Permalänk

Mitt Sanctum

Hallå i grottan!

Har länge följt alla datorhörnor här på Sweclockers, blivit fascinerad och inspirerad! Så när man fick sitt första jobb och inte hade några utgifter så gick allt självklart till att uppgradera min egna fristad! Datorn tyckte jag fortfarande höll måttet så förutom en grafikkortsuppgradering lade jag fokus på själva hörnan. Som jag nu tänkte dela med mig av!

Setup:

Philips 40" 3D LCD TV, Ambilight, 40PFL7007T
3x Benq 2222HDL 21,5"
Mionix Naos 5000
Tt esport Chalanger Ultimate
Microsoft Xbox 360 Wireless Gamepad
SteelSeries Siberia V2 White
Onkyo 5.1 Surround Receiver TX-SR313
CERWIN-VEGA VE-5M HÖGTALARE
Wilfa 3D-Mas Massagedyna
Bauhaus Hyllskiva
IKEA Vika Amon & Godvin

Datorn:

Antec Three Hundred ATX
Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB DDR5 PCIe
MK Gigabyte GA-P55a-UD3r, S1156, 4xDDR3
DVD RW Optiarc7240S Svart
CPU Core i5 @ 3,5GHz, 8MB
DDDR3 12GB (2GBx2, 4GBx2) 1600Mhz
PSU Corsair HX 650W 80+ Modulärt
Crucial M4 120 GB
HD Samsung, Western Digital 3,5TB (1,5TB, 2TB)
XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter x2

Om det är något ni undrar eller tycker något positiv eller negativt så lägg gärna en kommentar, kommer försöka svara på allt relevant!
Glöm inte bort att rösta vad ni tycker!

Update 1
Lite bilder på nyinköpta musmattan!

//LuDDeDeKuDDe

Mitt Sanctum

Permalänk
Medlem

Riktigt fin hörna, otroligt synd bara på placeringen av högtalarna Hade hellre sett stativ på sidorna

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv

Är väldigty inne på att köpa 3 skärmar, dock har jag redan en BenQ XL2420T, och 2 till sådana går på 6,4k, vilket är en hel del!
Du borde ha en musmatta (smaksak såklart ^^) Razer goliath XL hade sett fin ut

Permalänk
Medlem

Stilrent!

Kanske fokuserat lite för mycket på det estetiska före funktion.
Högtalarna för långt ner, skärmarna för högt upp. Detta är ju lite tycke och smak förstås

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Riktigt fin hörna, otroligt synd bara på placeringen av högtalarna Hade hellre sett stativ på sidorna

Tack, hade inte riktigt utrymmet för det tyvärr (behövde byrån för förvaring haha) men tyckte att jag hittade en bra lösning ändå! Ljudet är det inte något fel på i alla fall och jag gillar kombination som hyllstöd haha

Skrivet av anon200933:

Är väldigty inne på att köpa 3 skärmar, dock har jag redan en BenQ XL2420T, och 2 till sådana går på 6,4k, vilket är en hel del!
Du borde ha en musmatta (smaksak såklart ^^) Razer goliath XL hade sett fin ut

Ja det är dyrt med skärmar men benq är pisvärda! Kul att du nämner musmatta. Har tänkt att köpa en liknande som du tipsar om fast mionix variant. Fast orkade inte vänta med kort bara för den

Skrivet av Frasse92:

Stilrent!

Kanske fokuserat lite för mycket på det estetiska före funktion.
Högtalarna för långt ner, skärmarna för högt upp. Detta är ju lite tycke och smak förstås

Tackar! Ja enligt mitt tycke och smak står skärmarna bra, kanske jag som tagit korten i fel grad för om man kollar på vad de flesta andra använder för ben till sina hyllor så är de IKEAS 16cm ben medan mina högtalare är 15cm... Kan hålla med att högtalarna är lite låga när man sitter vid datorn men använder ofta headset då, de står perfekt när jag ligger i soffan och kollar på film!

Permalänk

Stilrent, fina färger och inga synliga kablar. Riktigt fin hörna, 5p!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken kabeldragning 5/5 Keep up the good work!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Stilrent, fina färger och inga synliga kablar. Riktigt fin hörna, 5p!

Skrivet av lintto1:

Jävlar vilken kabeldragning 5/5 Keep up the good work!

Ja usch för kablar! Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Skrivet av LuDDeDeKuDDe:

Hallå i grottan!

Har länge följt alla datorhörnor här på Sweclockers, blivit fascinerad och inspirerad! Så när man fick sitt första jobb och inte hade några utgifter så gick allt självklart till att uppgradera min egna fristad! Datorn tyckte jag fortfarande höll måttet så förutom en grafikkortsuppgradering lade jag fokus på själva hörnan. Som jag nu tänkte dela med mig av!

Setup:

Philips 40" 3D LCD TV, Ambilight, 40PFL7007T
3x Benq 2222HDL 21,5"
Mionix Naos 5000
Tt esport Chalanger Ultimate
Microsoft Xbox 360 Wireless Gamepad
SteelSeries Siberia V2 White
Onkyo 5.1 Surround Receiver TX-SR313
CERWIN-VEGA VE-5M HÖGTALARE
Wilfa 3D-Mas Massagedyna
Bauhaus Hyllskiva
IKEA Vika Amon & Godvin

Datorn:

Antec Three Hundred ATX
Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB DDR5 PCIe
MK Gigabyte GA-P55a-UD3r, S1156, 4xDDR3
DVD RW Optiarc7240S Svart
CPU Core i5 @ 3,5GHz, 8MB
DDDR3 12GB (2GBx2, 4GBx2) 1600Mhz
PSU Corsair HX 650W 80+ Modulärt
Crucial M4 120 GB
HD Samsung, Western Digital 3,5TB (1,5TB, 2TB)
XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter x2

Om det är något ni undrar eller tycker något positiv eller negativt så lägg gärna en kommentar, kommer försöka svara på allt relevant!
Glöm inte bort att rösta vad ni tycker!

//LuDDeDeKuDDe

Mitt Sanctum

Riktigt fint!! 5/5

Jag är la den ända som tycker att högtalarna passar bra där och skärmarna är lagom högt upp.. För skärmarna ska vara högre upp så man sitter med rak rygg. Du har datorhörnan jag drömmer om..! Snygg kabeldragning och aah.. allt..!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Entusiast

Mycket stiligt! Alltid trevligt att kolla album med flerskärmslösningar! Överlag så är såna gallerier aldrig värda sämre än en trea! Hoppas inte mina anses vara det?!

Hur känns det med skärmarna upphöjda så där? Jag höjde upp mina via en liten ikea-hylla och några små fötter, men jag tyckte det blev för högt och har återigen satt ner de i bordsnivå...

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Dock, förstärkaren får ju ingen luft där och borde väl gå väldigt varmt kan jag tänka mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Snygg setup!
Kör själv med VE-5M, riktigt trevliga högtalare. Med en sub så spelar det kanon!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Riktigt fint!! 5/5

Jag är la den ända som tycker att högtalarna passar bra där och skärmarna är lagom högt upp.. För skärmarna ska vara högre upp så man sitter med rak rygg. Du har datorhörnan jag drömmer om..! Snygg kabeldragning och aah.. allt..!

Skrivet av Zpnk:

Mycket stiligt! Alltid trevligt att kolla album med flerskärmslösningar! Överlag så är såna gallerier aldrig värda sämre än en trea! Hoppas inte mina anses vara det?!

Hur känns det med skärmarna upphöjda så där? Jag höjde upp mina via en liten ikea-hylla och några små fötter, men jag tyckte det blev för högt och har återigen satt ner de i bordsnivå...

Tack så mycket! Som jakob också säger tycker jag skärmarna står perfekt nu! Var väl lite ovant i början men vande mig snabbt och känner nu att det är mycket mindre belastning på både nacke och rygg!

Skrivet av Rydisen:

Snyggt!
Dock, förstärkaren får ju ingen luft där och borde väl gå väldigt varmt kan jag tänka mig.

Skrivet av KKay:

Snygg setup!
Kör själv med VE-5M, riktigt trevliga högtalare. Med en sub så spelar det kanon!

Det är faktiskt 1cm mellanrum som förstärkaren kan ta in/ut luft samt bakåt och under såklart, så den blir faktiskt inte så varm! Håller helt med VE-5M är riktigt fina och ska köpa mig en ny sub som kompletterar så småningom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuDDeDeKuDDe:

Det är faktiskt 1cm mellanrum som förstärkaren kan ta in/ut luft samt bakåt och under såklart, så den blir faktiskt inte så varm! Håller helt med VE-5M är riktigt fina och ska köpa mig en ny sub som kompletterar så småningom!

1 cm låter dock inte så mycket måste jag säga, men verkar det inte som att den går varm så!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Riktigt fint!! 5/5

Jag är la den ända som tycker att högtalarna passar bra där och skärmarna är lagom högt upp.. För skärmarna ska vara högre upp så man sitter med rak rygg. Du har datorhörnan jag drömmer om..! Snygg kabeldragning och aah.. allt..!

Skärmens övre kant ska vara i linje med eller strax över din panna enligt ergonomer, sen att jag själv inte tycker att det är speciellt bekvämt är en annan femma

Ont

Skitfin hörna! Jag funderar själv på att höja tvn sådär, det enda jag är misstänksam om är att väggen pallar det. Gipsvägg är fan det sämsta som finns!

Permalänk

Riktigt snyggt 5/5. Gillar verkligen det stilrena!

Permalänk
Medlem

Det är grymt stilrent och simplifierat! 5P

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enkelt och snyggt, men vibrerar det inte mycket i övre skivan som ligger på högtalarna? Och blir inte stereon överhettad när du täcker ventilations hålen?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Skärmens övre kant ska vara i linje med eller strax över din panna enligt ergonomer, sen att jag själv inte tycker att det är speciellt bekvämt är en annan femma

Ont

Skitfin hörna! Jag funderar själv på att höja tvn sådär, det enda jag är misstänksam om är att väggen pallar det. Gipsvägg är fan det sämsta som finns!

Det visste jag inte! Jag kan faktiskt höja datorstolen så att jag hamnar i det läget men tycker det är skönare när ögonen kan kolla rakt fram!
Det borde inte vara något problem om du har ett bra fäste och kör med mollyskruvar som greppar tag i skivan, så kör hårt!

Skrivet av Swehank88:

Riktigt snyggt 5/5. Gillar verkligen det stilrena!

Skrivet av Batman:

Det är grymt stilrent och simplifierat! 5P

Tack så mycket, uppskattas verkligen!

Skrivet av Scirocco:

Enkelt och snyggt, men vibrerar det inte mycket i övre skivan som ligger på högtalarna? Och blir inte stereon överhettad när du täcker ventilations hålen?

Tack, som jag skrev tidigare så är det 1cm mellanrum och visst blir han lite varm men inget som riskeras överhettning! Nej skärmarna väger en del och det är ingen hård bas i småttingarna utan det ska jag komplettera med en subbas som jag ställer på golvet, så det är absolut ingen fara

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Skärmens övre kant ska vara i linje med eller strax över din panna enligt ergonomer, sen att jag själv inte tycker att det är speciellt bekvämt är en annan femma

Ont

Skitfin hörna! Jag funderar själv på att höja tvn sådär, det enda jag är misstänksam om är att väggen pallar det. Gipsvägg är fan det sämsta som finns!

Ja, det är la det han har? Men håller med att det inte är jätte skönt men det är bara i början tror jag. man vänjer sig nog efter ett tag. Och om man har en bra stol då funkar det nog superbra!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Ville bara tillägga i debatten angående ergonomi att ögonen mår bra av att du har huvudet vinklat 7 grader (om jag inte minns fel) nedåt. Tittar du uppåt länge så återfuktas inte ögonen lika lätt och du kan känna irritation och torrhet. Då rekommenderas det att ha ovankant av skärmen i höjd med ögonbrynen

Förövrigt snyggt! Gillar själv svart och vitt, påminner om min egna hörna. Funderar själv på att köpa en tv, men vet inte om jag kommer att använda den ^^

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

En stilren och snygg datahörna

Ser att skrivbordsskivan bågnar av tyngden, kanske kan lösas med att bulta fast nån form av balk under skivan som stöd så risken att den går av i framtiden elimineras. (har för mycket "tänk om" tankar i mitt huvud )

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk

Riktigt snyggt.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

galet jäkla snyggt bra jobbat!

Visa signatur

Burken: | Windows 8 | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 | Intel core i5 2500k @ 4.5 GHz | Corsair H80 @ CorsairSP quiet p&p | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | 6870 CF | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Seagate 250GB + WDG 1TB | Corsair CX600 |

Permalänk

Gillar att du lyckats få in en krukväxt

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Ja, det är la det han har? Men håller med att det inte är jätte skönt men det är bara i början tror jag. man vänjer sig nog efter ett tag. Och om man har en bra stol då funkar det nog superbra!

Skrivet av erixonjkpg:

Ville bara tillägga i debatten angående ergonomi att ögonen mår bra av att du har huvudet vinklat 7 grader (om jag inte minns fel) nedåt. Tittar du uppåt länge så återfuktas inte ögonen lika lätt och du kan känna irritation och torrhet. Då rekommenderas det att ha ovankant av skärmen i höjd med ögonbrynen

Förövrigt snyggt! Gillar själv svart och vitt, påminner om min egna hörna. Funderar själv på att köpa en tv, men vet inte om jag kommer att använda den ^^

Haha mycket snack om höjden på skärmarna. Som sagt har en stol som enkelt sätter mig bra ergonomiskt men personlig har jag vant mig att kolla rakt fram gillar det mest!

Skrivet av LoppanH:

En stilren och snygg datahörna

Ser att skrivbordsskivan bågnar av tyngden, kanske kan lösas med att bulta fast nån form av balk under skivan som stöd så risken att den går av i framtiden elimineras. (har för mycket "tänk om" tankar i mitt huvud )

Tack! Har faktiskt inte sett att den bågnar lite, har lagt in några suddigum (haha) som håller upp lite men kanske ska fästa som du säger.

Skrivet av Phantomcf:

Riktigt snyggt.

Skrivet av Lubba95:

galet jäkla snyggt bra jobbat!

Tackar tackar!

Skrivet av Dannelitho:

Gillar att du lyckats få in en krukväxt

Haha ja, fast ångrar att jag inte köpte en fräschare blomma som t.ex en vit orchide!

Permalänk
Inaktiv

Stilrent, exceptionell kabeldragning.

Permalänk

Mycket stilrent må jag säga!!

Hur får du informationen som visas på tv? Den som visar GPU, klocka etc etc?
Rainmeter eller liknande?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

4p. Anledning: DU HAR JU FÖR FAN INGEN MUSMATTA!!!

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Mycket stilrent må jag säga!!

Hur får du informationen som visas på tv? Den som visar GPU, klocka etc etc?
Rainmeter eller liknande?

Skulle gärna vilja veta vad det är med Tack !

Visa signatur

" Modding is not equal to cheating. You don't 'mod' on your wife, do you? "