Permalänk
Medlem

Språk i BIOS, etc.

Bor i Kina och tänkte köpa hem lite komponenter till en dator när jag ska hem till Sverige i sommar (istället för att växla mina RMB - som inte är det lättaste - till SEK och sen köpa hemma), men undrar hur det är med språk i BIOS, etc. Jag antar att möss/USB-komponenter man antagligen tankar mjukvara till kan användas på alla språk, och jag antar detsamma med hårddiskar, ljudkort, grafikkort och CPU. Däremot undrar jag om språket i BIOS tenderar att vara annorlunda eller inte. Någon som har köpt moderkort från utlandet och vet om detta stämmer? (Särskilt om någon har köpt ett moderkort i Kina.) Om det är det antar jag att det går att flasha upp till engelska, men om det ändå inte är en prisskillnad så kanske jag hellre köper det hemma.

Obs: Alla komponenter är av internationella märken, via pålitliga retailers. "Jag skulle inte köpa från Kina för att det är antagligen lägre kvalitet"-kommentarer klarar jag mig därför utan.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Så länge det är de större märkena brukar BIOS iaf vara (eller möjligt att ställa om) på engelska. Har inte sett nån "language pack" eller liknande till bios iaf.... (sen har jag aldrig brytt mig om att ändra från eng)

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att det skulle vara ett Asus-moderkort, vilket jag antar räknas till de större.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Det lutar åt att det skulle vara ett Asus-moderkort, vilket jag antar räknas till de större.

Borde vara det. Annars är det väl bara att ladda ner ett nytt BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det är samma komponenter från samma fabriker, och BIOS/UEFI-utvecklarna är dessutom från USA och leverantörerna brukar göra det minsta de kan. Så det går nog fint med inhemska kinesiska märken från fastlandet också. Annars har du från ju alla märken du har i retail/handeln och kan köpa löst, de är ju Taiwaneser. De kör inte heller kinesiska på sina varor trotts att det är vad de talar.

Grafikkort och liknande kan du definitivt köpa från märken som hör hemma på fastlandet skulle jag säga, och var inte förvånad om det är sourcat från Taiwanesiska firmor.

Kineser är inte rädda för latinska alfabetet och ord så skulle tro att det är svårt att hitta moderkort med översatt bios, kolla med tillverkaren, titta i manualen eller något. Du hittar nog ingen BIOS på kinesiska. Hittar du något kul så kan du ju definitivt köpa det även om det är från ett kinesiskt märke. Bor du i Kina kan du väl hantera att hemsidor, support osv är på kinesiska?

Är det taiwanesiska märken och samma modeller som säljs här så är det ju samma produkt. Problemet är väl egentligen bara garanti. Det kan bli betydligt svårare om de inte har en policy och accepterar internationell garanti.

I övrigt fråga dina kinesiska vänner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är samma komponenter från samma fabriker, och BIOS/UEFI-utvecklarna är dessutom från USA och leverantörerna brukar göra det minsta de kan. Så det går nog fint med inhemska kinesiska märken från fastlandet också. Annars har du från ju alla märken du har i retail/handeln och kan köpa löst, de är ju Taiwaneser. De kör inte heller kinesiska på sina varor trotts att det är vad de talar.

Grafikkort och liknande kan du definitivt köpa från märken som hör hemma på fastlandet skulle jag säga, och var inte förvånad om det är sourcat från Taiwanesiska firmor.

Kineser är inte rädda för latinska alfabetet och ord så skulle tro att det är svårt att hitta moderkort med översatt bios, kolla med tillverkaren, titta i manualen eller något. Du hittar nog ingen BIOS på kinesiska. Hittar du något kul så kan du ju definitivt köpa det även om det är från ett kinesiskt märke. Bor du i Kina kan du väl hantera att hemsidor, support osv är på kinesiska?

Är det taiwanesiska märken och samma modeller som säljs här så är det ju samma produkt. Problemet är väl egentligen bara garanti. Det kan bli betydligt svårare om de inte har en policy och accepterar internationell garanti.

I övrigt fråga dina kinesiska vänner?

Ok, läste om någon som hade ett kinesiskt BIOS på en laptop köpt i Hong Kong, men det kan ha varit just för att det var en laptop, där OEM-tillverkarna har lite fler fingrar med i spelet.

Kan ganska begränsad kinesiska (typ överlevnadskinesiska, köpa mat, osv.), men flickvännen kan det. Google translate fungerar också förvånansvärt bra på kinesiska (särskilt jämfört med andra asiatiska språk), för att snabba upp saker.

Garanti har jag funderat på med. Jag får väl läsa på lite om det innan jag beslutar mig.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE