Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har en h50, har monterat om den säkert 10 tal gånger.
Varför? Vell...

Det är inte så lätt som man kan tro att montera en kylare. (Jag har ändå byggt ett 20 tal datorer)
Lite för mycket kylpasta kan resulterar i 2-8 grader för mycket. Lite för lite kan dra upp tempsen med 10 grader.
Men precis som "PhilipA" sa. Jag hade också runt 10-15 grader skillnad innan det blev optimalt. Idag kör jag en h50 med PnP med GT fläktar på runt 1200rpm. Kan öka dem till 1850rpm (fläkontroller)
Idle temps ligger just nu på 32 grader och max temp (aldrig över) 75 grader. (Överclockad till 4.2 ghz.) Dock gillar jag inte att tempsen går över 60. Vilket den brukar ha legat på när jag spelat bf3 i några timmar. Typ 62 grader max då.... och bf3 är väll det som tar mest kraft ur min dator just nu. Förutom när jag renderar film, vilket inte händer så ofta, eller så länge. Kanske tio tal gånger om året.

Aha okej Men då har jag nog samlat ihop tillräcklig info till följande:

1. Köra Prime95 lite då och då, samt avvakta några dagar och se ifall tempsen blir bättre
2. Koppla in de medföljande fläktarna och se ifall det är mina silent-fläktar som blåser för lite (Dock vet jag att andra också har Fractals-Silent fläktar till H80i)
3. Montera om kylaren med följande kylpasta: http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jag viill överklocka min 3570K, anledningen är att jag väldigt ofta spelar Microsoft Flight Simulator. Eftersom spelet är enkeltrådat så vet jag att en överklockad processor ger extremt mycket. Men Skulle det vara acceptabelt att jag överklockar den kärnan som Flight Simulator använder till typ 4,5Ghz, och resterande kärnot till typ 4,0 Ghz? Anledningen till att jag inte vill överklocka alla kärmor lika mycket är för att det blir lite för varmt

Skrivet av YamahaDGX630:

Japp, "each core" hittar jag ^^ Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Lite oftopic: med HELA prollen överklockad till 4,6hz så blir den ca 90 grader varm i Prime95, som jag tidigare nämnt så har jag en H80i med fläktarna utbytt till Fractals Sielnt-fläktar i "Push & Pull". Då värmen från prollen INTE kommer ut i chassit så bryr jag mig inte så mycket om hur varm den är, men vad skulle vara acceptabelt för ER i detta läge?

Håller du dig under 105°C så throttlar inte datorn. Om du håller paket temperaturen nere under 70°C Så säkerställs "långvarig prestanda" så som intel uttrycker sig. Dock är detta inget du kan mäta direkt utan att borra i IHS och stoppa dit en sensor. Dock klockar du alla kärnor så de ligger runt 80°C så skulle nog paket temp ligga under 70°C.

Jag gillar mig att hålla kärnor kring 70-75°C men har utan problem gått upp till 95°C under kortare perioder (<3h) om det har funnits anledning till det.

Ditt moderkort kan man använda profil-sparningar till så det bara går att ladda in en överklockning när man vill växla mellan dessa lägen.

Skrivet av YamahaDGX630:

Realtemp

Skickades från m.sweclockers.com

Har erfarenheter att RealTemp gillar att visa temps som är runt 5°C för höga jämfört med moderkortets egna sensorer och mjukvaror samt HWmonitor.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Om jag inte missminner mig så skulle man inte gå över 85c på SB, över det så började det throttla, dock har jag inte läst det själv

Samtliga intel -k suffix processorer har en TJ Max på 105°C vilket innebär just att throttling börjar när temp på kärnor är >105°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än 1000 ord?

Denna bild är tagen efter att ha restorat BIOS, alltså är detta stockfrekvenser m.m

Tänkte använda bilden för att felsöka eller nåt, så om jag börjar så kan jag se att temperaturen i radiatorn ligger på 24 grader? Kan jag utesluta att fläktarna blåser för lite då eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kan meddela att pastan verkar vara bättre idag ca 10 grader lägre, dessutom lite överklockad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

En bild säger mer än 1000 ord?

Denna bild är tagen efter att ha restorat BIOS, alltså är detta stockfrekvenser m.m

http://i48.tinypic.com/149o84m.jpg

Tänkte använda bilden för att felsöka eller nåt, så om jag börjar så kan jag se att temperaturen i radiatorn ligger på 24 grader? Kan jag utesluta att fläktarna blåser för lite då eller?

Är detta idle eller load?

Skrivet av YamahaDGX630:

Kan meddela att pastan verkar vara bättre idag ca 10 grader lägre, dessutom lite överklockad

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är detta idle eller load?

bilden är tagen i idle....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan meddela att pastan verkar vara bättre idag ca 10 grader lägre, dessutom lite överklockad

Told ya

Bra att tempsen har blivit bättre.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Told ya

Bra att tempsen har blivit bättre.

Freddie

aha Men de är fortfarande inte acceptabla.. :/ Ska man verkligen ha 50 grader i idle med en klock på 4,0Ghz?

EDIT: finns det nåt rätt och fel när det gäller åt vilket håll man placerar pumpen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

bilden är tagen i idle....

Skrivet av YamahaDGX630:

aha Men de är fortfarande inte acceptabla.. :/ Ska man verkligen ha 50 grader i idle med en klock på 4,0Ghz?

EDIT: finns det nåt rätt och fel när det gäller åt vilket håll man placerar pumpen?

Kollat att pumpen går ordentligt? kan ju vara så att du har extremt dåligt placerad IHS men hade du problemen med annan kylare?
Verkar som att pumpen fungerar om du kan köra i LOAD med vettiga temps men IDLE är väldigt högt.
Då låter det mer som att det är värmeöverföringen mellan kärna och pumpens kontaktyta mot IHS. Detta kan bero på både dålig pasta på IHS, under IHS och höga limkanter mellan IHS och kisel.

Har du även höga temps i load så kolla att pumpen kör som den ska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Ta loss kylaren, ny kylspaghetti och montera tillbaka kylaren, det låter som om den inte sitter rätt.

TJMax är 105ºC på både IB och SB

Skickades från m.sweclockers.com

98 Tjmax på SB

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att bara klocka en kärna? Nu gissar jag ju bara men skulle det inte vara bättre att klocka alla? Du säger ju iofs att det skulle gå snabbare i framför allt vissa spel men stämmer det verkligen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Vad är fördelen med att bara klocka en kärna? Nu gissar jag ju bara men skulle det inte vara bättre att klocka alla? Du säger ju iofs att det skulle gå snabbare i framför allt vissa spel men stämmer det verkligen?

Detta gäller enbart FSX i MITT fall, annars har jag ingen användning för att klocka en enda kärna

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kollat att pumpen går ordentligt? kan ju vara så att du har extremt dåligt placerad IHS men hade du problemen med annan kylare?
Verkar som att pumpen fungerar om du kan köra i LOAD med vettiga temps men IDLE är väldigt högt.
Då låter det mer som att det är värmeöverföringen mellan kärna och pumpens kontaktyta mot IHS. Detta kan bero på både dålig pasta på IHS, under IHS och höga limkanter mellan IHS och kisel.

Har du även höga temps i load så kolla att pumpen kör som den ska.

Jo, ska skriva av mig lite nu:

Jag har uteslutit både fläktar och radiator av den enkla anledningen att vattnet i radiatorn är otroligt kylt enligt mig. (ca 25 grader)
Så problemet bör ligga i pumpen. Och jag har vissa teorier på vad som kan vara fel. Men innan jag fortsätter så ska jag posta en bild i detta inlägg, och se vad ni andra säger om bilden, så bygger vi vidare utifrån den. Bilden handlar främst om placering av pump!

EDIT:

Kan då börja med att fråga: Vad är det spontana ni kan säga om denna konfiguration/placering av pump samt radiator?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tog beslutet att ta montera om pumpen, och shit vilken tur! Ta en titt på detta!!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sneaky_rhino:

98 Tjmax på SB

Nej TJ max varierar mellan Olika modeller av SB

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin