om du har möjlighet så testa gärna processorn i en annan dator

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för vCore vid auto vCore och standard klock. Jag gissar att du som mig har en betydligt högre volt programmerat i processorn från början än vad de som klockar högt har. Jag har t.ex 1,255V som standardvolt vid 4,2Ghz medan andra har 1,100vCore som standard. Det gör att jag har lite utrymme att höja vCore då jag ska klocka högre. Vi har helt enkelt fått chips som är lite sämre än snittet, men produkten uppfyller utlovad hastighet så det är bara att hoppas på bättre tur nästa gång. Standardvolten på IB sätts på chips basis om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Ibland har man en riktigt sur processor. Min 2500K behöver en herrans massa volt för att klockas - Inte för att det ger så stora tempproblem, men är ju inge kul att mata 1.4v+, lär ju brinna ut innan året är slut om man sitter och lastar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

90c låter högt. Sitter allt som det ska?
Har du kollat vad andra med det moderkkortet klockat upp till?
4.5 ghz ska du kunna köra med mycket lägre volt. 1.275 eller lägre..

När jag kommer upp i 90c så körde jag på auto vcore. då lade sig vcore på 1,490 V vid 4,5 GHz. Jag har lyckats få ned vcore nu till 1,370 V med X.M.P mode.

Blåskärmar kan du få av mycket..
Själv hade jag lite problem men till slut körde jag i x.m.p och drog ner vcore till 1.275
Asus autoklock var lite för hett på mitt moderkort m5f..

Jag prövade att använda X.M.P och satte vcore på 1,270 V. Datorn startade då men crashade under stresstest. Sedan så ökade jag vcore allt mer och mer(4,5GHz). Och när jag kom upp i 1,370V så verkade den stabil hyffsat stabil. Nu har jag fått ned vcore från 1,480 till 1,370 @ 4,5 GHz. Så tack för tipset!

Skrivet av swesen:

Tror du dragit en nitlott med din i7 tyvärr, antingen med heatspreadern eller chippet. Min klarar 4,8GHz med ca 1.32 v. Eller så klockar du fel.

Ja det verkar som att den har lite svårt att gå ned i spänning. nu med XMP mode så fick jag ned vcore till 1,370. Jag antar att jag kan använda processorn i åtminstone 2 år till med 1,370 i vcore.