Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Ramminne till Asus P7P55D EVO

Hallå, jag behöver mycket mer ramminne till min dator för jag sysslar med redigering. Därför vill jag ha så mycket ram som möjligt i stort sett. Jag köpte ett par ramminnen förut men de verkade inte fungera med min hembyggda dator, så jag vänder mig nu hit för att få lite tips på ramminnen som passar mitt moderkort (Asus P7P55D EVO). Vad har jag för alternativ?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

Rekommenderar dig Corsair Vengance 4GB stickor. Moderkortet stödjer inte mer än 16GB vad jag kan se så inte lönt att klägga pengar på 8GB stickor

Dessa är det som jag tänker på främst:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618012

Har du en stor kylare så kör på Low profile

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Okej tack så mycket! Antar att det var det som var problemet med de förra jag köpte för de var 8gb.

Så 4 sådana borde fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Esox_Lucius:

Okej tack så mycket! Antar att det var det som var problemet med de förra jag köpte för de var 8gb.

Så 4 sådana borde fungera?

Japp. 4 sådana ska fungera. Finns i 16GB paket med 4*4GB som är billigare att köpa än styckvis också

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Memory
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
*Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel. Please refer to Memory QVL for details.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jepp anledningen att dina 8gb stickor inte funkade är eftersom p55 ej har stöd för stickor större än 4gb styck.

Så maximal mängd minne uppgår alltså till 16GB.
Står i din manual till moderkortet samt på Asus Helpcenter och under moderkortets modell sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Haha misstänkte det men vände mig till proffsen för att vara på den säkra sidan!

Tack för hjälpen! Nu är 4 st corsair beställda